Allt tal om tjuvridning..

Sv: Allt tal om tjuvridning..

jag fattar att man blir ganska så pissed of när sånt händer! det är väl egentligen inte det att nån anna sköter om ens häst, utan just det att man inte vet vem det är, vad den gör eller vad som hänt! Jag föreslår nattvaka nån natt! ;)

ja vet själv hur jag brukar ligga på lur o övervaka sommarhagen. den ligger ca 10 m från badstranden (i "soliga" halmstad 0 tonvis av turister!), men skymd av en sandbank. brukar pga detta, till mina vänners eviga förstet, välja avv ligga på "fel" sida av sandbankarna, just för att hålla koll på så att inte dån av de många, bortskämda, ohästvana storstadsungarna går in i hagen! skulle vara lite av en dröm att få ta nån på bar gärning:rofl: kan låta lite elakt, men efter att ha levt granne med sommarstugsområdena i 14 år så börjar man bli aningen trött på dessa ungar som jämt ska klappa, mata, rida, sitta på ect ect min häst.

har väl däremot varit med om lite värre saker. en tjej i stallet jag hade hästen tidigare fick en smärre chock när hon hämtade in sin häst för ett par år sen, o halva svansen var uppskuren. det har hänt innan, att hästar fått svansar avskurna, men aldrig såhär nära en liksom. däremot var det 2 får på en gård nån km från mej som blivit slaktade i hagen innan förövarna hade plockat med sig allt de ville ha och stack... det är sånt som gör en ganska orolig....
en annan häst på en gård blev stulen ur hagen förra året. tror fortfarande inte att den är tillbaka.
men det äkligaste måste nog ändå vara det som hände min fd medishäst. detta var långt innan jag skötte henne visserligen, men detär ju lik förbannat vidrigt.
detta var ett privarsall med 3 hästar som ligger bara nån km från byn där jag bor. ägaren till stallet hade länge tykt att det kändes lite läskigt, som om nån smög utomsus på nätterna. en vacker dag fick han en sån där ond aning, väkte sin dotter, hästens ägare, o de gick ut i stallet. i stallet står en man i 40-årsåldern, i full färd med... ja, ja antar att ni kan lista ut resten:/ han polisanmäldes aldrig, eftersom hästens ägarinna tykte att detta var så vidrigt att hon överhuvudtaget inte ville ta tag i det, men då de visste vem denna lokala 3-barnspappa var, så fick han gå under vetskapen om att om han gjorde minsta felsteg i framtiden, vadsomhelst, så skulle detta spridas till folk i byn.
kan ju tillägga att karln aldrig gjort några vågade grejer de 10 år han bodde här inna han flyttade:rofl:

men GUD!!! vem gör något sådant, vilka människor!! man kan ju verkligen fundera på vad som finns under pannbenet?

Det måste ju kännas mindre kul när hästarna inte är ridbara och tar skada av det!!!!:mad:

Ja o det känns som mitt fel ..jag har ju skickat dit dom :cry:

Herregud va hemskt:eek:!!!
Jag förstår verkligen din desperation när det gäller foderbiten. Det är säkert jättefrustrerande att veta att någon övermatar ens häst med kraft fast den behöver banta. Är du inte rädd at de ska vara oansvariga när de rider också. De kanske bara galloperar och aldrig skrittar av hästarna:eek:

Nä nu är jag paranoid, så gör de säkert inte, men ändå, jag skulle vara livrädd. Jag tycker att du ska sätta upp en varningskylt som någon annan nänmde. Sätt upp den övanför fodertunnan vettja!!!;)

Lycka till nu!

men det äkligaste måste nog ändå vara det som hände min fd medishäst. detta var långt innan jag skötte henne visserligen, men detär ju lik förbannat vidrigt.
detta var ett privarsall med 3 hästar som ligger bara nån km från byn där jag bor. ägaren till stallet hade länge tykt att det kändes lite läskigt, som om nån smög utomsus på nätterna. en vacker dag fick han en sån där ond aning, väkte sin dotter, hästens ägare, o de gick ut i stallet. i stallet står en man i 40-årsåldern, i full färd med... ja, ja antar att ni kan lista ut resten:/ han polisanmäldes aldrig, eftersom hästens ägarinna tykte att detta var så vidrigt att hon överhuvudtaget inte ville ta tag i det, men då de visste vem denna lokala 3-barnspappa var, så fick han gå under vetskapen om att om han gjorde minsta felsteg i framtiden, vadsomhelst, så skulle detta spridas till folk i byn.
kan ju tillägga att karln aldrig gjort några vågade grejer de 10 år han bodde här inna han flyttade:rofl:

Shit du kan inte mena allvar?? :eek:
Jag hade mördat den där gubbjäkeln, eller skurit slangen av honom som straff... Usch!
Vilken tur att ägaren till stallet hade sånt sjätte sina och att hanlyssnade på det just den kvällen, annars hade det ju kanske fortsatt...:crazy: Huuu!!! hemska tanke...

Av nåt mysko skäl har hästarna även fått svansarna indränkta i olja eller liknande. Tack och lov har de inte blivit klippta åtminstone :crazy:

Jag kan ju inte låta bli att bli förundrad över att du tar det så bra. Hur vet du att de "bara" rider lite lätt i hagen?

Läste så sent som igår om en man som överrumplat en kåt karl inne i boxen hos sitt föl. "Jag skulle ha sex med hästen." Sånt händer ju också.

Jag skulle ha tagit en semesterdag och tagit reda på vad som händer.

Om du kommer hem en dag och en av hästarna är skadad? Sönderriden?

Om nu personen i fråga sköter hästen och ridningen så pass bra så kan ni komma överens om att denne får komma och rida legitimt istället.

Så du tror inte att det kan vara någon som har varit inne :) har aldrig varit med om detta innan.

Mitt ungsto är också expert på att krypa ur grimmor....när hon var yngre va hon även expert på att knäppa upp storebrorsans täcken....;)

Shit du kan inte mena allvar?? :eek:
Jag hade mördat den där gubbjäkeln, eller skurit slangen av honom som straff... Usch!
Vilken tur att ägaren till stallet hade sånt sjätte sina och att hanlyssnade på det just den kvällen, annars hade det ju kanske fortsatt...:crazy: Huuu!!! hemska tanke...

jo, dessvärre menar jag alvar... i o försej tror jag inte hästen kände så himla mycket, med tanke på att hon var världens snällaste dam och burit 2 föl, så det som karljävlen hade att komma med lär ju inte ha varit så farligt:P men visst är det vidrigt! vare sej hästen hade ont av det eller ej, så är det ju en fruktansvärt uräcklig grej att göra! men, men, många menar att det är vanligare än man tror...

sen tror jag faktisk, om jag känner stallägaren rätt, att det utbyttes mer än ord när dom hittade honom. det är en riktit tuff bonde vi talar om, och temperament har han, så jag hade inte velat vara boven i detat dramat:P men som sagt, jag har inte hört så mycket detaljer om vad som hände, då det ju som sagt är ett känsligt ämne...

Ja o det känns som mitt fel ..jag har ju skickat dit dom :cry:

INte är det ditt fel! Även om jga förstår att det känns så. Hoppas verkligen att det inte blev så stor skada på din häst i alla fall. Och givetvis på kompisens häst.

Givetvis måste de som red alternativt stallägaren bli betalningsskyldig tycker man iom att skadorna uppkommit pga oaktsamhet.

<Sätt upp bevaknings kameror.
Och skyltar
lås in alla grejer
Det låter helt otroligt Folk är helt knäppa i dag.
Bevaka Gör det i stillhet. Lycka till

Hoppas att bonden förnedrade honom totalt:devil:...
Jädra skitstövel till människa...

Men gud så många tjuvridningar ;o Jag skulle få panik om jag hade häst och någon tjuvred den.. Antagligen skulle jag flytta ut i hagen och vara kvar där tills jag fick fast dom jävlarna.

På mitt jobb så var det några snorungar inne och red på våra unghästar(islandshästar)..det var ca 20 st i olika åldrar allt från föl till vuxna..då hade dom tagit grimmor och grimskaft från nått annat stall i närheten (våran hage är inte vid vårat stall) och gått in och ridit runt antagligen för vi hittade nya grimmor med grimskaft hängandes jämt i flera dagar..så en dag när vi kom dit och skulle kolla till hästarna så ligger vårat finaste avelsto i hagen.vi trodde hon sov..så kom vi fram och hon hade grimma/grimskaft på sig och hon var DÖD...obduktionen visade att hon brutit nacken..så hon hade väl trampat på grimskaftet i full fart och knäckt nacken..:(..usch för ungj*vlar ibland..som tur är vet vi vilka det är men ingen vill hälpa dom för dom är problembarn säger alla.socialen bla..och föräldrarna bara skyddar dom..

Hu vad läskigt, hemskt att deras föräldrar skyddar dem trots det. Om de inte visar tydligt för barnen att det är fel så dömer man dem ju nästan till att bli brottslingar för resten av livet.

Men herregud, vad är det för fel på dagens ungdom! Hur jävla korkad får man bli om man överhuvudtaget går in i en hage bara så där! Kanske på tiden att lära dem vad som är skillnaden på ditt och mitt :mad:
Visste ni vilka ungarna var, det är ju fruktansvärt! Ska man vara tvungen att låsa in sina grimmor och ha viltstängsel runt hagarna för att hålla kräken UTE? Skaffa en folkilsk häst, då jävlar får de springa fort om de vill behålla skalpen!

Vi har haft tur, alla barn som varit i stallet har inte ens rört hästarna utan att fråga någon om lov. Och helst vill de ha med någon, de tycker ofta att hästarna är lite läskiga. Ibland har vi haft småtjejer som "minsann kan", som ridit en termin på ridskolan, som prompt ska visa sina vänner.. Har dock (vad jag vet) aldrig hänt när vi inte varit där. Men så ligger stallet ute på landet, och hagen ligger inte nära någon väg. Hade dock en tysk familj här i somras som matade min ponny med chockladrussin. Han älskade det, men det var inte så bra för magen :crazy: Tur de bara bodde där en vecka..

Det måste väl ändå vara hingstägaren som blir ansvarig, om det hänt något med dina ston. Han har ju ansvaret i och med att du lämnat dit dem för betäckning och även genom att det är hans anställda? som brustit. Du borde även kunna få igenom skadestånd, skulle jag tro. Vad sa han? Tog han på sig ansvaret eller? Berätta gärna hur det har gått.

För mig händer det ofta lite läskiga saker...
Stigläderna ändras!!! Ofta från dag till dag, ibland är de jättelånga, ojämna eller på tok för korta.:eek:
Har ingen aning om någon skulle kunna ridit ponnyn på natten, men han visar då inga tecken på det.

Kan det vara så att lädrerna töjer sig på olika sätt under natten? Jag har såna med tyg innuti och läder utanpå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 555
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 050
Senast: Marvin
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama