Alltså är det inte lite orättvist?

T

Tippan

Eller mycket... Eller... *morr* Sven Karlssons "nya" BC är ½ år YNGRE än min hund. Den är SLCH och tvådubbel AGCH.

På första starten i ekl lydnad så fick han 310,5 p. Är inte det lite... Nästan sjukligt eller? Ska tillägga att det lilla %&¤#& till hund då var 1½ år...

Vad ska man säga :D

Sv: Alltså är det inte lite orättvist?

Egen förkortning... Agilitychampion... I både hopp och... Vad det nu heter

Oki, flinar lite!
Skönt att göra egna förkortningar ibland!

Det är det jag sagt, man ska ha BC:D

*puff* Det tål att diskuteras :p Men när man kollar på den där så :rofl: En annan glädjer sig åt resultaten i de lägre klasserna *ha ha*

Vet inte riktigt vad jag skall svara här. Han har ju vädligt mycket rutin i lydnaden och det gör en hel del. Nu har ju Sven skaffat Kelpie igen så vi får väl se om han gör om bedriften.

I år avstod han lydnads-SM i förmån för att agility-SM som går samtidigt. Tror att han var kvalad med både Olle (Kelpie) och Flax (BC) i lydnaden, samt att Olle då var kvalad i agility. Nu är jag inte så lätt impad i agilityn men att få till lydnaden så där med hund efter hund...

ja nu ska vi inte komma här med ålder på hundar... loke lär inte vara uppe i trean förän han är 6... och minina som är 7 har fortfarande inte något 1:a pris i LKL1. så...

men hur gammal är hunden egentligen? frågan är om det är fair att dra upp en ung hund till de högsta klasserna. vad har han så bråttom till? blir den SLCH vid 4-5 har den fortfarande gott om tid att vinna SM flera gånger på raken... är det inte risk att hunden blir helt utbränd?

Jo självklart :) Men ändå! Lite önskar man väl att... Man kunde väl få sno åt sig lite av framgångarna? Vi har fått en silverbuckla i appellklass *tadaa* Övriga placeringar är väl när det varit 3-4 deltagare ;)

Jag har ju sett Sven och Olle och det var helt fantastiskt att se. Det som imponerade på mig var att hunden inte var uppdragen till nått flåsande stress för att genomföra alla moment. Det var snyggt...

Det går nog bra med nästan Kelpie med ;)

Jag har sett hundar uppe i elit tidigt som blivt lite knäckta av det. Men det är nog så att det är individen som avgör. Sen tror jag också att rutinerade förare gör allt rätt och parallellt från början, så deras träning blir kanske effektivare och schysstare mot hunden, så det blir kanske inte den effekten?

Hade jag varit uppe i klass 3 eller elit med hunden i den åldern så *host harkel* så nog hade jag tagit chansen ;)

Hihi, min hunds mamma var SLCH när hon var 18 månader :) Jag trodde det skulle gå i arv, men icke :(

Men det är faktiskt en otrolig skillnad på hund och hund. Vill man va i toppen så är det vallhund som gäller, annars får man jobba som en dåre...

//E

Din wiener-dog?

alltså hennes mamma i lydnad?

Låter nästan otroligt...

Jag vet inte om ett championat innan två års ålder är så mycket att stå efter, men det är lätt för mig att säga. Jag skulle starta lyd 1 med vår rottis när hon fyllt åtta, men jag tyckte inte alla moment satt, så jag backade ur i sista stund... :D

Här skyndar vi låååååångsamt.... :o
---

Taxmannen debuterade dock och hamnade på en ståtlig jumboplats med tröstrpris och allt vid den unga åldern av tre. ;)

Ja tänk om man kunde ärva de där titelurerna...

Ah! Vi gjorde ju inoff debut när hjärtegullet var 16 månader. Då trodde jag att det skulle gå med GLANS! Men ack vad lång tid det tog efter det... Vet inte vad som hände :o Hon blevo olydig ;)

Men nu ska jag krama kudden. Ska upp snart *znark*

(Vi skulle ju nästan hunnit med de där 6 starteran för ett SLCH från 16 till 18 månder... Fast hon är ju inte utställd, så vi skulle fått nöja oss med ett LP ELIT ;))

prinsessfeminist skrev:
Jag vet inte om ett championat innan två års ålder är så mycket att stå efter, men det är lätt för mig att säga.

Hehe, tror det finns en Kelpie som blev SLCH vid 15 månaders ålder....

Jag vet inte riktigt hur jag skall förhålla mig. Min hund är oxå ung och hunnit med en hel del för sin ringa ålder. Jag tycker inte att han är stressad eller verkar hårt pressad. Det finns säkert en hel del förare som pressar sina hundar för hårt fast dessa finns i alla hundkretsar, dvs även bland de som säger att de tar det lugnt. Att min hund har hunnit så pass som han har gjort beror inte på att det har varit viktigt att få upp hunden fort i klasserna utan för att det är såååå kul att träna och tävla. :)

Magkänslan är ju det viktigaste! För en del hundar är det inte så stor sak av det...

Nu mera kan du inte bli det innan 18 månader, för det är nån klass du inte får starta i förrän hunden är 18 månader (är det ELIT???).

Vi har pratat om det 100 gånger, jag och Kristina, men det gick av bara farten. Det finns 3 lydnadschampions i rasen i Sverige, en blev det på 70-talet också 2 andra på 90-talet. Hon startade inte alls många tävlingar heller, hunden var ung och villig att lära så det bara blev så, dock har hon inga LP. Också hade hon bara den hunden då. Nu har hon 5 stycken, så det blir kanske inte så många SLCH, för hon satsar på jaktbiten.
Dock har hon en som är uppe i trean för tillfället och som är bättre än SLCH-hunden, så hon tänker nog ta upp henne.

Men det är imponerande av en W... Och iochmed att det liksom bara hände så känns det som om det bara är kul. Hunden skulle bli SLCH, men inte tusan när den var 18 månader egentligen.

//E

lady_vip skrev:
Nu mera kan du inte bli det innan 18 månader, för det är nån klass du inte får starta i förrän hunden är 18 månader (är det ELIT???).

Vi har pratat om det 100 gånger, jag och Kristina, men det gick av bara farten. Det finns 3 lydnadschampions i rasen i Sverige, en blev det på 70-talet också 2 andra på 90-talet. Hon startade inte alls många tävlingar heller, hunden var ung och villig att lära så det bara blev så, dock har hon inga LP. Också hade hon bara den hunden då. Nu har hon 5 stycken, så det blir kanske inte så många SLCH, för hon satsar på jaktbiten.
Dock har hon en som är uppe i trean för tillfället och som är bättre än SLCH-hunden, så hon tänker nog ta upp henne.

Men det är imponerande av en W... Och iochmed att det liksom bara hände så känns det som om det bara är kul. Hunden skulle bli SLCH, men inte tusan när den var 18 månader egentligen.

//E

Det är mycket imponerande, samtidigt så är det eller kanske mer var en arbetande ras så varför inte.

Jag tror nästan att jakten på LP sliter mer på hundarna... Det blir avsevärt mindre tävlingar än att gå rakt upp.

Min kompis tog LP1 och LP2 på sin första hund. Hon visste inte att det skulle gå så bra för det var hennes första hund. Hon säger att det gör hon aldrig mer om...

Jo, fast jag brukar jämföra W och labbe för jag har ju en labbe också. Säger du stanna till labben så ligger de flesta där tills du löser dem från kommandot, de kanske gör fel nån gång. En W lägger sig, ligger kvar, sen händer det för lite och då går de helt sonika upp...

Så de är en arbetande ras men har inte alls det "bekräftandebehovet" som ex en labbe eller en vallhund. Händer det för lite så hittar de på nåt själv, det är svårt att få den diciplinen. Det är väl därför det hittills "bara" finns 3 SLCH i rasen.

//E

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 332
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 824
Senast: geting
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 005
Senast: Enya
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 885
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp på vintern