Allman 204

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mumin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 701

mumin

Trådstartare
Hjälp mig fjordhästmänniskor! Vad vet ni om Allman 204? Vad har han lämnat för avkommor, i fråga om benställningar och gångarter?
Har hört att han ska komma till Skåne nästa år och är sugen på att eventuellt betäcka om, nån som vet om det är något att satsa på? :bump:

Sv: Allman 204

Jag blev erbjuden att köpa Allman när han var två år. Ytterst trevlig unghäst. :)

"Tyvärr" hade jag ju bara ett sto då, som dessutom betäcktes med Allmans pappa. Vilket gjorde att jag tackade nej till Allman.

Resultatet av betäckningen blev för övrigt en Hampus, e. Björkhems Fafner 152 ue. Sindarve Tulo 137, det vill säga samma pappa och morfar som Allman. Underbar häst på alla sätt och vis, grova, rejäla ledgångar, bra hovar (gick barfota de första sex åren), utmärkt huvud, lättlärd och samarbetsvillig. Långa, vägvinnande gångarter.

Blev dock lik sin pappa, lite lågställd och mer körbetonad.

Vad Allman nedärver vet jag dock inte. :o

Habina skrev:
Jag blev erbjuden att köpa Allman när han var två år. Ytterst trevlig unghäst. :)

"Tyvärr" hade jag ju bara ett sto då, som dessutom betäcktes med Allmans pappa. Vilket gjorde att jag tackade nej till Allman.

Resultatet av betäckningen blev för övrigt en Hampus, e. Björkhems Fafner 152 ue. Sindarve Tulo 137, det vill säga samma pappa och morfar som Allman. Underbar häst på alla sätt och vis, grova, rejäla ledgångar, bra hovar (gick barfota de första sex åren), utmärkt huvud, lättlärd och samarbetsvillig. Långa, vägvinnande gångarter.

Blev dock lik sin pappa, lite lågställd och mer körbetonad.

Vad Allman nedärver vet jag dock inte. :o

Jag har inte heller så stor koll på Allman, pappan Björhems Fanfer har ju sambon betäckt sitt gammelsto med två gånger och tjae, jag inte helt förtjust i psyket på dom främst. Mamman är en toppen häst, men fölen mjae :cool:

De blev exterört varandras motsatser, den ena strax under 140, klena ben och stutsig, den andra över 150 grova ben och arbetsstuk.
Båda har dock bra hovar tillskillnad från sin mor.
Dock lite överdriver höga benlyft i traven, hade önskat lite lägre och mer vägvinnande.

Men som sagt det var Allmans far det...

Såg att stoet som Femmi som suteri Stenrike har är e Allman och hon har ju himla bra poäng, men det är ju bra på möderne sidan med där :D

Hade du sett den här förresten?
http://www.geocities.com/nytorpsfjordhastar/Allman.html

Vart är det han ska såt förresten?

Har en avkomma efter Allman f-04. Han är mycket trevlig och positiv. Står helt korrekt på alla 4 ben. Rör sig mycket trevligt Super temprament. Visade honom i somras, vart klass 1. Trots att han studsade fram både i skritt och trav. Har börjat att tömköra honom nu och det går bra. Han är helt cool. Ska visa honom i Vetlanda i september. Så jag kan rekommendera Allman efter mina erfarenheter.

hofi skrev:
Har en avkomma efter Allman f-04. Han är mycket trevlig och positiv. Står helt korrekt på alla 4 ben. Rör sig mycket trevligt Super temprament. Visade honom i somras, vart klass 1. Trots att han studsade fram både i skritt och trav. Har börjat att tömköra honom nu och det går bra. Han är helt cool. Ska visa honom i Vetlanda i september. Så jag kan rekommendera Allman efter mina erfarenheter.

Det låter trevligt, tack för svaret!
Vad är det för sto som är mor? Hur är benställningen? För att få lite hum om vad Allman kan ha gjort.. Är liksom mest skeptisk till just benen..

Han är undan Nytorps Jolly. Menade du hur min unghäst ser ut i benen? Han är helt korrekt i benen.

OBS! Lånat användarnamn!
Allman har stått hos mig på station flera säsonger, har även fler avkommor här samt i omgivningarna. Tex av de fyra födda fölen 2002 visades tre i fjol som treåringar, den lägst poängbedömda fick 38p, 8a på benen.
Beträffande Nytorps Jolly. Hon har inte helt korrekta framben, är född hos mig så jag borde veta. Helt klart har Allman förbättrat benen hos flera av avkommorna.
Varför är du rädd för benställningen hos hans avkommor? Det är ju precis inget större problem innom fjordhästaveln över huvud taget.
Hälsn Kattis, Nytorps Fjordhästar

vet inte mycket. Men iaf att han är min kompis fjording Lotus, som btw var med på SM nu i helgen, morbror :)

Liknande trådar

Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 276
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 183
Senast: Johanna1988
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka