Allt tal om tjuvridning..

Sv: Allt tal om tjuvridning..

Man kan ju alltid skrämma de oinbjuda gästerna med någon skylt om PRIVAT OMRÅDE lr liknade...

nej, skriv: övervakat område :D:D:D eller så kan du ta bild på hur du lämnade stallet så ser du sen om det har ändrats något sedan du tog bilden(med mobilkamera t.ex.)

Nu har vi ju hästarna på sommarbete och alla är där olika tider på dagen men ändå händer det saker så en skylt spelar nog ingen större roll tyvärr :(

Väl hemma i stallet behöver vi inte bekymra oss som tur är eftersom alla byggnader alltid är larmade med kodlås och ägarna bor på gården :)

Har aldrig varit med om att någon har tjuvridit min häst. Dels så skulle de aldrig tillåtas att komma upp på ryggen och dels så skulle hon aldrig följa med vem som helst. Det är okej att bli ledd till och från stallet/hagen men träns och sadla? Där går gränsen för hennes del :D

Däremot har ett par tjejer tagit markägarens halm och bröd och gett till hästarna i hagen. De har lastat på det på en skottkärra och sedan kört ut det. Kan ni gissa om markägaren var lagom förbannad när han tog de på bar gärning? :smirk:

MEN GUD JAG SKULLE HA DÖTT! :eek: Värsta mardrömmen att nån ska fippla med ens häst och hitta på vad tusan som helst! Vem vet vad som kan hända, och hur KAN man vara så fräck? :devil:

Jag har precis börjat rida i ett stall. När tjejen som "drog dit mig" skulle hämta sin häst så kom hon tillbaka tomhänt. "Grimman är av och jag hittar inte den i hela hagen". När jag några dagar senare ska hämta min häst har hennes käkrem på grimman knäppts upp (pistolhake) och det finns inget som kan knäppa upp den i hagen. Staketet är bara linor och stolpar. Jag vet inte om någon har varit där men jag tycker iaf att det tyder på det... Ägaren till stallet och hästarna är inte alltid hemma eftersom hon jobbar i danmark.

Men det där kan ju hästarna fixa så bra själva ;). Har hänt ett antal gånger hos oss att hästarna tar av varandra grimmorna och slänger iväg dom m.m En jäkla bushäst har tagit av min ponny grimman i hagen :devil:

Men det där kan ju hästarna fixa så bra själva ;). Har hänt ett antal gånger hos oss att hästarna tar av varandra grimmorna och slänger iväg dom m.m En jäkla bushäst har tagit av min ponny grimman i hagen :devil:

Så du tror inte att det kan vara någon som har varit inne :) har aldrig varit med om detta innan.

kan och kan. tycker bara det verkar osannolikt att det skulle vara såhär mycket människor som går in till andras hästar och håller på med dom :crazy: :p

*kl*

Vi hade oxå några som tjuvred min morbrors unghästar. Grimskaften hängde i träden i beteshagen:mad: Dussutom var hästarna bara 1:åringar :mad:

Var dom enkla att rida in sen då...:D

Nej jag skulle bli jätteorolig om någon tjuvred på mina hästar. Fast använder dom bara grimma o grimmskaft så rider dom nog inte iväg med sina hästar och dom inte svettiga så har dom nog inte ridit så hårt.

Varför inte sätta lås på era grejjer?? På så vis försvinner inget foder.

Men troligtvis så är det nog bara några hästtokiga småflickor, annars skulle nog värre saker hända med hästarna. Usch!

Dom kanske lägger av när skolan börjar...

det undrar jag också:crazy: dom borde ju knappt kunna hänga över dom utan att bli av bockade:crazy:

Jag skulle nog hänga dom som skulle försöka tjuvrida mina hästar!
Tänk om man har unghästar som kanske blir fördärvade för livet...

Men skulle nån få för sig att tjuvrida juvelen så tror jag nog det var sista gången dom gjorde det :devil:

kl*

om de hade testat på min förra häst så hade det nästan varit lite kul... han kunde nämligen anfalla personer som kom in i hagen och inte betedde sig som han tyckte...

lite farligt....

kl*

om de hade testat på min förra häst så hade det nästan varit lite kul... han kunde nämligen anfalla personer som kom in i hagen och inte betedde sig som han tyckte...

lite farligt....

Ja det skulle inte min göra.. Hon kommer i galopp för varje människa som går förbi.. Ser så berådande ut som hon bara kan för att de ska komma till henne o gosa. Men jag har bra grannar till stallet.. De skulle genast meddela mej om någon tjyvred min häst..

Så jag är rätt lugn.. Men skulle någon göra det skulle jag få nåt pyskbryt och vaka över henne som en hök tills jag kommit på vem det va.. Sen skulle jag utan tvekan ta kontakt med polis och göra en anmälan.. Är de inte gammla nog att "veta va de gör", så ska föräldrarna ha koll på sina ungar.

Har funderat själv på om nån tjuvrider/matar våra hästar eftersom nästan 30 kg foder försvann på ca 4 veckor (vi fodrade inte alls och märkte inte att tunnan tömdes),ett hörn i hagen är ordentligt uppskrapat,hästar som kom i full galopp direkt de hörde att nån kom,rena trots att man sett dom rulla sig tidigare och rimligtvis borde varit leriga och kom fram till att "ok om nån tjuvrider så länge de håller sig i hagen och även använder våra hjälmar..jag vill inte hitta nån livlös i hagen!"
Att de sen har fodrat är jag däremot pissur över..min häst är synligt överviktig och behövde verkligen inte dela 30 kg kraftfoder med en annan häst på så kort tid som fyra veckor :mad:

Vi har oxå haft problem med snorungar (ursäkta) som ska leka allan ballan och hoppar upp på våra hästar i hagen! :eek:Jag blir så förbannad, och rädd... Nu sist hoppade nån unge upp på mitt sto som jag köpte för ett år sedan. Hon är inte inriden än trots sin ålder. (Hon är 10) Har tidigare stått hos nån kvinna som har haft djurskyddet efter sig och såg ut därefter när hon kom hit. Den ungen hade tydligen knappt hunnit få ner röven på henne så hade stoet dragit. Hästen klarar ju sig alltid (förhoppningsvis) men att ungarna inte begriper att det kan gå fruktansvärt illa! Jag begriper inte hur en del uppfostrar sina barn...:mad:

Jag har precis börjat rida i ett stall. När tjejen som "drog dit mig" skulle hämta sin häst så kom hon tillbaka tomhänt. "Grimman är av och jag hittar inte den i hela hagen". När jag några dagar senare ska hämta min häst har hennes käkrem på grimman knäppts upp (pistolhake) och det finns inget som kan knäppa upp den i hagen. Staketet är bara linor och stolpar. Jag vet inte om någon har varit där men jag tycker iaf att det tyder på det... Ägaren till stallet och hästarna är inte alltid hemma eftersom hon jobbar i danmark.

Det där har hänt mig flera gånger, hittat grimman avknäppt i hagen eller hängades, fortfarande på hästen, men "pistolhaken" uppknäppt. Så det fixar de nog själva när de rullar sig osv!

Men gud lås in grejorna el nåt då ?
går ju inte att låsa hagen, men lås stallet, el nåt...

Det finns något som kallas egenmäktigt förfarande. Att bruka andras hästar uten tillstånd och i smyg är egenmäktigt förfarande. Att dessutom mata en gravt överviktig häst är vanvård alt. djurplågeri. Du har rättigheter och hästarna är din egendom.

Du har också skyldigheter. Om en unge blir avsläng och halvt förlamad kan du hållas ansvarig. Du ansvarar alltid för vad dina djur gör. Det ända som kan rädda dig är ovan nämnda. Men hur känns det då? Om en unge blir avslängd och skadas allvarligt?

Det finns faktiskt folk som inte vet bättre. Det finns människor som är mindre begåvade. Det finns funktionshinder som gör att alla inte handlar som de borde. Hjälp dem att ta ansvar när inte de kan göra det.

Ingen blir glad om det slutar illa, och båda parter kommer få ta sitt ansvar när det händer.

Jag blir mycket förbannad när folk helt enkelt låter bli att ta reda på vad som händer av ren lättja. Polisanmäl det åtminstone. Så vet myndigheten om det utifall något händer.

Som tur är kommer ungarna aldrig upp på min pålle, inte ens om dom står på en pall, så jag är nog ganska lugn (iaf när det rör sig om små barn)
Borsta kan dom väl få göra, men kommer jag på dom ringer jag föräldrarna på direkten. Får dom inte veta att det är fel kan det lätt "utvecklas", typ hoppa upp och rida en vända nästa gång. Skulle nån förutom vi i stallet mata honom så :devil::devil::devil::devil:
Sen vill ju jag inte precis stå som ansvarig om nån unge har tjuvridit min häst och trillat av :crazy:

Dom enda ungar som finns häromkring är grannens och dom har växt upp med mig, så dom vet hur jag reagerar om nån gör nåt olovligt med min häst :smirk::devil: Dom kan t.o.m ringa och fråga om dom får komma och hälsa på honom, vilket dom såklart får
*duktiga ungar*

*Gråtfärdig*

I kväll fick jag ett samtal om våra hästar som är på betäckning..
Bägge dom stona är mkt speciella och går inte att rida alls(därför på betäckning) dom får jätte ont i ryggen och benen bägge två.

Stallägaren hade kommit hem efter ett ärende och mött två av stalltjejerna som red VÅRA hästar!!!!

Dom hade sadlar dom lånat i stallet på dom och gud vet hur länge och hur hårt dom ridit??!:eek:
Den ena av dessa ston har stått på vila i 1½år så hon ska klara att gå med föl.

Stall ägaren till detta avelsstall var mkt upprörd.
Jag och min vän som äger det andra stoet gråter för vi vet hur våra hästar mår om nån rider dom.
Det ena stoet är dessutom extremt ömfotad och går barfota pga betäckningen.
Vi vet att det bara finns grusvägar och asfallt på detta ställe dom står på .

I morgon ska jag få tel nr till stalltjejerna som red dom.

Flera år av kiropraktiker och massörer o massor av pengar för att dessa ston ska må bra åt helvete!
Och dessutom har stona stått där en vecka så man kan ju undra hur många ggr dom har ridit dom ?!

Jag kan dessutom inte få hem dom förrens i slutet på veckan :cry:
Vad har jag för laglig rätt ?
Dessa tjejer visste att dom bara fick rida stallägarens utpekade hästar!

Jag tycker att dom två tjejerna ska betala för vet kostnader + snabbtransport hem (5000kr) + equiterapeut på jour tid.

Fyy fan ,,,,jag mår skitdåligt över detta o hästarna är så långt bort att jag inte kan hämta dom själv :(

men GUD!!! vem gör något sådant, vilka människor!! man kan ju verkligen fundera på vad som finns under pannbenet?

Det måste ju kännas mindre kul när hästarna inte är ridbara och tar skada av det!!!!:mad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 555
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 050
Senast: Marvin
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama