Allround utbildning unghäst när man är mer fokuserad på en gren - hur gör ni?

mackan

Trådstartare
Jag tycker jag har lite av ett problem när det gäller att hinna med och ta itu med att grundutbilda min hittills väldigt lite hoppade 5 åring i hoppning, då jag mest rider dressyr själv... Har satsat jättemycket på att utbilda honom bra i dressyr, med resultat känns det som att hoppningen blir satt åsido och bort prioriterad... Har hoppat honom i skogen och nåt skutt i ridhus/paddock här och där, men det blir inte tillräckligt kontinuerligt känns det som.

Samtidigt är jag av åsikten att hästen skall ha en bra allround utbildning och kunna gå iallafall lätt klass i bägge grenar, även om jag vet med mig att jag själv personligen nog aldrig kommer tävla i hoppning på honom mer än nån LC här och där, då det som sagt är dressyren vi satsar på och där mitt intresse ligger. På ponny tävlade jag lite LA och på stor häst LB när det gällde hoppning, men det är nu många många år sen och jag har legat av mig och blivit lite harig på hinder känns det som dessutom.

När jag tränar för tränare en gång/vecka blir det markarbete. Har svårt att klämma in fler dagar för tränare i veckan då jag både jobbar mycket och har svårt att få till det med tiden som det är redan....vill inte heller sitta och hoppa honom helt själv då jag behöver coaching och hjälp att bygga osv!

Skulle jag träna varannan vecka hoppning och varannan dressyr, eller hur skulle ni göra? Det känns som det blir så halv dant av ALLT då, både dressyren och hoppningen, vilket är anledningen att jag inte gjort det hittills....
Eller ska man kanske lämna bort hästen så nån annan får hoppa in honom? Vill gärna höra hur andra har gjort och tänker runt frågan!

Senast ändrad:
Sv: Allround utbildning unghäst när man är mer fokuserad på en gren - hur gör ni?

kanske skulle försöka hitta nån som kan hoppa hästen åt dej?

Sv: Allround utbildning unghäst när man är mer fokuserad på en gren - hur gör ni?

Ja har tänkt på det också.... problemet är väl att jag helst vill vara med isåfall om någon annan ska rida osv.... är dels väldigt engagerad i min häst och vill hålla koll på träning osv av honom... och dels ska erkännas väldigt mammig.. kan tex inte tänka mig att låna ut till medryttare osv, - isåfall ska det vara utlåning helt i "professionellt" syfte, dvs ngn som tar tag i hans hopp utbildning och har tillräckligt med koll att göra så.....

Jag har samma åsikt som dig, och tycker att alla hästar ska få en ordentlig grundutbildning i såväl hoppning som dressyr. Jag själv föredrar dressyr och är rätt så rädd när det kommer till hoppningen. Så på den fronten blir det bara bommar, kanske något skutt på 30 cm i trav möjligen. Så det jag håller mig till är dressyr och skogsridning när det gäller min 4-åring.

Som tur var har jag en stora syster som alltid tyckt mest om att hoppa så hon får ta den delen när det gäller min häst. Tycker allsidig träning är viktig och dessutom så tycker hon att det är så himla kul att få hoppa!

Jag tycker nog också att du ska försöka hitta någon som kan hjälpa dig att rida din häst om du själv inte har möjlighet att träna lite extra i hoppning för instruktör.
Men kan inte din tränare rekommendera någon som kanske kan tänka sig komma och hoppa hästen åt dig en gång i veckan?

Alternativet är om det finns någon tränare/hästutbildare som kan komma och tänka sig att rida hästen åt dig någon gång i veckan mot betalning. Kanske skulle kunna vara ett alternativ?

Tack för tips!!! Skönt att höra att det inte bara är jag. Tycker som sagt att det hör till en bra grundutbildning att utbildas i bägge grenar, absolut. Dina tips är bra, ska kolla med min tränare om hon har koll på någon som ev. kan hoppa honom nån gång i veckan åt mig. tack igen :bow:

jag tycker också alla hästar ska vara allround, även om dom är inriktade på en gren.

därför låter jag annan ryttare hoppa min häst, för att jag själv inte vill, och på så sätt får hästen göra både och.
sen behöver det int eva på ngn hög nivå, men bara så att den kan iallafal och får lite omväxling.

Jag tror på allroundträning av alla hästar innan manbörjar tänka i specialgrens-termer.
Dressyr är nödvändigt för att hästen ska kunna bära ryttaren och sig själv ergonomiskt korrekt, oavsett inriktning. Dressyren ger lydnad, lyhördhet, balans och styrka (rätt utförd). Så det är ju en viktig grund. Men de första åren kan man inte kräva någon avancerad dressyr, det är rätt basala grejer man måste träna först: grund styrka, grund balans, takt, avslappning, kontakt... och det kan man lika gärna göra i skogen i princip. Eller med hoppningsinslag.
Hoppning är bra gymnastik, styrketräning, miljöträning, bra för bjudningen och balansen osv. Enkla byten kommer ofta på kuppen.

Jag tror att många börjar träna renodlad dressyr lite för tidigt, att det leder till mycket av det man ser idag av bristande bjudning, bärighet och fuskformer, eller nervösa hästar som försöker försvara sig mot krav de inte klarar av eller förstår genom att explodera i höger och vänstervarv.
I det gamla militärsystemet började man inte specialträna hästarna före 6 års ålder, innan dess kallades de remonter och fick i princip samma grundutbildning (reds i öppen form, utbildades att förstå och följa hjälperna, hoppades in, reds i skogen). Det tror jag är ganska vettigt. Innan man fått hästen så stark att den KAN klara samlingsförsök blir det ändå ingen vettig dressyr. Innan den är så lösgjord att den kan bära sig med schvung, och innan den blivit korrekt rakriktad blir det ändå ingen kvalitet på någon rörelse, och så sitter man kanske och nöter in fel, lär hästen fuska när den inte kan eller orkar det man ber den om.

Sedan vet jag inte om man för den skull måste hoppträna specifikt med sin dressyrhäst. Vet man någorlunda vad man sysslar med och kanske har hjälp ibland av en kompis på marken som kan bygga upp en och annan riven bom så klarar man nog en bas-inhoppning själv. Man kan hoppa ganska lågt, eller löshoppa. Man kan sätta upp cavalettibommar, gymnstikhinder, små studs och kombinationer och träna på dem - det ger ju direkt nytta i dressyren sedan!

- Just det! Jag tycker också det är en bra idé att låta någon annan hoppa in hästen om man själv känner sig osäker eller inte kan under en period! Hoppträna varannan vecka och gymnastik- eller löshoppa lite lätt på egen hand varannan vecka kan väl vara lagom? Då kan du nog fortsätta dressyrträna en gång i veckan utan större problem med schemakrockar? Bara unghästen får vila lite också.

Senast ändrad av en moderator:

mackan skrev:
Ja har tänkt på det också.... problemet är väl att jag helst vill vara med isåfall om någon annan ska rida osv.... är dels väldigt engagerad i min häst och vill hålla koll på träning osv av honom... och dels ska erkännas väldigt mammig.. kan tex inte tänka mig att låna ut till medryttare osv, - isåfall ska det vara utlåning helt i "professionellt" syfte, dvs ngn som tar tag i hans hopp utbildning och har tillräckligt med koll att göra så.....

Det finns ju gott om hoppintresserade så tror du inte det går att hitta en medryttare som enbart vill hoppträna en gång i veckan? Du ville ju inte ha medryttare men om det är en duktig person som bara hoppar för din tränare som du (antagligen) litar på. då vet du ju att det går rätt till.

Tack alla för jättebra synpunkter och tips....! Ska börja kolla med min tränare om hon kan tipsa om ngn person....

Har också funderat på detta. Har en treåring som jag tänkt ha som dressyrhäst, gillar att hoppa själv men vet att jag är lite feg när hindren blir lite högre och vill inte överföra det på min häst. Vill ju samtidigt att han ska få en allroundutbildning och inte bli en fjantig dressyrmes som hetsar upp sig för minsta lilla...
Än så länge är han under inridning så det är ju inte aktuellt än, men jag har nog tänkt få nån kompis att hoppa honom då och då, kanske finns någon i ditt stall som hoppar och kan tänka sig att hjälpa dig? Är ju smidigt om man kan lösa det på hemmaplan! Själv hoppas jag att min duktiga kompis kommer hem från sin tävlingskarriär i mexico snart, så kan hon få ta hand om hoppningen på min pålle!

mackan skrev:
Ska börja kolla med min tränare om hon kan tipsa om ngn person....
Kan inte din tranare hjalpa dej med att coacha dej i hoppning?? Om hon ar nagorlunda bra, sa maste hon ju klara av lite hoppning ocksa, sa avancerat kommer det ju inte att vara. Varfor inte ha hoppning vart tredje vecka...eller avsluta varje traningspass med lite hoppning??

Nar du redan har en tranare behover du val inte en till??

Bestäm dig för att en dag i veckan är den hoppinriktad träning som gäller. Det behöver ju inte vara hinder varje gång. Använd bommar eller cavaletti. De är utmärkta träningshjälpmedel. Hoppa diken och stockar i skogen när du har möjlighet. Allsidig träning för hästen gör den till en bättre och gladare dressyrhäst också.

ramonarunds skrev:
Kan inte din tranare hjalpa dej med att coacha dej i hoppning?? Om hon ar nagorlunda bra, sa maste hon ju klara av lite hoppning ocksa, sa avancerat kommer det ju inte att vara. Varfor inte ha hoppning vart tredje vecka...eller avsluta varje traningspass med lite hoppning??

Nar du redan har en tranare behover du val inte en till??

Läs mitt inlägg:
När jag tränar för tränare en gång/vecka blir det markarbete. Har svårt att klämma in fler dagar för tränare i veckan då jag både jobbar mycket och har svårt att få till det med tiden som det är redan....vill inte heller sitta och hoppa honom helt själv då jag behöver coaching och hjälp att bygga osv!

Skulle jag träna varannan vecka hoppning och varannan dressyr, eller hur skulle ni göra? Det känns som det blir så halv dant av ALLT då, både dressyren och hoppningen, vilket är anledningen att jag inte gjort det hittills....

det var anledningarna jag försökte förklara...

Sätter ofta upp studsar eller andra gymnastikhoppningsserier och rider sedan volter, halter, vändningar, förvänd galopp etc i samma pass. Markbommar för trav går ju också att lägga in för att jobba med längning och kortande av steget. Tycker att mycket av hoppjobbet handlar om taxering och vana, och det kan man få utan att behöva rida regelrätta hoppträningar.

Berthalan de Némethy har skrivit en bra bok som heter "Hopplära", den bör gå att få tag på på bibliotek. Grundridning, mycket gymnastikhoppning och även träningsupplägg, om jag inte minns fel (har lånat ut min).

Tack tack. Har ridit mycket bommar precis som du säger. brukar lägga in det som del av dressyr arbetet då han tycker det blir roligt och spännande och det dessutom gör nytta för rygg och muskler osv. Det är själva hoppandet vi inte kommer till skott med, han är fortfarande tittig på hinder när det kommer ngt nytt han inte sett förrut, och jag vill därför inte hålla på och mecka själv utan ha hjälp.
tack för tipset runt boken, ska definitivt kolla in den då jag gärna läser tips och annat. tack! :bow:

Jag hinner inte allt jag vill. Veckan har för få dagar :crazy:
Idealet vorre att:
2 dagar dressyr i veckan
1 markarbet
1 hoppning
1 tömkörning
1 körning
1 klättring
2 kondition(distans...)
1 vilo dag
3 dagar ut och busa i skogen.

Men veckan har inte 13 dagar!

Nä precis.....:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 456
Senast: Mabuse
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 743
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama