Allt i ett

F

froggy

Någon mer än jag som tycker att det är tråkigt att bara hålla sig till en gren. Som vill hålla på med lite av varje. Själv så rider jag fritidsridning(ut i skog å mark),ibland dressyr på banan,hoppning,western och distans(inte så ofta,men händer ibland).
Orsakerna till detta är mest att innan min häst kom till mig så red den förra ägaren dressyr och hoppade lite med henne,men hästen hade ont i ryggen. Så när hon kom till mig så kollade jag upp det problemet då det tillslut vart ett besvär. Så då beslöt jag mig för att byta till westernsadel då dom flesta sagt att dom är bra och tyngden är inte bara på ett eller två ställen och trycker.
Så det har blivit/blir lite oilka grenar..
Någon mer som inte bara håller sig till en gren,utan fler?!

Sv: Allt i ett

En kompis mamma köpte in en gammal gammal snöplog som hon tränade sina fjordingar på - utöver allt annat fjordingarna också får träna. Hon är väldigt intresserad av det mesta och köpte till och med får som hon lärde sig klippa, karda deras ull och det finns ju en och annan häst som tycker det är roligt att träna på att valla får, så hennes hästar får en allround sysselsättning. New Foresten hon hade, var gammal - 20 år - så de gamla hästarna hon också tog om hand om fick vara pensionärer, men komma ut och träna lite lagom lätt på sådant de redan kunnat hela sina liv och tyckt var roligt - så länge de är pigga, tycker det är kul, har synen kvar, är friska och kroppen håller.

Att skaffa hästsnöplog var fiffigt av henne också faktiskt, i o m att hon bor ut i skogen och det tar ett tag innan de kommer upp och plogar på deras väg upp till husen - och det är en bit att gå i hög snö om man skall hämta posten nere vid stora vägen - så då kan hon ploga sig fram till stora vägen samtidigt som hästarna får kondisträning. Smart.

Det är många som gör lite av varje.

En häst mår väl bäst av att få ett allsidigt arbete. Försöker variera mej med dressyr, uteritter typ full fräs och uteritt/lunka runt i skogen upp och ner i backar och utan att följa vägar, western, agility och så har hariga jag en tjej som hoppar pålle emellanåt och tävlar så han får skutta lite också. Går promenader i samhället med "de andra hundägarna" och tömkör ungefär en gång i veckan.

Hade ut en hästpratare (vad man nu kan tycka om det är en annan femma) och enligt denna så var pålles kommentar till att hon var där att "det är sådant som matte skulle kunna hitta på" med ett flin. :smirk: Så det är väl vad han tycker om det jag gör, och uppenbarligen är det väl OK då :love:

Ja har 3 hästar, som jag rider dressyr på och hoppar. Och jag rider western och dom är inkörda, så jag kör dom en hel del. Sen trick tränar jag dom. Och en del turer på fjället blir det varje sommar!
Men som ex, quartermärren-blir ju mest tränad western. Nordis travaren-Trav. Och korsningen-Allt:banana:
//Marlene

jag rider på div olika russ, dom är underbara. hoppning, dressyr, terräng, trav, monté, galopp, körning, lufs i skogen... känns rätt mångsidigt. å shit va kul det är!!! hur gjorde man innan, hålla sig till "vanlig" ridning i ridhus?? går ju inte längre :p nä, detta är det ultimata. variation e bra för både pålle å människa :D

jag tävlar hoppning, dressyr och körning. till vardags tränar jag dessa grenarna på ridbanan eller i skogen och varvar med längre skogsturer ibland. en nackdel när man håller på med flera olika grenar är att man inte hinner träna så mycket på varje gren. men å andra sidan ger t.ex. hoppningen mycket för dressyrarbetet och tvärt om. omväxling är nyttigt ur många andra synpunkter också, både för häst och ryttare!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
432
Senast: Redfox
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 540
Senast: fixi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 202
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 853
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA