Alltså. Bara så himla gulligt

Sv: Alltså. Bara så himla gulligt

Jag trodde först att fågeln var skadad - men det var den ju definitivt inte :D

De verkar ha väldigt kul - och pippin hjälper till med tvätten också ...

Jag trodde först att fågeln var skadad - men det var den ju definitivt inte :D

De verkar ha väldigt kul - och pippin hjälper till med tvätten också ...

Det trodde jag också först och tyckte det var elakt av den som filmade att låta hunden leka med den:o. Men nu tycker jag den filmen är helt fantastisk som visar hur roliga djur är:)

Gud, jag har aldrig sett en fågel ligga på sidan sådär! Känns ju inte helt som normalt fågelbeteende även om den ser ut att ha ganska roligt.

Jag är gammal nog att minnas Konrad Lorenz böcker "I samspråk med djuren" och "Människan och hunden". Han var en banbrytande beteendeforskare som studerade olika djurslag, speciellt hundar och vargar, men också änder och olika större fåglar, särskilt änder och papegojor och rovfåglar, som var speciellt intelligenta.

Alla hans teorier och rön står sig väl inte idag, (bl.a ansåg han att Chow chow och en del andra spetsraser härstammade från varg, medan övriga raser härstammade från schakal. Det här var alltså baserat på deras rasbundna beteenden, och stämmer förstås inte med modern forskning).

Men hans böcker är definitivt läsvärda, och han hade många exempel på "borgfred" eller rentav vänskap mellan diametralt motsatta djurarter. Bl.a påvisade han att andungar identifierar den första rörliga varelse den ser som sin mamma, och sedan följer denna överallt och struntar i sina egna artfränder. Hans forskning var väldigt praktiskt inriktad, och han hade en rolig historia om hur förvånade grannar stirrade över stängslet på en medelålders herre, som hukande gick runt i trädgården och ideligen såg sig om över axeln och kvackade. (Andungarna såg de inte för de var dolda av det höga gräset).

De här andungarna var alltså övertygade om att de var människor, och tydligen tror kråkfågeln på filmen att den är en Jack Russelterrier. (Förmodligen har den vuxit upp med en kull JRT-valpar, och lärt sig hantera deras lekbeteende genom att fågelungar utvecklas snabbare).

Kul film, och som sagt, väldigt gullig! :)

Kråkfåglar är sanslöst smarta. Antagligen bra mycket smartare än de flesta hundar. Så den har nog helt enkelt lärt sig hur man leker med hundar.

Väldigt gullig film var det i alla fall!

En tam kråkfågel är inte särskilt ovanligt. Vi har också haft en, och dessutom en tam uggla, som var kelen som en katt.

Men en tam kråkfågel, som leker aktivt och väldigt fysiskt med en unghund, och med samma kroppsspråk som en hund - det är definitivt inte vanligt.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 448
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 622
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 814

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka