Allergisk?

Centaur

Trådstartare
Någon som har en häst som är allergisk mot pollen? Hur artar det sig? Hur upptäckte ni att hästen var just allergisk och inte tex förkyld? Får den någon medicin?

Sv: Allergisk?

Mitt kallblod är högst troligt allergisk mot pollen. Jag kan ju inte vara 100% eftersom vi inte gjort något test, men han hostar lite (ibland mer, ibland mindre) vid ansträngning vid just de tidpunkter på året när det är mycket pollen, som t.ex. månadsskiftet april-maj när hassel och björk blommar, och nu då gräset blommar. Veterinären är också inne på pollenallergi, och vi har löst det så att jag försöker rida när halterna är låga i luften, dvs på morgonen eller efter att det har regnat, samt att han brukar få en eller två kurer slemlösande hostmedicin när det är som värst. Jag brukar också försöka hålla igång honom under hela perioden, minst varannan dag, så att det inte hinner samlas så mycket skit i luftrören.

Kan tilläggas att han ALDRIG hostar vintertid, så det är ju inte höet.

Förresten är det nån med pollenallergisk häst som har provat ett sånt finmaskigt nät som man har på nosen? Hjälper det?:idea:

På min yttrar det sig med att han blir väldigt trött och seg, konstant klart rinnande näsa och astma.

Han är inte testad då jag ser det som bortkastade pengar då symtomen talar sitt tydliga språk. Börjar alltid i samband med att pollensäsongen börjar och slutar i okt/nov. Ingenting vintertid och ingen hosta.

Jag förstod ganska omgående första sommaren va det var frågan om då han aldrig blev bra, näsan rann klart jämt, ngt. bättre mulna dagar, solskensdagar och värme är jobbigast för honom astmamässigt.

Han har i sommar fått gå på homeopatmedel som gjort honom i stort sett symtomfri.

Vill du var säker på om det är allergi så är ju ett blodprov att föredra. Medicinieringen beror lite på vilka symtom hästen har. Men oftast så får de cortison och luftrörsvidgande spray ofta ventipulmin.

vilket medel har han fått?

vad jag hört så är det nästan hopplöst att genom prov avgöra vad hästen är allergisk mot. läste en artikel om det i en tidning. så det är väl ingen ide. ventipulmin är jag inte så pigg på att ge, han är ju inte såå dålig. hostan är ytlig och han verkar inte hanågra problem med andingen vad jag kan se.

Min får just nu bara funktionsmedel 6. Innan så fick han Rhinoplex 20. Båda har fungerat långt över förväntan, 6 allra bäst.

Jag vill inte heller ge nåt annat än alternativ så länge det inte behövs, har hört så mycket biverkningar eller att det inte hjälpt mer än kortvarigt.

Det står om det i ridsportspecial nr 1

Tack det ska jag testa, på mig själv också. Har inte användt mig av komplex-medlerna tidigare men vid allergier lär dom ju passa väldigt bra. :)

Vilken dosering kör du med?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 444
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
937
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Söndag natt hamnade jag på sjukhus pga allergisk chock. Fick komma hem efter medicin och några timmar på observation. Igår kväll kom en...
Svar
18
· Visningar
1 125
Senast: lil-sis
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 098
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!