Allt vitt vitt vitt, eller inte??

WhoIsItAgain

Trådstartare
Jag ska flytta 1 oktober och har många möbler i vitt. Är så sugen på att fixa till det som inte är vitt också och sen ha några få accentfärger. Men, ja det finns ju alltid ett sådant. Mina soffor. De är typ ljusgula. Och jättesköna. Och rätt nya. Alltså inget jag vill byta bort. De är i läder och inte i tyg så klä om dom funkar inte heller.

Blir det helt fel med allt annat i vitt och sen ljusgula soffor?

Sen har jag soffbord och en del annat i mörkare träfärg som jag tänkte vitlaser det borde funka hoppas jag.
Akvariet tänkte jag köpa vit självhäftande plast av någon sort och på så sätt få vitt för det går inte att måla på plastlaminatet.

Här ser ni lite vad mina andra möbler har för färg. Lägenheten ungefär som den ser ut nu.

Eller ska jag skippa vitt vitt vitt och köra på vitt det jag har, ljusgula soffor och träfärgat resten? Alltså som det är idag? Men jag tycker det är så fint när jag ser tips om hur andra gjort som kör på enhetligt vitt. Men jaaaa mina soffor förstör det då ju.

Sv: Allt vitt vitt vitt, eller inte??

Vilket myller :o

Du kan ju ha andra saker i någon gul/beige nyans om du känner att det blir för vitt?
Hemma hos oss gillar vi att plocka fram färger, de flesta väggarna i rummen är ljusa (köket har sandfärgade, vardagsrummet vita/silver, hallen är smörkolabrun :d , sovrummet vitt, tredje rummet har beige väggar med något snirkelmönster på).

Alla rum har ett "tema".
Sovrummet är svart och vitt, med några röda detaljer. Till och med ljusen är svarta - och luktar lakrits :D
Vardagsrummet har ett naturtema, men grönt, grått, päls, brunt, etc.
I hallen har vi vita möbler, många foton, speglar och ett retrotema (typ 40-50-tal, med skrivmaskin :D som utgångspunkt). :love:
Köket är ganska tråkigt i sin beigehet, men vi har massor av klara färg på alla detaljer, maskiner och verktyg.

Välj två färger och kör på det. Och om du vill ha vitt, och inte kan bli av med ljust beigegula, då blir det väl så att du får köra allt i vitt med beigegult. Men byt ut allt som är i andra färger. Färgade förvaringslådor målas gula eller så köps det nya i vitt eller gult, trämöbler målas vita och mattorna göms i förråd tills vidare. Men ta inte alla varianter av gult, utan se till att det är likartad gul som gäller.

Sen kanske det med tiden visar sig att det känns lite dött eller i värsta fall sjukligt, och då kan du plocka in något färgstarkt som fungerar med det vita och gula. Det skulle t ex kunna vara en rejäl matta i nån stark grönt nyans, och kanske filt och kuddar i samma gröna nyans att ha i sofforna.

Jag har det dessutom likadant som Blueberry, ett tema i varje rum. Vardagsrummet är chokladnyanser med grönt, köket är vitt och grönt och trä, sovrummet är guld och vitt och cerise. Det förenklar livet avsevärt. Ser jag en snygg filt på rea så behöver jag bara se att den är svart/vit för att inse att visst, den är fin, men den passar inte hemma hos mig. Endast saker som passar får flytta in.

Och ta bort allt plotter. Alla bilder, vykort, mobiler och prydnader. Packa ner allt det, och när du flyttat in i nya lägenheten och den har fått det utseende du vill ha, först då plockar du upp ett fåtal saker som passar in. (De inramade tavlorna ser t ex ut att passa in utmärkt med björkram som går ton i ton med soffornas färg.) Om du vill ha vykort framme, låt de då stå i ett servettställ på ett bord eller ligga i en fin skål. Samla ihop dem.

Behåll öppna ytor, både på bord och väggar. Våga visa det vita. I och med att du har bokhyllor med färgglada böcker som syns så har du redan en plotterfaktor med, och blir det för många sådana så är det bara plottret man ser. Och ser man bara plottret så spelar färgen på möbler och väggar inte så stor roll eftersom en vanlig människa inte kommer att kunna se bortanför plottret.

jo gissa varför jag flyttar till större! Mellanlandade i en yttepytteliten etta och visste jag skulle vidare sen så det var bara att trycka i alla saker och göra det bästa av det. Så jag har ju inte lagt ner speciellt mycket tid på att inreda denna bostad jag nu lämnar.

Tack för input!

Bokhyllorna med böcker och förvarningskartonger har jag tänkt köpa dörrar till, just för att inte behöva visa dessa olika färgerna på bokryggarna. Jag kommer även i nya lgh få mer förvaringsmöjligheter i en stor klädkammare vilket gör att mycket jag nu måste ha framme (har bara 2 garderober i denna lgh) också rör till det.

Ska fundera på tvåfärger temat. Känns bara trist med vitt och gul/beige, blir två ganska lika färger. Men det kanske funkar bättre när jag fått renodla allt.

Det rensas och slängs ganska friskt nu faktiskt! (fast jag kan bli ännu bättre på det....)

Som du ser så har jag själv inte två färger utan tre-färgs-tema. Två mildare färger och en kickfärg! (Jo, guld äääär milt, lovar. :D) Så tänk igenom vad för färg du vill kontrastera med och kör hårt! Lila eller grönt skulle jag nog dra till med.

Grönt skulle passa jättebra med tanke på att jag nörden kommer att ha ett "fanhörn" med grön-vita saker.

Tack för alla ideér, fick dessutom ny energi till att slänga mer saker. Det var svårt komma igång men när det första hindret var borta (det bär emot slänga fullt fungerande saker) så gick det lättare. Har lämnat in en hel del till Ta-till-vara, Myrorna också så allt slängs ju inte.

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 929
Senast: Sezziyanen
·
Äldre Har det senaste året lagt märke till en ny "trend", främst ser jag det på Facebooks alla "skänkes, sökes, bytes" grupper. Allt ska vara...
2
Svar
31
· Visningar
4 385
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·
Hemmet Nu har det äntligen hänt:) Jag ska få omgjort i alla rum med nya tapeter av min hyresvärd. Även köksgolvet ska bli nytt:love: Jag...
Svar
18
· Visningar
1 721
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka