Alligator Fontaine - Voltaire - Ibrahim

athena

Trådstartare
Letar för fulla muggar efter ett intressant sto för hoppavel, för att komplettera mina båda damer. Vad tror ni om denna hingstkombination?

Hon har syskon hos landslagsryttare, och trots min fantastiskt dåliga franska så hittar jag hennes möderne bakåt i tiden på flera tävlingshästar där och såvitt jag förstår är det ett starkt möderne.

Jag är verkligen inte påläst på franska stammar så jag känner att jag behöver lite hjälp här :crazy:.

Sv: Alligator Fontaine - Voltaire - Ibrahim

Tre namn. Alligator Fontaine verkar ju i Flyinges regi, så honom känner du vel til. Voltaire: en av dom aller största genom tidene, KWPN. Ibrahim er bland annat far til Alme, SF.

Vad vil du egentligen veta? Det er tre stora det här, alla mycket kända.

Det jag vill veta är hur kombinationen av hingstar ter sig. Att alla tre är mkt kända är jag medveten om... men hur funkar "raden av hingstar"? Så tänker jag.

Skulle du t ex säga "hur kan man ens tänka tanken att lägga AF på ett Voltaire-sto"? Eller skulle du snarare säga " trevlig kombination, här har man tänkt (ja hur har man tänkt, har man tänkt, rätt eller fel?)"?

jag skulle aldrig väla alligatorn. Känns som det kan bli biffigt...

Kommer ej i håg exakt vad han har bakom sig men..

En goldencross är Voltaire o Nimmerdor.

Jag har ett voltairesto som jag valde Empire till men sedan ändrade jag mig till Cagancho då uppfödaren sa att hon fick en jättefin avkomma med Calino (Holsteiner) o då hon har raka bakben o cagancho ger väldigt vinklade bakben. Hennes brunster kom i gång sent på säsongen vilket är vanligt efter 11 års tävlande men räknar med att hon skall bli dräktig nästa år med antingen Cagancho eller annan hingst, gärna med både holsteiner o Nimmerdor om jag ej tar honom.

Kommer ej på nån så här på rak arm med mkt nimmerdor i men ni andra kanske vet?

har du kort på ditt sto eller kan beskriva hennes exteriör o gångarter?

alligatorn har faktist en hel del fullblod i sig så kanske han ej ger så biffigt iallafall..
Någon som vet vad han ger för typ?

Däremot är han overbyggd ö många voltaire har just 'lägre' front.

Hur ser ditt sto ut?

Alligator Fontaine rekommenderas till små, ädla, kvicka reaktionssnabba ston enl kommentarer på Flyinges hingstvisning inför första säsongen han skulle vara här. Han är ju rätt maffig själv, trots det stora fullblodsinslaget.

ja, han ser onekligen biffig ut. Jalisca ser o andra sidan ej biffig ut.Kommer ej i håg vad hon har mer i sig. Skall nu se på tävling på eurosport.Kanske hon är med.:)

Jalisca är väl oxå den enda avkomman han har som presterar på den nivån eller har jag fel?

Hörde ett rykte från Frankrike att han inte lämnat så mkt där...?:confused: Men rykten är rykten, men jag har ingen koll på ev övriga avkommor som presterar inom sporten, men det kanske någon annan har?

Alligator Fontaine rekommenderas till små, ädla, kvicka reaktionssnabba ston enl kommentarer på Flyinges hingstvisning inför första säsongen han skulle vara här. Han är ju rätt maffig själv, trots det stora fullblodsinslaget.

Fast det skulle inte förvåna mig om det är just ett sådant sto som dom satt Alligatorn på. Har sett ett par Voltair-hästar och alla har varit lätt typiska speedhästar, även dom som jag vet har lite grövre mödrar.

/Camilla

Fast det skulle inte förvåna mig om det är just ett sådant sto som dom satt Alligatorn på.Fast det skulle inte förvåna mig om det är just ett sådant sto som dom satt Alligatorn på.

Vilka dom??? Hänger inte riktigt med på vilket sto du menar, eller vilka avkommor du associerar till nu:confused:

Sorry, var inte meningen att vara otydlig :)

Med dom menade jag uppfödarna till stoet som ts tråd handlar, inser nu när jag läser mitt eget inlägg att det måste varit ganska omöjligt att lista ut :o

Hoppas det blev lite tydligare nu.

/Camilla

Ger Voltaire litet? De 2 jag såg i går från Arezzo tex i går kväll på TV var ej små o min är väldigt högrest o 1.70. Men kvick är hon!!

Ibrahim är ju bra!! (SF)

Ditt sto är lite linjeavlad på Orange Peel (xx)

Orlando kan ju fungera på Voltaire. Empire likaså.
Voltaire verkar fungera på lite olika blodslinjer. Frågan är hur många som valt att linjeavla på Voltaire. Jag är lite sugen på det men vill höra först att det blir bra. Det borde bli bra. kanske concorde blir för nära. Niveau har vi ju iofs!! Skall bli kul att se om hans front blivit bättre nu på breeders. Han är fin!!!

Letar för fulla muggar efter ett intressant sto för hoppavel, för att komplettera mina båda damer. Vad tror ni om denna hingstkombination?

Hon har syskon hos landslagsryttare, och trots min fantastiskt dåliga franska så hittar jag hennes möderne bakåt i tiden på flera tävlingshästar där och såvitt jag förstår är det ett starkt möderne.

Jag är verkligen inte påläst på franska stammar så jag känner att jag behöver lite hjälp här :crazy:.
Jag tror att det kanske är lättare att gissa hur man ev har tänkt om man även kunde se mödernet i stamtavlan. Finns den på allbreed? Jag vill se om man har dubblat på någon individ och vart i stamtavlan isåfall?

Kan det vara den här??

http://www.blup.se/sv-SE/horses/152972-pamina-fontaine-snw-swb

Info om Voltaire från Jan Greve (ägaren) från en intervju i "The Horse Magazine"..

What has been the strength that Voltaire has given to jumping breeding?

“Good character, his progeny are very willing to do the job right. They are very sound horses. They are very strong in the back, and when you look at conformation, that strong back is very important for showjumpers, even though he is an old horse he hasn’t given up in the back. That’s what the Concordes have too, the strength in the back.”

What sort of mares does Voltaire work best with?

“Mares with a little bit of blood, and bold, very bold, strong characters – maybe too strong characters. Mares that might be too bold and not careful enough. Voltaire was very very careful, sometimes that is his weakest point. It’s very close the relationship between genius and the crazy one, and between ‘careful’ and ‘afraid’ there is just a little margin in there. Some Voltaires are too careful, too small hearted – that’s why a lot of them jump very tied up behind, when you freejump them. They are not bold enough to open up, they are very careful. You have to treat them right as a young horse, don’t take the heart out of them. That’s why Voltaire needs a mare that is very strong – Nimmerdor is a very good cross. A lot of Nimmerdors are very good as young horses, but when they get older, they are not careful enough, they are too full of themselves. Pilot works very well, Joost works well. Sometimes when you come back to the Le Mexico mares, but you have an in cross of the Furioso then.”

/Monika

Senast ändrad:

Alltså så som jag läser Athenas inlägg så är detta ett sto/föl som hon är intresserad av.
Alltså en häst som redan finns, inte en kombination hon funderar på att göra. Rätta mig gärna om jag har fel.

Ja det stämmer att Alligator rekomenderas till små speed ston. Det har de sagt på båda visningarna jag varit på.

Jag tycker stammen låter mums, prestations hoppning! "Alla" känner till stammen i de 3 första leden.
SF är aldrig fel, däremot så kanske man får problem med att hitta hingstar till henne?
Det låter som att det ligger mycket massa i henne och då hade ju jag velat ha en nättare hingst vilket är mer klurigt än att hitta en biffig tycker jag.

Tack!!!!!

Verkligen intressant!! Min Voltaire är mkt försiktig men öppnar upp jättefint o har med olika amatörer bla varit uppe o nollat 1.60 banor.

Ja, nimmerdor är nog bra!! Jag funderar allvarligt på Niveau nu på min men vill väldigt gärna ha Cagancho oxå.

Niveau har Nimmerdor i sig 2 ggr nämligen o sen Voltaire.

Vad tror ni om det? För nära linjeavel?

Alltså så som jag läser Athenas inlägg så är detta ett sto/föl som hon är intresserad av.
Alltså en häst som redan finns, inte en kombination hon funderar på att göra. Rätta mig gärna om jag har fel.

Ja det stämmer att Alligator rekomenderas till små speed ston. Det har de sagt på båda visningarna jag varit på.

Jag tycker stammen låter mums, prestations hoppning! "Alla" känner till stammen i de 3 första leden.
SF är aldrig fel, däremot så kanske man får problem med att hitta hingstar till henne?
Det låter som att det ligger mycket massa i henne och då hade ju jag velat ha en nättare hingst vilket är mer klurigt än att hitta en biffig tycker jag.
Men om hon nu ska ha ett sto till avel så behöver även mödernet kollas mer...

Jag gillar kombinationen! Har jobbat endel med SFhästar, och jag skulle inte tveka:)

Ger Voltaire litet? De 2 jag såg i går från Arezzo tex i går kväll på TV var ej små o min är väldigt högrest o 1.70. Men kvick är hon!!

Tror inte att han ger speciellt lite, menade mer på att dom var lätta i modellen och riktigt kvicka i både huvud och ben. Och dom jag sett har inte varit stora, utan från smått till normal stort.

/Camilla

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka