Alltså allvarligt talat

Vica

Trådstartare
Vad är det för veterinär som säjer åt hästägare att hästen (mager som skam) ENDAST ska fodra med hö (!!) och strunta i allt vad kraftfoder heter! Allvarligt talat, hästen svälter ihjäl! Samma veterinär menar på att en berömd travtränare gör så (hon nämnde inga namn) och att dennes hästar går på hög nivå inom trav.

Nu säjer jag inte att man inte bara kan fodra på hö/hösilage om hästen är stillastående (plus mineral & vitamin). Men har man en häst/ponny som går varje dag ganska hårt så behöver den mer. Mycket mer!

Nån som håller med?

Sv: Alltså allvarligt talat

Nja det beror väl helt och håller på vad grovfodret har för innehåll, ett bra grovfoder kan täcka hästens behov även vid hård träning så helt fel är det väl inte men kan bli beroende på innehållet sas.
Problemet som jag upplever är att många ger för lite grovfoder, men stora mängder kraftfoder. Och det gynnar ingen häst varken tjock eller mager.

Basen för fodret måste vara grovfoder (hö/ensilage). Många byter tyvärr bort grovfodret i foderstaten mot kraftfoder vilket kan göra att hästarna, som är byggda för nedbrytning av just grovfoder, får problem med magen. Resultatet blir sönderstressade hästar med magsår; eller kanske är det vi hästägare som är sönderstressade av foderreklam, tyckande från andra hästägare/experter, foderstater...

Även om jag bara hört en sida av saken ger jag nog din veterinär en pluspoäng i detta.

Det kan bli lika fel som rätt att ge det rådet, generellt. Veterinären måste ju kunna motivera sin ordination. Har du mera bakgrund i fallet?

T.ex...

Vad har höet för värden?

Kan det vara så att hästen har fått problem av felaktig utfodring (mycket kraftfoder och lite grovfoder), och därför antas behöva denna diet för att få fason på matsmältningen igen?

Men det går att föda elittränande hästar på grovfoder, om det är bra grovfoder!
Fast å andra sidan är det ganska få ridhästar som tränar såpass hårt att det borde vara någon fara för att det inte skulle gå i vilket fall...

Jag tycker snarare att man ska hitta en bra balans mellan både stråfoder och kraftfoder. Ge både och. Även om höet/hösilaget har ett bra grundvärde så tycker jag ändå att man kan fodra med ett baskraftfoder tex pellets eller havre/korn. Plus att jag tycker att man gott kan ge dem betfor för att slippa ge dem maten torr. Om man ska fodra bara med hösilage/hö blir det ju enorma mängder och man kan bara hoppas att hästen äter upp allt dvs tex 12kg. Det är ju inte alltid den gör det tyvärr, lämnar ganska ofta ca 2-3kg..

Nu vet vi väldigt lite bakgrund om det fall du nämner.

Jag kan föreställa mig att om hästen är mycket mager vill veterinären kanske ha igång magen innan det dimper ner en massa kraftfoder. Därför fri tillgång på grovfoder.

Generellt försöker jag alltid få tag på grovfoder som gör att man slipper onödigt kraftfoder. Har man ett grovfoder som inte räcker till, får man komplettera med kraftfoder. Men det är ju ett nödvändigt ont, hästen är inte konstruerad för att bryta ner kraftfoder, som ofta innehåller mer stärkelse än vad som är optimalt.

Många fritidshästar (även de som tävlar) hade kunnat fungera mycket bra på god tillgång av bra grovfoder. I en tidigare tråd angav jag ett analyssvar jag fått om hö som gav 113 gr smrp/9,3 Mj energi. Det höet hade fungerat som enda fodermedel till de flesta av de hästar som står runt om i stallarna, i alla fall runt mig (blandning av hobbyhästar och tävlingshästar).

Huruvida hästen får i sig det eller inte, tycker jag beror på hur stor tillgång de har till grovfodret. Har de bara tillgång under den tiden de står inne (t ex) så kan det ju bli svårt om de bara står inne 6 timmar/dygn (att få i dem t ex 12 kg). Men om de har 24 timmar på sig gissar jag att det kan gå åt betydligt mer på fri tillgång...

veterinären har helt rätt, de allra flesta hästar får alla näringsämnen de behöver från grovfodret! (plus salt) De behöver INTE mer.

Det finns undantag, som dräktiga, digivande, extrem hårdträning, föl, unghäst, hingst i avel. Men de allra flesta fritids- och tävlingshästar blir helt klart mycket mer nöjda på riktigt stora givor av BRA grovfoder.

Och varför skulle hästen inte orka 12 kg, den äter betydligt!!!! fler kilo på bete. Då tycker den kanske inte om grovfodret (kan det kanske innehålla bakterier/jäst/svamp som vi inte känner, men som hästen gör) , eller äter sig hellre mätt på kraftfodret som ju oftare är godare. Mina barn gillar också tårta bättre än knäckebröd...

Jag tycker snarare att man ska hitta en bra balans mellan både stråfoder och kraftfoder. Ge både och. Även om höet/hösilaget har ett bra grundvärde så tycker jag ändå att man kan fodra med ett baskraftfoder tex pellets eller havre/korn. Plus att jag tycker att man gott kan ge dem betfor för att slippa ge dem maten torr. Om man ska fodra bara med hösilage/hö blir det ju enorma mängder och man kan bara hoppas att hästen äter upp allt dvs tex 12kg. Det är ju inte alltid den gör det tyvärr, lämnar ganska ofta ca 2-3kg..

Men om man skall jämställa människans tyckande pararellt med hästen välbefinnade, så borde ju valet vara enkelt. Har man ett bra grovfoder så kanske kraft inte behövs, i anat fall är kraftfodergivan endast ett komplement till grovfodret. Dvs det som grovfodret inte kan tillföra, får man ge som kraftfoder.

Om hästen inte äter upp den mängd grovfoder som krävs för att täcka behoven, är det ju självfallet att det glapp som uppstår ska kompletteras. Det är inte balansen mellan kraftoder och grovfoder man skall satsa på, det är balansen i kvoteran man skall titta på.

Många foderstater är tyvärr utformade att kraftfodergivan står för merparten av smrp samt Mj, istället bör det vara tvärtom. En sådan foderstat kan vända upp och ned på en hästmage ordentligt, kanske kan det också vara en orsak till de ökade fånganfallen just pga fel utfodring.

en häst svälter inte ihjäl av bara hö. Det optimala vore om man fick ett så bra foder så man KUNDE fodra med bara hö´. dock är det svårt. Kraftfoder ges för att komplitera det som höt inte uppfyller. En häst skulle kunna leva bara på bete och hö. Men då krävs superhö. Hästens mage är inte "byggd" för att äta en massa kraftfoder. Ju mer stråfoder och mindre kaftfoder du kan ge desto bättre.

Om en normalstor häst har tillgång till 12 kg hö och lämnar 2-3 kg varje dag, skulle jag påstå att det är nåt annat fel än bristen på kraftfoder.

Hästar är gjorda för att äta hö/gräs.
Och precis som redan skrivits tidigare i tråden, så har vi kraftfoder för att komplettera det som saknas i grovfodret.

Det beror väl ändå på var man har för värde på höt! Jag har ett MJ på 8,6, alltså rätt högt MJ-värde och en kvot på 6,5. Min svårfödda pålla klarar sig med alltså enbart på hö.

/Lizzie

Vad har hästen ätit innan om den nu blivit så smal? Att hästen inte är bra i hull kan ju vara för att magen pajjat, och en "bara hö-kur" gör att magen får fixa till sig igen.

Får man inte i hästen mer än 10 kg hö får man väl se till att ha ett rejält högt näringsvärde på det man ger!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 337
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 532
Senast: Irival
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka