Alltså detta med mellanmål.. (och delvis frukost)

Cattis_E

Trådstartare
Jag har så svårt för att hitta vettiga mellanmål som jag gillar i längden. Dessutom kunde väl inte någon variation på frukost skada.

Jag vill äta lågkolhydrat, Förvisso inte ren LCHF utan kan vara lite snällare såsom GI metoden (fas1 till 2).

Har väldigt svårt för konsistensen på kvarg och gillar inte keso.
Kravet är dessutom att det ska vara lätt att få med till jobb och inte kräva nån större arbetsinsats att förbereda.

Nedanstående äter jag redan, men jag behöver variation NU:

1. Nötter. En näve naturella nötter och frön funkar ju, men äter redan det i min (naturella) yoghurt till frukosten.
  2. Ägg (kokt eller äggröra) men även det kommer igen i frukosten som variation när jag är ledig.

Ös på med era bästa tips och rädda mig från ledan.

Matmuffins, pannkaksmuffins? Bakade enl. Lågkolhydratrecept givetvis. Kesoplättar?
Båda är lätta att lägga i frysen och sedan bara ta med vid behov.
Något wrapliknande borde ju fungera annars.

Kan du ha tex färskost och fröknäcke förvarat i kylen och skåp/låda på jobbet? Yoghurt med nötmusli är också ett alternativ om du har den möjligheten.

Ost verkar poppis. Babybel var mellanmål 1:a när jag pluggade i Frankrike, praktiskt förpackat om man verkligen vill göra det enkelt.

Själv åt jag en del chark till mellanmål när jag åt low carb. Kanske inte att rekommendera i längden, men som omväxling någon gång då och då?

Våfflor är ju grymt gott, om man kan få med sig något är lite pyssel att äta (eller om man gör matvåfflor som inte kräver burkar med tillbehör). Pannkakor var min standardfrukost, med frusna hallon/blåbär som jag bara värmde med lite kryddor och sötströ så att det blev lagom mycket som sylt.

Gissar att ostkaka faller på keso? Jag tycker keso är rätt otäckt men gillar hemgjord ostkaka med saffran. :d

Matmuffins, pannkaksmuffins? Bakade enl. Lågkolhydratrecept givetvis. Kesoplättar?
Båda är lätta att lägga i frysen och sedan bara ta med vid behov.
Något wrapliknande borde ju fungera annars.

Kan du ha tex färskost och fröknäcke förvarat i kylen och skåp/låda på jobbet? Yoghurt med nötmusli är också ett alternativ om du har den möjligheten.
Yoghurt äter jag som sagt till frukost och vill inte äta det en gång till.

Fröknäcke bakar jag ibland men det kräver ju arbetsinsats att baka och måste "fyllas på" när det börjar sina om man ska ha det som kontinuerligt mellanmål.
Samma med matmuffins men jag får kolla recept och försöka klämma in att göra det ibland kanske.

Ost verkar poppis. Babybel var mellanmål 1:a när jag pluggade i Frankrike, praktiskt förpackat om man verkligen vill göra det enkelt.

Själv åt jag en del chark till mellanmål när jag åt low carb. Kanske inte att rekommendera i längden, men som omväxling någon gång då och då?

Våfflor är ju grymt gott, om man kan få med sig något är lite pyssel att äta (eller om man gör matvåfflor som inte kräver burkar med tillbehör). Pannkakor var min standardfrukost, med frusna hallon/blåbär som jag bara värmde med lite kryddor och sötströ så att det blev lagom mycket som sylt.

Gissar att ostkaka faller på keso? Jag tycker keso är rätt otäckt men gillar hemgjord ostkaka med saffran. :d
Ostkaka typ frödinges från butiken är gott, men innehåller inte det en l del snabba kolhydrater och socker?
Så då behöver jag ju göra egen gissar jag.

pPannkakor och våfflor innehåller väl en del vitt mjöl och därmed snabba kolhydrater? Jag har förvisso inte räknat på hur illa det blir med kolhydratmängd eller vilket GB det har. Men trodde inte det var så jättebra.

Chark ska jag väl erkänna att jag ätit nån gång ibland.
Ost äter jag en del, det glömde jag.

Ber om ursäkt om jag låter onödigt negativ till att baka osv, men med heltidsjobb, gård och två hästar så kommer matfix i kläm till förmån för annat.

Edit: Byter jobb snart och kan ju alltid hoppas schemat ska medge mer energi och lust att ordna sådant också.
Kanske finns bättre recept på pannkakor och våfflor med mindre kolhydrat förresten. Får kolla på det kanske..

Ostkaka typ frödinges från butiken är gott, men innehåller inte det en l del snabba kolhydrater och socker?
Så då behöver jag ju göra egen gissar jag.

pPannkakor och våfflor innehåller väl en del vitt mjöl och därmed snabba kolhydrater? Jag har förvisso inte räknat på hur illa det blir med kolhydratmängd eller vilket GB det har. Men trodde inte det var så jättebra.

Chark ska jag väl erkänna att jag ätit nån gång ibland.
Ost äter jag en del, det glömde jag.

Ber om ursäkt om jag låter onödigt negativ till att baka osv, men med heltidsjobb, gård och två hästar så kommer matfix i kläm till förmån för annat.

Edit: Byter jobb snart och kan ju alltid hoppas schemat ska medge mer energi och lust att ordna sådant också.
Kanske finns bättre recept på pannkakor och våfflor med mindre kolhydrat förresten. Får kolla på det kanske..

Aha, nä, jag menar hemmagjord LCHF-ostkaka. Extremt enkelt, man bara rör ihop ingredienserna och ställer i ugnen. Håller länge i kylen. (Jag kan leta fram receptet om du tror att det är något som kan passa.)

Även pannkakor och våfflor är lika lätt att göra lchf som vanliga. Det finns en mängd olika recept, beroende på vilka typer av "mjöler" man helst använder.

Ska det vara grejer som går att köpa mer eller mindre färdigt i affären är utbudet nog lite skralt tyvärr. :down:

Aha, nä, jag menar hemmagjord LCHF-ostkaka. Extremt enkelt, man bara rör ihop ingredienserna och ställer i ugnen. Håller länge i kylen. (Jag kan leta fram receptet om du tror att det är något som kan passa.)

Även pannkakor och våfflor är lika lätt att göra lchf som vanliga. Det finns en mängd olika recept, beroende på vilka typer av "mjöler" man helst använder.

Ska det vara grejer som går att köpa mer eller mindre färdigt i affären är utbudet nog lite skralt tyvärr. :down:
Ostkaka kanske är smidigast av de alternativen då. Kan ju alltid prova. Pannkakor och våfflor kräver ju mer av tillagningen.
Du får gärna leta fram recept.

Fröknäcke tycker jag tex är rätt enkelt också och det är ju typ samma. Rör ihop och in i ugnen... Problemet med fröknäcket år att det går åt lite för fort :angel:

Grovt knäckebröd med bra pålägg t.ex. stekt ägg, eller färskost och skinka?

Har du provat olika sorters kvarg? Jag ogillade verkligen kvarg när jag smakade det förut (minns ej fabrikat), pga alldeles sträv och otäck konsistens, och har därmed undvikit det i flera år. Sen fick jag för mig att prova igen i höstas (Lindahls naturella med nytt krämigare recept) - och det var jättegott! Smakar som turkisk yoghurt ungefär. Toppa med lite nötter, solrosfrön och lite honung.

En kompis åt tonfisk direkt ur burken som mellanmål. Jag hade hellre ätit det som röra med rödlök och kapris dock..

Hummus eller bönröra att dippa morot eller liknande i?

Grovt knäckebröd med bra pålägg t.ex. stekt ägg, eller färskost och skinka?

Har du provat olika sorters kvarg? Jag ogillade verkligen kvarg när jag smakade det förut (minns ej fabrikat), pga alldeles sträv och otäck konsistens, och har därmed undvikit det i flera år. Sen fick jag för mig att prova igen i höstas (Lindahls naturella med nytt krämigare recept) - och det var jättegott! Smakar som turkisk yoghurt ungefär. Toppa med lite nötter, solrosfrön och lite honung.

En kompis åt tonfisk direkt ur burken som mellanmål. Jag hade hellre ätit det som röra med rödlök och kapris dock..

Hummus eller bönröra att dippa morot eller liknande i?
Japp, alla kvarg jag provat växer liksom i munnen.

Tonfisk gillar jag tyvärr inte 🙈.

Ska fundera på hummus. Undrar om någon man köper färdig är okej...

Här är två varianter på ostkaka:
Saffransostkaka med marscapone
Ostkaka med mandel

Marscaponen går helt ok att byta ut mot annan färskost.

Pannkakor brukar jag göra en stor batch av och frysa in, gör man dem i lagom storlek för brödrost eller airfryer så går det på två minuter att ha ätfärdiga sen.

"Sylt" gör jag av frusna bär som får koka ihop lite med kryddor (kardemumma och lite stjärnanis är väldigt gott med hallon/blåbär), sötströ vid behov, och lite maizenaredning. Tar max 5 minuter att göra, och håller minst en vecka i kylen.

Här är två varianter på ostkaka:
Saffransostkaka med marscapone
Ostkaka med mandel

Marscaponen går helt ok att byta ut mot annan färskost.

Pannkakor brukar jag göra en stor batch av och frysa in, gör man dem i lagom storlek för brödrost eller airfryer så går det på två minuter att ha ätfärdiga sen.

"Sylt" gör jag av frusna bär som får koka ihop lite med kryddor (kardemumma och lite stjärnanis är väldigt gott med hallon/blåbär), sötströ vid behov, och lite maizenaredning. Tar max 5 minuter att göra, och håller minst en vecka i kylen.
Ja, brukar göra "sylt" av frusna vildhallon emellanåt. Typ bara hallon och sötströ och koka upp. Gör mig inget om det blir lite rinnigt så jag reder inte ens.

Jag äter gärna olika typer av plockmat till mellanmål. Kallt kokt ägg, burk sardiner/makrill, några skivor ost, chark, hummus, oliver, knäcke, mm. Kan stå vid köksbänken och äta sardiner ur burken eller plocka ihop något snyggare på en tallrik beroende på vad situationen kräver.

Ska jag iväg och träna eller annat där jag behöver fylla på så att jag står mig mer ordentligt så köper jag ibland random måltidsersättning. De är en bra nödlösning när jag behöver skjuta fram tex middagen ett par timmar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Brukshunds- och kelpiefunderingar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka