Allergisk mot höslilage`??

H

Havregryn

Vad har ni för erfarenhet av hästar som är allergisk mot hösligare?

Sv: Allergisk mot höslilage`??

Två hästar i vårat stall har svårt för hös. De blir båda jättelösa i magen. Detta sker vi en viss punkt, de tål alltså en viss mäng och sedan är det stopp. Lösning på det har helt enkel varit att blanda i hö. Då har det inte varit något problem.

Rint 10kg hös har det variot stopp. Då får man helt enkelt fylla upp resten med hö.

har haft lättfödda hästar som reagerat med lös mage av silage med höga värden och låg ts. med högre ts och lämpligare (för individen) värden har magen blivit bra.

Kan ju tillägga att vi då fodrat med ett hösilage som har ett ts på 65%

Finns vissa hästar som får lös mage av det beroende på om det används syra i balarna eller ej.

nu tänkte jag inte riktigt på hmm.. detta..

min häst får troligtvis dignos av vet. efter prover allergisk mot hösilage. enligt vet uppe på helsingborgs sjukhus är deinte så vanligt med allergi.

Hur märker du på hästen att den är allergisk dvs vad blir det för reaktion?
Eftersom veterinärerna misstänker det så antar jag att det finns ngn teori kring vad det är i ensilaget den är allergisk mot?
Jag är mest nyfiken på vad det skulle kunna vara.

kolik kolik och åter kolik, upprepade gånger vissa milda andra så han höll på att stryka med. Vet. gjorde en hel koll på precis allt och misstänker nu allergi. nu är jag väldigt lite insatt i själva vad som ska vara allergin men nått med vad som händer med själva gräset när de plastas in. Vet. ville inte diskutera för mkt innan han vet säkert, så sitter och väntar på provsvaren nu..

hmmm, det där var intressant. En av dessa hästar som ofta blir lös i magen har haft mååånga kolikanfall..."medelfarliga" eller vad man ska säga.

kan jag inte säga förän jag fått spec. på pappret vad som gjorts och antar att jag får de i samma veva som provsvaren..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
644
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Har ni testat Voxra? Jag ska prova den medicinen mot depression och ADHD, men jag hittar inte mycket om folks erfarenheter på nätet...
Svar
13
· Visningar
520
Senast: Krystalline
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 918
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30