Allergivänlig hund.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Aeternum
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 157
  • Visningar Visningar 26 369
A

Aeternum

Jag bor i en etta, 47m2.
Är allergisk mot pälsdjur, allergin har dock blivit bättre med åren. Och jag är sjukt sugen på att skaffa hund. Jag är ganska renlig av mig, dammsuger ofta och har "hårvänliga" möbler som inte suger åt sig allt.
Hunden kommer självklart inte få ligga i sängen/soffan, utan kommer ha sin plats.

Finns det några allergivänligare hundar som inte har lika mycket allergen?
Tervurens är ganska bra har jag hört, någon fler?

Sv: Allergivänlig hund.

Det är otroligt individuellt vilka raser man som allergiker tål, men generellt är trimraser (icke-fällande) bättre än raser som fäller. T ex tål fler en pudel än en labrador. En fällande hundras jag hört allergiker som tål är shiban.

Eftersom det som sagt är individuellt är det bästa om du kan få tag på uppfödare av olika raser du funderar på, så du kan besöka och gosa hund och se om du reagerar.

Du kommer få förslag på otroligt många olika raser som folk säger sig tåla. Det är väldigt individuellt och beror helt och hållet på vad man är allergisk mot och hur pass allergisk man är. Precis som ovanstående sa så är de raser som inte fäller de mest "allergi vänliga" Det är oftast dessa raser som rekomenderas av läkare mot de som är allergiska. några av dessa är tex Pudel, lagotto, bichon m.fl. De tappar inte hårsäckar och hudavlagringar som följer med hårstråna på de hundar som fäller. Det är just detta många är allergiska mot. Sen finns det ju de som är allergiska mot salivet hos djuren och då är det svårare med raser och kan här vara väldigt individuellt.

Det bästa är om man känner någon som har den rasen man är intresserad av så att man kan umgås med den ett tag eller kanse tom låna den någon dag för att se hur man reagerar. Oftast visar det sig ganska fort om man tål den eller inte.
Jag har aldrig hört att Tervurens ska vara allergivänlig och har hört många som reagerat på denna ras då de fäller en del.

Tack för era tips.
Det är då fasen att ingen av dom raserna jag är riktigt sugen på verkar vara lämplig för allergiker. (Rottiskorsning, pitbullkorsning)

Vill även ha tips på raser som ni tror skulle passa mig.
Jag är 20år, bor själv och detta blir min första hund.
Vill ha en hund som kan följa med mig ut på ridturer så småning om, träna lite agility och ha en promenadkompis.
Vill att denna hund ska bli min bästa vän.
Jag är ganska barnslig, lekfullt humör och väldigt laidback.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle inte rekomendera varken rottisblandning eller pittbull blandning som första hund.

Är nyfiken på varför inte?
Pitbullblandningen är bara 25% pitbull.

Kan också nämna att jag har hundvana människor omkring mig som kan hjälpa.

Vad är det som gör att du är intresserad av just en rottisblandning eller en pitbullblandning?

Pudeln är nog en duktig agility hund och lättlärd.
Min mormor som har svår astma och pälsdjursallergi, och hon har haft många pudlar.

Jag avgudar raserna som sådana.
Rottis pga. hängivenheten, att dom är stabila och godmodiga, snabblärda och ganska tysta. Vilket är ett krav pga. lgths boendet.

Pittbull pga. aktiviteten och arbetsvilligheten, att dom är jämna i temperamentet.

AKB: Pudel är tyvärr inget alternativ, gillar inte rasen.
Likaså vill jag inte ha någon liten mops, chihuahua, papillon eller dylika.

Är nyfiken på varför inte?
Pitbullblandningen är bara 25% pitbull.

Kan också nämna att jag har hundvana människor omkring mig som kan hjälpa.

Eftersom jag anser att ingen av dessa raser är förstahandshund. Det är båda tuffa raser som kräver en fast hand och enligt mig en erfaren hundägare. Annars är rsiken att de bli rsom så många av dessa raser. de tar övertaget över sin ägare.

Det är väldigt sällan jag stött på en bra rottis som haft en "förstahundsägare" utan hunderfarenheter.

Jag som skulle vilja ha en chihuahua, som du hört mig tidigare.. vill behandla dom som en hund :D

Men det skulle jag, då jag träffat flera exemplar av denna korsning och dom är jättepopulära. Dom har inte fått ETT klagomål. Alla hundarna är trevliga, sociala, lättlärda och aktiva.

Zandrix: Men inte jag :D

Men det skulle jag, då jag träffat flera exemplar av denna korsning och dom är jättepopulära. Dom har inte fått ETT klagomål. Alla hundarna är trevliga, sociala, lättlärda och aktiva.

Och allihopa bor hos en förstagångshundägare i en liten lägenhet och aktiveras med promenader, lite ridturer och agility?

Zandrix: Men inte jag :D

Ok har du träffat så mång ahundar av exakt samma blandning? Sen kan ju blandning mellan så många raser ge vilken avkomma som helst. Bara för att de fått trevliga raser tidigare är det inte säkert att just de nya valparna blir det. De kan få lite andra egenskaper då det är så många raser i en. Huum svårt att förklara hur jag menar men men. Jag svarar bara för mig att det är INGEN hund jag ens skulle vilja ha om jag fick betalt för att ta en valp.

Senast ändrad av en moderator:

Ja det har jag faktiskt.

Skogstrollet: Nej det har jag inte sagt.

Skogstrollet: Nej det har jag inte sagt.

Nej precis, men det är det hemmet du erbjuder. Så hur trevliga de här hundarna än är - är det kanske inte så att de passar just dig?

(Ingen av de ingående raserna i den hunden är någon jag skulle rekommendera till en förstagångshundägare.)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 292
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 415
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 427
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi... 2
Svar
23
· Visningar
2 768
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka