Allroundsadel Young Rider Thorowgood

vild_vittra

Trådstartare
Jag funderar på att köpa en allroundsadel Young Rider Thorowgood ,16,5". Är dock tveksam på hur liten sitsen är i den. Jag har ingen möjlighet att prova den innan köp. Jag som mestadels rider hästen är vuxen, 168cm lång och väger ca 60kg. Tror ni den blir för liten för mig? Jag brukar oftast rida i 17" sadlar. Men behöver en sadel med vidare, rakare bom och kortare anläggningsyta därav intresset för denna sadel.

Jag funderar på att köpa en allroundsadel Young Rider Thorowgood ,16,5". Är dock tveksam på hur liten sitsen är i den. Jag har ingen möjlighet att prova den innan köp. Jag som mestadels rider hästen är vuxen, 168cm lång och väger ca 60kg. Tror ni den blir för liten för mig? Jag brukar oftast rida i 17" sadlar. Men behöver en sadel med vidare, rakare bom och kortare anläggningsyta därav intresset för denna sadel.

Den är inte särskilt kort. Den är inte så stor heller i sitsen så brukar du ha 17" kommer du få det trångt. Det är en 16.5" i ponnystorlekar dvs juniorstorlek och mindre än en 16.5 i vuxenstorlek. Bommen kan ha en viktberänsning med, vanligt på ponny/juniorsadlar.

Tror den blir lite liten. Jag har haft en sån och det var gränsfall och jag är strax över 160 och vägde väl då typ 50-55kg. Ponnyn passar även i Tekna s-line som jag har nu, den är även kortare i anläggningsyta för den har inte riktigt lika mycket kilbossor. Så den har jag 17" på.

Jag tror att din längd kan ställa till det, du är nog lite för lång för att det ska funka med uppbyggnaden på en 16,5 tumssadel.

Jag hade avstått köp om jag inte var säker och inte hade haft tillfälle att prova.

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Tora
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka