Allergivänligt färskfoder

Sv: Allergivänligt färskfoder

Oj, jag var lite otydlig såg jag men det var hunden som blev helt bättre men jag har också förstått att chansen inte är så stor att sprutan ska fungera.. Hon har bara fått den i 9 månader så det finns hopp än!

En veterinär sa till mig förut att kyckling är något de ofta reagerar på? Skulle det kunna vara samma sak med kalkon i så fall med tanke på att det är en fågel? Hon har ätit det förut men väldigt små mängder, och med tanke på att jag ser vart hon är på väg så är jag villig att testa det mesta. :)

Jasså? På deras foder står det endast på kycklingen att det inte är ett helfoder. Det står inget sådant om Lamm och Ris'en. Skumt.

Var hittar man proteinfri kalk? Hur mycket ska man ge en vuxen hund på 30kg som får hälften torrfoder med 1,5% kalcium? :)

Såg nu att Standardt hade Proteinfri kalk. Tack så mycket för upplysningen om kalciumet!!!
Men iomed att hunden får hälften torrfoder så borde det ju räcka med halva dosen kalk? :)

Senast ändrad:

Ja, men VoH är sämst på att upplysa om såna saker. De har även flera foder som innehåller gris trots att de inte skriver det på ettiketterna.

Hmm dåligt. Vet du om Lamm och Ris innehåller gris? Verkar ju dock gå bra. Och hunden älskar det. Jobbigt om det är ett dåligt foder då det är det jag kan få tag på här hemma förutom Nordic som inte verkar ha något foder med enbart Lamm i och sen Klass och det vägrar jag ge.

Nej, det innehåller bara lamm och ris :) de som innehåller "innanmäte" innehåller bland anmat inälvor från gris.

Ah okej! Vilken tur.

Om man kompletterar med halv dos kalk från standart, funkar VoH då att ge 50/50 med ett bra torrfoder? Eller ska jag vara rädd för mer brister?

Ingen aning, men det funkar säkert. Eller så ka du ju ge lammben istället :) Dock är det inget muskelkött i det fodret, så komplettera gärna med lite kött ett par dagar i veckan (eller på heltid).

KL
Kan tillverkarna av dessa foder garantera att fodret inte är kontaminerat av andra proteinkällor? Lite nyfiken bara då jag vet hur rigorös koll det är på de stora tillverkarnas allergifoder.

Jag undrar fortfarande detta, någon som kan svara?

Jag bara undrar då många rekommenderar dessa foder som allergifoder och då antar jag att man har koll på sånt. :)

Stor anledning till att många rekommenderar färskfoder är även att många hundar som reagerar på ett animaliskt protein i torrfoder inte alls behöver reagera när proteinet är färskt. Har sett många exempel på hundar som inte tål torrfoder med kyckling, men som utan problem kan äta färskfoder med kyckling.

Jag köper det, men kan tillverkaren garantera att de har en så ren tillverkningslinje att det bara finns kyckling i det fodret?

Jag bara undrar då många rekommenderar dessa foder som allergifoder och då antar jag att man har koll på sånt. :)

Många rekommenderar dem nog pga. goda erfarenheter. Har man själv haft en allergisk hund som funkar bra på något av de fodren så är det ju inte konstigt att man för ordet vidare. Oavsett vad tillverkaren kan garantera eller inte. Jag vet att många allergiska hundar funkar bra på Bravo lamm. Jag behöver inte veta mer för att tipsa om det till andra som har hundar med samma problem.

Jag köper det, men kan tillverkaren garantera att de har en så ren tillverkningslinje att det bara finns kyckling i det fodret?

Tror knappast någon färskfodertillverkare kan göra det och har inte sett någon göra det heller:) Har svårt att tänka mig att någon av dom tillverkar dom olika sorterna i olika rum/hallar.

Däremot så "flyger" ju inte färskfoder omkring på det sätt som dom torra ingredienserna i torrfoder kan göra i form av damm - rått kött dammar inte :D

Liknande trådar

Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
39 157
Hundhälsa Bytte mina småhundars foder för ca en månad sedan, från Bravo till Vom og hundemat, kyckling med lax. Den äldre hunden har alltid haft...
Svar
11
· Visningar
14 443
Senast: Druvan
·
Hundhälsa Som om det här inte redan vore en jävla skitdag, så var ju även Viktor hos veterinären idag, då han börjat klia sig igen. Hade tyckt det...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 311
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar