Alltid använda Jod?

elin.hs

Trådstartare
Hur behandlar ni ett sår som ni upptäckt blöder på eran häst? Rengör ni med vatten på bomull eller med jodopax? Är det viktigt att lägga bandage om ett sår blöder vid kotan? :o

Sv: Alltid använda Jod?

ett sår som blöder sköljer jag med mkt. koksalt, torkar av med kompress och försöker se hur såret ser ut. slutar det inte blöda men inte "sitter illa" eller är djupt lägger jag en kompress, bomull och elastisk linda ganska hårt, kontrollerar efter en stund att blödningen slutar. är det djupt eller sitter illa så åker vi till kliniken, blöder det fortfarande så en kompress och elastisk lina/co-flex över innan vi åker (fick göra det för 2 1/2 vecka sedan, dom behöll hästen i en v. för beh.)

använder oftast inte jodopax till färska sår, då funkar koksalt eller lactasyd och vatten bättre. ett ytligt sår tvättar jag bara 2 ggr/dan med koksalt eller lactasyd+vatten och låter det vara (under uppsikt)

Sv: Alltid använda Jod?

det bästa för ett sår vore ju att vara i en steril miljö som oxå var öppen och torr, men de funkar ju inte så bra på kotan... jag skulle lägga ett bandage så länge såret e öppet.. så att de inte förvärras av en infektion...!!

de blir bara mer komplicerat!.. Lycka till!
//Sofie

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått ett sår i hagen, strax ovanför framknäet. Det har runnit ganska mycket blod (var lite på kotan också, inget sår där)...
Svar
7
· Visningar
1 348
Senast: Dopy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 673
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 812
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V