Är det någon som har tips på hur man ska få en valp att äta bättre?
Har en 5 månader gammal sheltietik som aldrig har varit speciellt matglad. När vi hämtade henne från uppfödaren fick hon RC och vi fortsatte med det ett tag. Byte sedan till Acana och ger nu lite VOM också (Blandar också torr- och färskfoder och har inte märkt att hon skulle må dåligt av det). Har testat det klassiska, att ta bort fodret när hon slutar äta och ställa fram det ett par timmar senare. Fick tips om att inte blötlägga fodret så mycket och då åt hon bättre ett tag.
Sen undrar jag hur man vet hur mycket man ska ge? Räkna foderstat till häst kan jag, men hur gör man med hund
? Just nu följer jag instruktionerna på förpackningen vilket innebär att hon ska ha 120 g acana/dag. Jag ger 100 g av torrfodret och ca: 20 g av färskfodret. Färskfodret har jag dock mest gett för att blanda ut med torrfodret för att testa om det blir med smakligare då.
Hon får mest mat på morgonen, ca: 10 g färskfoder och ca: 60-70 g av torrfodret. Då äter hon lite på morgonen när vi kommer till jobbet och sedan ställer jag undan det och så får hon resten till lunch. För det mesta har hon ätit upp allt under dagen innan vi åter hem vid ca: 17. Men sen vill hon inte äta mer under kvällen.
Hon växer och ökar i vikt, så där är väl egentligen inget konstigt, men jag hade kanske önskat att hon hade lite mer hull för att känna mig helt lugn.