Allergivänlig kattras?

lethal_smile

Trådstartare
Finns det någon sådan? Alltså någon kattras som allergiker kan ha utan att få de symptom de annars fått med en "vanlig" katt?

Frågan kom upp då jag eventuellt ska skaffa katt och en kurskompis till mig gärna vill ha katt hon med, men hennes man är allergisk. Jag har koll på vissa allergivänliga hund- och hästraser, men har ingen aning när det kommer till katter.

Tacksam för svar :)
 
Sv: Allergivänlig kattras?

Tack :) blev lite sugen på en sibbe efter att ha läst om dem. Jag kommer sluta dom en tvättäkta catlady om det fortsätter som det gör nu...
 
Sv: Allergivänlig kattras?

Sphynx (alltså dom nakna) en kompis har två och jag som är lite allergisk, inte astmatiker men kliar i ögon, snörvlar och nyser har praktiskt taget gnuggat in ansiktet i dom utan att känna nått :D
 
Sv: Allergivänlig kattras?

Nja, det beror på vad man är allergisk emot. Är det pälsen så är det nakenkatter eller eventuellt rexar. Är det hudavsöndringarna så är det oftast sibierier man kan ha. Men det finns allergiker som inte klarar av sibiriern och det finns allergiker som inte klarar av nakenkatterna. Så man får helt enkelt åka runt till olika uppfödare och testgosa.
Angående nakenkatter så finns det flera nakna raser än Sphynx.
 
Sv: Allergivänlig kattras?

Tack, funderade på det där med päls/hud allergi då det finns så många olika varianter av allergier. Har ingen aning om vad det är hennes man har, men hälsar henne att åka ut på "gos-turné" med mannen till olika uppfödare :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 401
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 142
Senast: Fetaost
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 650
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp