Allergisk reaktion...

S

SarahOlofsson

Jag misstänker att min häst får i sig något som han inte mår så bra av eftersom han har fått knutor och några konstiga svullnader. :( Vet inte riktigt hur jag ska göra för att kunna utesluta vad det är. Vi flyttade till det här stallet i slutet av sommaren och då var allt bra men efter installningen från sommarbetet började Dixy att få problem med ögonen o trots upprepade behandlingar blev han inte bra förren jag testade att byta ut halmen (finns två olika sorters halm på gården). På några dagar blev han helt problemfri. För några veckor sedan började det med små svullnader och knutor på huvud, hals och rygg. Han äter korn och betfor som han "alltid" har gjort så jag tror nog inte att problemet ligger där utan antingen är det nog ensilaget eller något i hagen... Det är ingen akut o han är inte dålig, möjligtvis lite tröttare men ingen feber. Vad tror ni??? En annan häst i stallet fick en väldigt kraftig inflammation på tarmen för några veckor sedan som tydligen kan komma av dåligt grovfoder...

Sv: Allergisk reaktion...

Ni har inte bytat grovfoder inom samma period som knutorna dök upp? Kan ju vara att höet/hösilaget är kraftigare så hästen har fått proteinknutor.
Hade själv precis veterinären ute för kolla tandstatus, vaccinera och kolla på knutor som ena häst fått. Dom kliade ( proteinknutor kliar inte har jag för mig) och dök upp lite varstans från dag till dag. Jag kollade efter ohyra( har haft en shettis med lus engång så jag vet var man kollar lättast- de är svåra att se) men hittade inget. Tänkte att det var foderrelaterat men då de bara får havre och betfor,mineraler så måste det vara hösilaget. Haft samma hösilage hela hösten men en bal var lite annorlunda och nu är den slut så jag får se om knutorna går tillbaka - annars får jag fixa ut vet. för vidare koll.

Jag skulle också tro att det är allergi! Men mot vad?? Min ponny fick bulor över hela sig i höstas. Trodde först att det var pencilinen, men de försvann inte. Sen fick jag tipset att hon kankse var allegisk mot tvål o det var det!! hade tvättad henne mycket eftersom hon fick lymfangit. Bulorna la sig efter 4 dagar!!
Lycka till o hitta vad hästaen inte tål!!

Ja, jag får fortsätta leta efter källan till problemet :crazy: Tänkte klippa och ge honom en "storrengöring" i helgen plus ta en inspektionsrunda i hagen. Om inte det hjälper något så får jag nog försöka hitta något annat grovfoder för jag vill inte dra ner så mycket på mängden (2,5 kg+ 4 kg + 7 kg)...

min häst fick en allergisk reaktion för 2 veckor sen! vi hade varit ute och promenerat, och han hade fått beta brevis en mindre väg, morgonen därpå när jag kom till stallet var han supersvullen i bakbenen!! :eek:
men han fick gå ute eftersom han mådde bästa av det, och när han kom in på kvällen la jag stallbandage runt om, 2 dagar senare så var han normal igen! och han var inte ett dugg slö eller hänging.. hade feber första dagen men inte sen, åt och var som vanligt utom benen, så det var något han hade fått i sig på promenaden..
hoppas du hittar vad som ger din häst den här reaktionen! Lycka till!!

Liknande trådar

Katthälsa Min älskade älskade katt började plötsligt kräkas och få minskad aptit för två veckor sen. Efter jagande av veterinärer lyckades vi få...
Svar
12
· Visningar
2 097
Senast: cambodia
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 104
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
14 418
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 840
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka