• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Panamera
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 3 033

Panamera

Trådstartare
Funderar på att köpa en häst efter honom :love:, så jag undrar:

Vad för slags avkommor blir det efter honom?
Hur är dom i tempramentet?
Hur är dom i psyket?

Tacksam för svar snarast!

Diana

Sv: Almeto Z

Jag har haft en Alméto Z avkomma ue: Hertigen. En kompis har också en Alméto Z avkomma.

Min var ganska skarp och hade mycket egen vilja, men när man väl kom till ridning så var han som en dröm. Min hade även goda gångarter och enligt min dressyrtränare kunde han lätt gå medelsvår, det hängde nog mest på ryttaren.:angel:

Avkommorna kan hoppa och är orädda, av de jag sett har alla varit väldigt hoppglada och trots att A Z inte haft så många avkommor så är där ändå en hel del som tävlat ganska högt upp i klasserna.

Överlag så är nog avkommorna efter honom ganska skarpa. Min och även kompisens var/är ganska tjuriga.

Kommer man bara överens med dem och inte låter sig skrämmas, min gillade att skrämmas tydligen ett arv efter sin far, så har man en riktig trevlig häst. Upplever dem som väldigt arbetsvilliga, inga latmasker.

De avkommor jag sett här nere har haft bra hoppförmåga, en del något sämre ridbarhet.
Men det som man främst har märkt är väl att de är lite vassa.
Brukar ha bra galopp oxå.

Okej, det kan vara bra att veta!
I annonsen står det att den är väldigt trevlig att hantera mm, men det får vi se imon när jag ska åka och provrida...
Den hade en mycket bra frambensteknik på bilden i annonsen, så den ska nog bli en smarrig hopphäst.
Den har gått 130cm-140cm med placeringar tom 130 cm!
Ägarens syster sa att den inte var jättehet, men inte heller lat i hoppningen, och det låter som en äkta Diana-häst... :p

Diana

Jag har haft en häst efter Almeto. Jag har själv fött upp honom.
Jag sålde honom i fjol, då var han högt utbildad i dressyr, kan både piff och puff. Hoppa är det han egentligen är bra på, men det har han inte fått göra så mycket.
Min häst var explosiv, och väldigt tuff mentalt, men har med träning blivit väldigt lättriden. Jag har även använt honom som lektionshäst till mina privatelever. Han har då funkat bra på en eller två lektioner, men sedan har det mesta gått på hans villkor, och jag fick rida honom så att han började fungera igen.

Jag har ridit Almeto en sommar, då jag jobbade på den hingststation där han stod uppstallad. MYCKET trevlig och samarbetsvillig hingst tycker jag. Lätt både vid spermasamling och ridning.

Senast ändrad:

Kan tillägga att både min och min kompis var/är snälla att hantera. Min var snäll att sko och klippa och hålla på med i allmänhet, men han ville gärna testa nya. T ex skulle någon som inte tagit in honom innan ta in honom så brukade han skynda sig in i boxen och trycka upp dem i väggen, vågade de då säga till honom så gjorde han inte om det, sa de däremot inget så var det samma visa nästa gång de skulle ta in honom. De gällde bara att visa vart skåpet ska stå.;)

Lycka till med ditt hästköp.:)

Har en i stallet som jag brukar rida..
Lite grövre typ. Hoppar hus men slarvig på lägre höjder. supersnäll och bra i psyket och har även tävlat gsk högt i dressyr.
Lite långryggad är han dock

Svarar ALLA!!:

Det låter som om dessa hästar är väldigt trevliga och skulle passa mig bra!

Eftersom jag provrider imorgon så hoppas jag på det bästa, men ägaren sa att jag inte fick hoppa höga än 90 cm, för att han hade en kotledsinflammation nyligen, och han var inte 100% igång ännu.

Tack för alla svar, och fortsätt gärna skriva mer!
Imorgon rapporterar jag hur det gick på proridningen, och om jag ska åka och prova den igen!

:bow:

Kramisar Diana

Nu har jag varit och provridit!
Som flera har sagt så hade den här avkomman mycket bra hoppteknik och mod.
Han var pigg, men ganska lättriden!
Snäll som en nallebjörn annars, hur enkel som helst att lasta och i allmänhet hur go som helst!
Jag återkommer med bilder och filmer. :)

Diana

Jag kan även tillägga att hindrerna kom upp på 1 meter, och det var busenkelt för pollen!

Diana

16039139.jpg

16039140.jpg

16039141.jpg

Film kommer senare! ;)

Diana

Kul med bilder. Alltid roligt att jämföra med sin egen. Denna ser ut att påminna mer om min kompis A Z avkomma än min, förutom att min kompis häst är ädlare. Min var ganska grov.

Vem är han ue?

Jag kommer inte ihåg namnet på ue, men det var tydligen någon ännu mer känd hingst än Alméto Z...
Hästen jag provred heter Almélech eller något sånt där, och ue hette något med "lech" i namnet!

Diana

Precis! Det var den morfadern jag letade efter, och skulle precis skriva namnet på honom här på buke... :p

"Ue" är tydligen mer känd än Alméto Z, om jag förstod det rätt!

Diana

Jag hade nog ställt ett stort frågetecken till kotledsinflammationen...
Är det den första eller har han en historia på det?
Jag hade nog blivit lite tveksam till att köpa en häst som hade en kotledsinflammation som var "såpass färsk"?
Nu har jag ju inte läst annonsen, så jag vet ju inte om han säljs som promenadhäst eller tävlingshäst.
Men om jag skulle köpa en häst för 130 klasser, så hade jag ju velat testa hur hoppet kändes på de höjderna.
För mig känns det som att han för tillfälligt är ohalt och man då passar på att sälja...
Men så behöver det ju absolut inte vara. Bara jag som är så misstänksam. :cool:
Trevlig stam för övrigt.
Låter nästan som det kunde ha varit en uppfödning av hingstägaren själv. :)

Sylver II är en häftig häst som Markus Fuchs rider, gärna i derbyn.
Den är svenskuppfödd dessutom har jag för mig.

lycka till!
mvh

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
10
· Visningar
563
Senast: Editten
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
930
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 003
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
903
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka