Allt om Wången

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Hammond
  • Startdatum Startdatum
H

Hammond

Jag ska göra mitt livs största val om ett knappt ett halvår. :cool:
Jag ska välja gymnasium och funderar på att välja Wången som ett första handsval, ska dit och hälsa på om ca 2 veckor.
Men skullenu vilja veta allt om hur det är att gå på Wången, vad man får lära sig. var man bör kunna för att klara sig där
och hur mycket just DU behövde för att komma in där i år.

Vill ha många svar :bow: :bow:

Sv: Allt om Wången

Hej, går först året nu! Wången är bra, tycker jag, bara lite långtråkigt på helgerna :D och dåliga bussförbindelser...*haha* En buss om dagen eller något. Vad man får lära sig? Ja, första året läser vi matte a, svenska a, arbetsmiljö och säkerhet (säkert jätteviktigt, men ganska långtråkigt), djurkunskap (typ fysik, biologi, fast om hästar och djur :) ), häst och stallskötsel, hästens utbildnig och träning (travhästens utrustning, träning, körning, tidtagning) , hälsa och sjukvård... Jag har säkert glömt något. Det blir mer till våren, travsport och ponnylicens och sånt. För att överleva ;) på Wången behöver man nog ientligen bara grundläggande hästkunskaper och intresse och inte så stor hemlängtan :D Det är många som inte haft så mycket traverfarenhet som går där (jag tex, 1 år bara) Man behöver inte ha så jättebra betyg, men det är väl en fördel, så man kommer in "direkt", men de tar in ganska många reserver eftersom många tackar nej eller slutar efter någon vecka. Lägta som kom in vid den slutgiltiga hade 225 tror jag, men den sista reserven som kom in hade 165.
P.S. Om du skulle ångra dig och inte alls vill jobba med hästar i framtiden är det ju bara läsa vidare till något annat. Vi har folk som ska bli läkare och designer och allt möjligt...

Senast ändrad av en moderator:

Hej, går först året nu! Wången är bra, tycker jag, bara lite långtråkigt på helgerna :D och dåliga bussförbindelser...*haha* En buss om dagen eller något. Vad man får lära sig? Ja, första året läser vi matte a, svenska a, arbetsmiljö och säkerhet (säkert jätteviktigt, men ganska långtråkigt), djurkunskap (typ fysik, biologi, fast om hästar och djur :) ), häst och stallskötsel, hästens utbildnig och träning (travhästens utrustning, träning, körning, tidtagning) , hälsa och sjukvård... Jag har säkert glömt något. Det blir mer till våren, travsport och ponnylicens och sånt. För att överleva ;) på Wången behöver man nog ientligen bara grundläggande hästkunskaper och intresse och inte så stor hemlängtan :D Det är många som inte haft så mycket traverfarenhet som går där (jag tex, 1 år bara) Man behöver inte ha så jättebra betyg, men det är väl en fördel, så man kommer in "direkt", men de tar in ganska många reserver eftersom många tackar nej eller slutar efter någon vecka. Lägta som kom in vid den slutgiltiga hade 225 tror jag, men den sista reserven som kom in hade 165.
P.S. Om du skulle ångra dig och inte alls vill jobba med hästar i framtiden är det ju bara läsa vidare till något annat. Vi har folk som ska bli läkare och designer och allt möjligt...

ok :)
tack så mcyket för ditt svar :bow:

har du mycket traverfarenhet sedan innan?

Nej, det kan man väl inte säga, jag blev intresserad när jag praktiserade hos en travtränare i nian! :D

Själv då? :) Skulle du komma upp hit om två veckor? Mitt i värsta vintern. Fast du kanske bodde här i närheten. Det här är nordpolen för mig!!!!:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Själv då? :) Skulle du komma upp hit om två veckor? Mitt i värsta vintern. Fast du kanske bodde här i närheten. Det här är nordpolen för mig!!!!:angel:

jo, jag bor i Åre, de ligger ju typ en 5-6 mil från Wången. :)
har ofta vart på Wången förrut, typ när de ska rida karolinerritten och när de haft öppet hus :)

Jag ska göra mitt livs största val om ett knappt ett halvår. :cool:
Jag ska välja gymnasium och funderar på att välja Wången som ett första handsval, ska dit och hälsa på om ca 2 veckor.
Men skullenu vilja veta allt om hur det är att gå på Wången, vad man får lära sig. var man bör kunna för att klara sig där
och hur mycket just DU behövde för att komma in där i år.

Vill ha många svar :bow: :bow:

du kommer ångra dig för resten av livet om du inte söker dit!!!
världens bästa skola!!! :love:
och framförallt världens bästa lärare och personal... :bow:

Liknande trådar

Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
814
Senast: Kirre
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 332
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24