Allergisk reaktion

M

Madeleine Nilsson

Behöver hjälp med förslag på sånt som kan ha orsakat detta. Hästen var svullen bakom ganascherna och under öronen jättemycket när jag tog in henne. Antog att hon fått i sig något (en annan häst hade samma några veckor sen) och ringde vet. som sa att jag skulle avvakta. Hon var även aningen svullen igår.
När jag kollade henne igen 5-10 min senare hade svullnaden gått ner massor och höll på att försvinna helt. Feber=ingen och allmäntillstånd bra, normal färg på slemhinnor osv. Alltså bara svullnaden som märktes av.
Men frågan är VAD kan hon ha fått i sig??? Förra gången hittade vi lök och sånt i hagen och trodde det var det, men det är inget sånt nu. Sen växer det scillor (såna där blåa blommor) på ett ställe upptäckte vi idag, men de är väl inte farliga? Rinner också en å genom hagen, om det kanske kommit nåt med vattnet...?
Någon som varit med om samma? Vad tror ni det kan bero på? Måste ju ta reda på det nu!
 
Sv: Allergisk reaktion

Läste lite i gamla trådar att det kan bli såhär om de inte får hö i hagen, så de äter rötter och annat istället. Hur ska jag göra med kraftfodret tycker ni? Idag gav jag henne inget och hon kommer inte att få imorrn morgon heller, bara för säkerhets skull.
 
Sv: Allergisk reaktion

Det här har vi fått på travarna också med jämna mellanrum, oftast på våren när dom äter gammalt gräs och rötter i hagen. Vet inte om det hjälper så mycket att ge mer hö, så vida dom inte får väldigt lite för hästarna står ju och gräver i det där även om dom inte är hungriga.
Hur som helst så har vi inte gjort något åt hästarna mer än att om dom varit rejält svullna så har dom fått gå i en annan hage, fast det är ju lättare när man har 10 olika hagar att variera mellan hästarnba, vet inte hur det ser ut hos dig..:smirk:
Jag tror i alla fall inte att du behöver känna dig orolig.
 
Sv: Allergisk reaktion

Trodde nästan det, det är oerhört vanligt att dessa svullnader dyker upp på vårkanten. Varför? Ja se det verkar man inte kunna svara på, samtidigt har hästarna inget problem med detta och många kan ha svullnader på samma sätt genom hela betet utan att må dåligt av det.

En teori är att islandshästen letar rötter, för de gör dem bokstavligen. Har hittat mina egna grävandes i en lerpöl, letandes just rötter. Trodde inte hästkraken skulle hitta några, men visst gjorde hon det. Smaskandes dök hon upp ifrån sin lerpöl, med märken långt upp på nosväggen av lera.:eek:

Varje sommar är det samma sak hos oss, den ena hästen ser ut som hon har påssjukan. Men mår lika prima för det.:confused:
 
Sv: Allergisk reaktion

Nu när det kommer nytt gräs bildas den en överproduktion av saliv på vissa hästar, antagligen är det de:) Det är iaf den information ja fick på min häst
 
Sv: Allergisk reaktion

Svarar alla.

Vad skönt att det troligen inte är något farligt! Man blir ju lite rädd när det är svullet enda uppe vid öronen... Även om det gick ner sen igen. Hade aldrig sett det innan nu i vår - alltid lär man sig nåt nytt!
 
Sv: Allergisk reaktion

Jag hade ett halvblod som svullnade på det här sättet då och då, speciellt på våren. Blev också orolig i början, men fick veta av vet. att det bara var en reaktion i spottkörtlarna, ganska vanligt och inte beroende på någon allergi eller så. Hästen mådde aldrig dåligt på nåt sätt. Så du behöver säkert inte oroa dig!
 
Sv: Allergisk reaktion

Lilla_Millan skrev:
Nu när det kommer nytt gräs bildas den en överproduktion av saliv på vissa hästar, antagligen är det de:) Det är iaf den information ja fick på min häst

Kruxet är att just denna reaktion kan du få på en islänning trots att den gå i en hage utan gräs, den gräver efter rötter som den äter. Salivkörtel sitter inte på samma ställe, så den svullnaden borde inte påverkas av den.
 
Sv: Allergisk reaktion

Min arabis blir lika dan nu på våren. Hon är superkänslig när gräset kommer och hon petar i sig allt.
För ca 2 veckor sedan blev hon svullen ovanför ögonen:crazy:
Ringde vet och kollade men hon hade inte hört talas om något liknande så jag antar att det också är en reaktion på våren.....
F ö mår hon bra, pigg, ingen feber och normala slemhinnor, svullnaden går ner över natten, hjälper dock ej att byta hage. SUCK !!
Mvh Madeleine
 
Sv: Allergisk reaktion

Min pålle gräver efter rötter, gammalt gräs och annat "gott" vår och höst. Ser ut som en hamster när det är som värst.
Brukar även smaska i sig lera när vi är ute och promenera efter Hågaån.:eek:
Är kallblodstravare.
 

Liknande trådar

Hästvård Luftar lite tankar, har varit i kontakt med vet men vi avväntar. Kommer ut i stallet igår och tycker att min häst ser lite väl hängig...
Svar
3
· Visningar
1 255
Senast: Lindsen
·
Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
820
Senast: Corax
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 344
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: Jennnnka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp