Allergiska dagisfröknar.

Welsh

Trådstartare
Hur gör man med allergiska dagisfröknar när man bor på landet och har huset fullt av pälsdjur?

Vi är inte ensamma om att ha det så på dagis men det verkar som det bara är min son som hon klagar på.
Han har alltid nytvättade kläder på sig när han går till dagis, kramar inte några djur och är aldrig i stallet. Alla har en egen garderob i hallen så att inga skolkläder ska komma i kontakt med stallkläderna.

Idag fick jag slängt i ansiktet av denna fröken att hon minsann var tvungen att byta kläder på min son för hon mådde så dåligt av ladgårdsdoften :eek: Ehm, kläderna tvättade min mamma i helgen och han har inte haft dem hemma alls. Vi har ingen ladugård och har inga hästar hemma heller.

En annan mamma kommer i sina ridkläder och hämtar o lämnar, det har det aldrig varit klagomål på så jag känner att det är så orättvist att behandla vår son på så sätt.

Visst har jag förståelse för att folk är allergiska men det är konstigt att just hon blir allergisk när det inte finns allergener att bli sjuk av, inte häst allergener som hon hänvisar till.

Hur gör ni andra som bor på landet och har djur och har barn på dagis?

Sv: Allergiska dagisfröknar.

Jobbigt :( Jag vet att jag funderat på det samma om våra vänner som bor på gård. Deras hem luktar ju alltid häst, och barnen hinner ju inte ut ur badrummet innan håret luktar lite häst. Jag har alltid funderat på hur de gör.

Men i det här fallet verkar det som det är lite inbillat? Eller? Om hon tycker kläder som inte varit hemma hos er luktat? Kan det vara ett annat problem i botten?

Kläderna han hade på sig var tvättade hos min tvättfixerade mamma som inte har husdjur el änns dammråttor hemma hos sig, de har legat i plastpåse från måndag em tills i morse då han satte på sig kläderna för att sedan gå till dagis några minuter senare.......

Vilken tråkig attityd :(

Detta får personalen diskutera med er i första hand. (Inte slänga av er son kläderna) Vi har en i personalen som är allergisk mot parfym, är det någon förälder med parfym byter vi när de lämnar barnen. :) Vi har satt lappar om detta. De som har djur, och kommer från stall etc har faktiskt frågat om det är ok att gå in så, annars har de föräldrrna väntat precis utanför/i dörren.

Fråga personalen vad som är problemet, eftersom din sons kläder är tvättade och således inte i kontakt med djur!

Det är nog dags för ett arbetsbyte för den dagispersonalen. Att barnen på dagis har djur är ju inget ovanligt! Vi har laggård och hästar, men som tur är så har vi inte varit med om att nån personal varit allergisk.

Annars är ett tips att du tvättar flera omgångar med kläder hos din mamma, lämnar dessa på dagis och tar aldrig hem dem utan sonen byter om på dagis från sina "hemmakläder".

Men min främsta åsikt är att personalen nog har hamnat på fel ställe i arbetslivet!

Fast inte vill man byta kläder det första man gör när man kliver in på förskolan... Nytvättade kläder borde man tåla. Var det parfymerat tvättmedel eller annat hon kan ha reagerat på? Min sambo är superkänslig mot allt parfymerat tvättmedel.

På vår skola i byn (bondeby många har ladugård hemma) hade de som krav ett tag att barnen absolut inte fick ha djurkläder på sig och helst inte ha kontakt med djur alls innan de skulle till skolan vilket var totalt omöjligt då många har hund/katt hemma mm. Helst skulle man nog gjort av sig med djuren också (lätt om det är ens levebröd...)

Denna fröken fick förflyttning efter ett år det var inte hållbart ur ngns synpunkt att ha en byskola helt allegenfri gick inte.

Vi har både hästar, flera katter och hundkennel så våran dotter luktar väl i princip alltid djur även om hon har speciella stallkläder. Och när hundarna har sina fällperioder- ja då är det inte roligt :angel:. Har hitills inte fått några klagomål från dagis och om det skulle hända hade vi nog varit tvungna att säga upp hennes dagisplats och lösa barnpassningen på annat vis. Det enda det har klagats på är starkt parfymerade tvätt och sköljmedel, men det är ju lätt åtgärdat (attans, vad ska man nu dölja djurlukten med ;)). Jag brukar själv byta om till rena kläder när jag ska hämta på dagis, trots att jag sedan måste byta om IGEN till stallkläder när jag kommer hem. Vill inte vara känd som den där skitiga stinkbomben till förälder :angel:.

Vill inte vara känd som den där skitiga stinkbomben till förälder :angel:.

He he. Fast jag tycker det är väldigt bra att du byter om. Det bli rju trevligare ändå!

Men vi hade en mamma med omvänt problem. En dag hann hon INTE byta om, och in kommer värsta tjusiga flygvärdinnan med höga klackar och blå dress :D

KL

Nu är det väl så att det sällan bara är personal som är allergiska, det är en stor del av befolkningen, vilket även inkluderar barn, som är allergiska.

Om man riskerar anafylaktisk chock och plötslig död av relativt vanliga allergener så kanske man inte bör arbeta med människor och om man är barn så kanske man blir hänvisad till de få allergiklasser som (förhoppningsvis) finns inom kommunen.
Men är man lite "vanligt" allergisk och får röda ögon, rinnsnuva och nysningar så vill man väl så långt man kan, leva som alla andra. Jobba och plugga bland annat folk. Det fungerar om andra TAR HÄNSYN och åtminstone försöker sanera sig själva så gott det går.

I Welsh´s fall så har hon gjort vad hon kan: kläderna är nytvättade och ungen är ren. Ser inte riktigt vad som är problemet där. Men ni andra som anser att "om man är allergisk så bör man inte jobba på förskola", ni tänker ganska rejält snett där.
Om ni skiter i personalen så kan ni väl åtminstone skänka en tanke till de barn som är allergiska. När de är så små så har inte alltid orsakerna till diverse problem retts ut. Kan finnas barn som lätt blir förkylda, som har andnöd och annat som till slut visar sig vara allergi. Hur svårt kan det vara att byta till rena kläder och inte klappa hunden eller katten innan ni skickar ungen på dagis??

Beträffande häst och ladugård och lukt: kolla om det inte är skorna som luktar. Vissa sulor drar åt sig ammoniakdoft med detsamma och stinker stall trots att man bara promenerat genom mittgången... Ett tips bara.

Detta från Litenvit som själv är djurägare och lärare.

Eftersom Welsh har gjort allt som går för att hålla sin son ren från allergener så måste jag ändå vidhålla att just denna personal är på fel ställe. Om man är så allergisk så får man uppsöka läkare för att få medicin och förebyggandevård. Om det ändå inte fungerar så borde personen byta arbetsplats.

Jag arbetar på kontor, om jag skulle få värk så jag inte kan jobba där så måste jag ju byta arbetsplats. Detsamma gäller tex vårdpersonal som har svåra allergier.

KL
Jag tror att en bov i det hela är att vi använder parfymfritt tvättmedel (ena sonen har eksem) och inget sköljmedel = våra kläder luktar mao inte parfymgott....
Det finns allergiska barn med på dagis men de har aldrig blivit sjuka pga mina barn vad jag vet.

Tack o lov är det bara 5 månader kvar sen går han över till fritis istället för dagis:banana:

Det där med skor som luktar är ett intressant fenomen. Ammoniak och hästskit brukar inte vara allergiframkallande för en pälsdjursallergiker men ingen blir så dålig av doften än min ena arbetskamrat. Hon tror att hon ska dö när hon känner doften av hästskit utan allergen men däremot en tröja med hästallergen fixar hon om hon inte vet om det......:angel:

Lilleman har inte varit i stallet (vi har ju inte stallet hemma) på flera veckor så det kan inte vara något sådant heller som borde störa fröken. Däremot har vi utekaninerna hemma och hönsen men där brukar han aldrig vara.

KL

Är man så allergisk kanske man ska betänka sitt yrkesval. Även i innerstan så har ju folk hundar/katter/kaniner hemma.

Jag blir faktiskt lite trött på allt tjat om pälsdjursallergier. Hur många rökare tar hänsyn till allergiker?? Kräver någon att rökarnas barn skall bytas kläder på innan de lämnas på dagis? Hur är det med parfymer?

Själv tål jag djur, men blir dålig av liljor och krysantemum. Och var säljs såna? Jo, bredvid kassan i varenda mataffär. Och så blir jag allergisk av maken när han kommer hem från båten och luktar träspån och linolja:eek:

Om vi allergisanerar hela samhället så kommer snart ingen att tåla någonting. Tror jag, i alla fall.

Vi har speciella allergiförskolor där både allergiska barn och personal kan bli placerade.
Självklart försöker man ta hänsyn men från det till att göra sig av med husdjur p.g.a. allergisk personal är steget långt.

I ditt fall Welsh så hade jag defintivit tagit upp att sonen hade rena kläder som inte ens varit hemmavid och be att få en förklaring på "lagårdsdoften". Har hon bytt kläder på sonen fr att han luktar lagård (vilket han inte borde kunna lukta) eller för att hon reagerat med allergiska besvär?

Precis som Litenvit säger kan skorna vara en luktbov så kolla så att det inte är dem som luktar.

Vill bara påminna om att KL betyder knapplån och därmed troligen är ett samlingssvar som inte är riktat till någon specifik person utan är en kommentar efter det samlande intryck man fått.

Mitt samlade intryck är att en del inte verkar visa intresse till att visa hänsyn till andra trots att hänsyn är en av hörnstenarna till samexistens med andra personer. Det är något man som vuxen förebild bör förmedla till sina barn.
Har man husdjur så försöker man göra sitt bästa för att inte utsätta allergiska personer för något som utlöser en allergiattack. Att byta kläder och inte krama pälsdjur innan man går till jobbet eller tar sitt barn till dagis/skola är inte så svårt att genomföra och kan höja livskvaliteten för många. Kan man verkligen inte bjussa på det? Vad för signaler sänder man sina egna barn då? Tänk på dig själv och skit i andra? Var glad att du är frisk och om du är sjuk så hoppa och skit?

Beträffande Welsh så var min kommentar att hon verkar ha gjort det hon kan och ett tips på vägen var att kolla skorna eftersom jag vet att lukten lätt kan bita sig fast där.
För den som är allergisk så kan lukten skrämmas eftersom det ofta är så att lukt och allergen hänger ihop. Men vi vet ju att det inte alltid är så - speciellt inte beträffande stallukt på skosula.

KL

Jag blir faktiskt lite trött på allt tjat om pälsdjursallergier. Hur många rökare tar hänsyn till allergiker?? Kräver någon att rökarnas barn skall bytas kläder på innan de lämnas på dagis? Hur är det med parfymer?
.

Om ett barn kommer och luktar mycket rök så ja: vi pratar med barnets föräldrar om detta. Parfymer, även hårt parfymerade tvättmedel ber vi också folk att undvika. Spraydeodoranter på skolgympan är i princip bannlyst.
Det ÄR inte en stor uppoffring för friska människor att ta hänsyn till sjuka. Vad är det som är så svårt att ta hänsyn?

Vi kommer inte helt ifrån allergener i stort, så någon klinisk ren miljö blir det ändå inte, det handlar om att försöka rensa bort det värsta så att så många som möjligt kan må bra och ha ett normalt liv ändå.
Men det ska de inte få, för att en del inte orkar åbäka sig..?

Jag är själv inte ett dugg allergisk, men på mitt jobb har jag barn som är det och jag ser hur de lider av att andra (föräldrar, för det är ju de som sätter sin prägel på sina barn) skiter i att bry sig. Huvudsaken är ju att det är bekvämt och enkelt för de friska.... :(

Beträffande häst och ladugård och lukt: kolla om det inte är skorna som luktar. Vissa sulor drar åt sig ammoniakdoft med detsamma och stinker stall trots att man bara promenerat genom mittgången... Ett tips bara.

Instämmer! Mina curlingkängor är det enda som alltid luktar häst när jag varit med dottern på ridlektion. Jacka och annat märks inget på trots att jag ibland kramar häst, sköljer bett osv. men skorna...!

Själv tål jag inte pälsdjur, men löser det med att ta versal eller loratadin dagligen, vilket jag fått på recept. Jag kan inte begära att omgivningen blir husdjursfri, och vill ha kvar min egen hund.
Det är inte bökigare än så för de flesta.

*KL

Jag säger inte att det inte finns alleriker som får reaktioner på minsta lilla (hur tvättade kläderna än är och hur rena barnen än är) MEN vet de att ngn kommer från stall/djur hemma så är de plötsligt mycket känsligare för den ungen än en unge som stta hela kvällen igår hemma hos moster och kramde hennes hund. "Det man inte vet mår man inte dåligt av"-principen.

Om dagisfröken inte har problem med annan förälder som hämtar i stallkläder (kan ju diskuteras hur bra det är...) men "känner av " det här barnet som har nytvättade kläder och inte har varit i stallet då får dagisfröken inte reaktioner, då har hon attitydsproblem och borde således inte ha det jobb hon har. Det är mobbing på hög nivå mot det här barnet!:eek:

Jag kan ge fler exempel på liknande situationer där det passar "att bli dålig/reagera" av en eller fler olika orsaker. När jag gick i 4:an i skolan låg ett litet stall på andra sidan fotbollsplanen. Två av tjejerna i klassen skötte hästar i stallet och var således där rätt ofta på rasterna. Vilket betydde att flera av oss gärna hängde med och klappade på hästarna (inte smart men 10åringar tänker inte på sånt). När en av killarna råkade notera att "hatobjektet"
stod med oss andra utahnför hagen fick han plötsligt en väldigt "kraftig reaktion" i klassrummet på efterföljande lektion, men bara på henne. Han pekade ut den här tjejen som orsak trots att de aldrig var i närheten av varann, att hans bänkgranne varit inne i hagen och gosat med hästarna i flera veckor det kände han aldrig av....

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 763
Senast: Fraegd
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 983
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 598
Övr. Barn Idag fick jag hem en lapp från sonens f-klass om en elev som är extremt allergisk mot pälsdjur, där de ber oss att tänka på det och att...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 489
Senast: Mammas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar