Almänna frågor om betäckning

VelvetQ99

Trådstartare
Det är första gången vi ska betäcka ett sto. Vi vet inte mycket om hur det går till. Så det skulle vara jättebra någon kunde hjälpa oss.

1. Vad är skillnaden på färsk vs fryst sperma?

2. Vad är bäst att använda till förstföderska?

3. Hur går det till när man beställer sperma från Sverige eller ifrån utlandet?

4. När vet man när det är "dags"? Hur många dagar har man på sig?

5. Hur ska man hålla koll på brunsten?

6. Vad händer om stoet inte tar sig på första insemineringen? Ska man köpa ny sperma då? Har man någon slags garanti?

Mycket tacksam för svar. :bow:

Sv: Almänna frågor om betäckning

Ring till den Hingst/semin-station som du tänkt använda och be dom berätta hur det går till. De fixar typ allt, man behöver bara köra dit hästen...
Jag vet i alla fall, att om det inte tar sig, så får man beställa en omgång sperma till (färsk transport). Fryst är visst strån som räcker flera ggr. Men hör dig för vad som passar ditt sto bäst.

Vi väntar vårt första seminföl i sommar. Jag frågade o frågade... o det blev himla bra till slut.
Lycka till!

Det är första gången vi ska betäcka ett sto. Vi vet inte mycket om hur det går till. Så det skulle vara jättebra någon kunde hjälpa oss.

Fryst brukar ha sämre kvalite samt att allt blir dyrare samt att stoet behöver stå på station för bästa resultat.
Skulle rek färsk då chansen att de tar sig är bättre

3. Hur går det till när man beställer sperma från Sverige eller ifrån utlandet? Jag har alltid pratat med min station och de har löst allt åt mig men ibland kan man få åka en bit för att hämta.

Fryst är svårt måste simineras presis när de släpper ägget så många kollar på samma dag samt natten kan behövas. Jag brukar åke och kolla vart mina ston ligger i brunst om de inte visar en tydlig brunst. Sedan brukar stationen säga när det är dags att siminera och om de har ett lämpligt ägg. Ston visar ju brunt även om ägget inte är bra.

Läs ovan

6. Vad händer om stoet inte tar sig på första insemineringen? Ska man köpa ny sperma då? Har man någon slags garanti?
Skulle inte välja en hingst som man betalar per dos första gången då det kan bli kostsamt har själv gjort detta och det blev dyrt samt att det inte tog sig så valde hingsten som stod på min station och hon blev dräktig på första försöket. Läs noga vilkoren i hingstkatalogen samt prata med hingsthållaren och kolla upp fall de sköter sina skick då jag varit med om att den som håller i det inte är anträffningsbar vid tillfället smat att det inte fanns någon sperma hemma. Ska lägga till att det var boknings avgift på hingsten och den ville de gärna ha.
Mitt råd hitta en bra station det är det viktiga som du känner förtroende för.
Mvh Jes

Färsk är AI och då tappas hingsten, sen kollas motaliteten (hur många spermier som lever och är pigga) därefter semineras stoet direkt som då står på samma station som hingsten. TAI är transporterad färsk sperma, flertalet utlandsbaserade hingstar finns på TAI. AI har bäst dräktighets resultat eftersom spermierna då är kortast tid "utanför" s.a.s
Fryst (FAI) är lite krångligare och f.f.a dyrare. Stationsavgiften brukar vara ca 3000kr dyrare + att dräktighets resultaten är betydlig sämre.
Många hingstar betalar man/dos. Veterinärerna kollar stoet 4-6ggr/dygn för att seminera så när ägglossning som möjligt för att chanserna ska vara maximala.
På AI/TAI seminerar man varannan dag i brunst, har man en duktig veterinär beställer de inte sperma och seminerar i onödan utan väntar tills ägget är stort och börjar bli mjukt. Sperman överlever i livmodern ca 48tim därav att man bara seminerar varannan dag.

AI eller TAI helt klart, bäst är så klart att även välja en hingst som har bra kvalité också.

3. Hur går det till när man beställer sperma från Sverige eller ifrån utlandet?
Jag har hittils bara använt mig och Sverige-baserade hingstar bortsett från 1 ggr, och då har stationen fixat allt. När man lämnar stoet fyller man i en blankett med vilket hingst man vill ha osv. Förra året valde jag en utlandsbaserad hingst, då ringde seminveterinären mig när det var dags att beställa och sen ringde jag hingsthållaren som fixade allt. (lite specialfall eftersom hingsten jag skulle ha ej är godk i Sverige)

Lämna ditt sto på stationen när hon börjar brunsta, på lämplig brunst, maj är en bra månad :) sen fixar stationen resten

Jag brukar anteckna i min vanliga almenacka när första brunsten kommer, hur många dagar den varar och hur många dagar det går innan nästa kommer, första brukar komma i mars-april sen kan man åka när man känner att man vill, jag vill inte ha för tidigt födda föl eftersom vintern ofta varar rätt länge nu för tiden, så jag åkte på brunsten som kom i mitten på maj förra året.

Garanti har man inte, om stoet är tom på 16dygns kollen inväntar man ny brunst och börjar om. Har hon inte tagit sig på 2 eller 3e försöket kan hingstbyte vara ett bra alternativ

Annat som är bra att veta:

Språngavgift erlägges på vissa hingstar i samband med att sperma beställs 1a gången, den gäller säsongen ut oftast (vissa undantag finns)
16dygn/45 dygn/90dygns avgift betalas när stoet är konstaterad dräktig med hjälp av ultaljud vid de olika dygnen. Det varierar hos olika hingsthållare vilka avgifter de har. Språng + 90dygns är vanligt. Flyinge har 16dygns, så hos dom kastar du inga pengar i sjön om hon inte blir dräktig.
Levande fölavgift Här betalar du en avgift när du har ett föl som lever efter ett visst antal dagar (3-7)

Andra avgifter som dyker upp:
StationsavgiftDet är för det adminstrativa arbetet stationen lägger ner, pappersarbete etc 0-2000kr, vissa stationer bjuder på stationsavgiften om man använder deras hingst, andra ger rabatt etc.
Seminavgift Detta är för själva semineringarna och ultraljuden, 3 ultraljud förutom de som görs i samband med seminering brukar ingå (vid 16/45/90 dygn) brukar vara 12-1700kr för AI/TAI och 3500-4500kr för FAI
DygnsavgiftDetta är för bete, strö, hö, kraftfoder och dagli tillsyn mellan 50-120kr/dygn beroende på om det är bete om de har föl vid sidan etc
SH-avgiftdet är för språngrullen? ca 200-300kr
Skick och emballageDet är frakten för att få sperman skickad från hingsten samt frigolitlådan det skickas i, 200-400kr brukar det kosta/gång
Prisexemplerna är lite olika från station till station och är EXKL moms.

Litet tillägg, när man ska använda fryst så rekommenderas det till ston mellan 4-14 år. Vill minnas att ditt är 3 år?

Det går säkert att använda även frys-sperma på henne men jag skulle inte välja att göra det på mina 3års ston eller förstföderskor överhuvudtaget.
Jag hade i år 2 maiden ston, det ena tyckte det var lite obehagligt med undersökningarna men är så snäll och väluppfostrad så hon fann sig snabbt, den andra var betydligt värre och tyckte det var väldigt läskigt. De kollades 1g/dag.
De var båda på stationen i 2 brunster men seminerades först på brunst nr 2, då var även den som tyckte det var läskigt betydligt coolare.
Hon behövde lite tid att vänja sig och det tycker jag allt de kan få de är trots allt små fortfarande. Så att lägga FAI på första året speciellt på ett ungsto tycker jag är lite väl tufft eftersom det blir så många undersökningar/dygn.
Men det är min åsikt, det är ju upp till var och en.

:)

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto, som haft två föl innan jag köpte henne. Lätta fölningar, friska föl och stoet gillar att vara mamma/dräktig. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 326
Senast: tanten
·
Avel Ska för första gången betäcka genom semin och har lite funderingar!😃 Har koll på hingstkostnaden men kan inte riktigt bestämma mig för...
Svar
9
· Visningar
1 392
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 311
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka