Allergisk hund, men mot vad?

F

fanie

Min familj äger två hundar, en 2årig labradortik som heter Jatzi och en 8 månaders gammal shih-tzu vid namn Mini. Nu är det så att labradoren är uppenbarligen allergisk mot något, för hon kliar sig väldigt mycket. Hon kliar sig mest på morgonen, men även under dagen och kvällen. Hon kliar sig även i alla möjliga ställningar t.ex. sitter ner och kliar med bakbenen, ligger ner och tuggar på sigsjälv, står upp och kliar med bakbenen mot magen och drar huvudet mot marken. Mest är det bakom frambenen och under magen som hon kliar, men även på låren. Vi har varit hos en veterinär som gav henne någon sort gegga i nacken som skulle ta bort alla sorters ohyra inom 1 månad. Det hjälpte inte ett dugg.. Så vi åkte tillbaka till veterinären som då sa att vi skulle ge henne ris och älgkött i ungefär 2-3 veckor och sedan återkomma. Nu har dom 2-3veckorna gått och hon ska till veterinären igen till veckan.

Först fick vi någon tanke att hon kanske var allergisk mot damm och liknande, så vi städade hela huset. Tvättade alla lakan och hundkorgar, dammsög gjorde vi varje dag. Men hon blev inte bättre av det heller.. Då trodde vi att det kanske kunde vara spån eller gräs. Så då blev det bara promenader på asfalt och grus under några dagar.. Men det hjälpte såklart inte heller.

Vad kan våran lilla hund vara allergisk mot? Man blir ledsen av att se henne klia hela tiden, det måste vara väldigt jobbigt för henne :(

Hon har kliat som mest under det senaste året. Men även när hon var lite mindre, men då inte lika mycket som nu. Tycker det bara blir värre och värre :cry:
 
Sv: Allergisk hund, men mot vad?

Min Leia blev allergisk när hon var 1½ ung.. Dom började oxå men att behandla mot ohyra... Är väl för att det är enklast så.

Efter det följde pricketest, som inte visade nått, sen foderdiet... Då fick hon absolut inte äta någonting annat än det fodret... Blev inte bättre, då fick hon äta kortison och det funkade iofs... Leia tappade även pigment så tillslut, eftersom vet inte kommit på VAD hon var allergisk mot så gjorde vi hudbiopsier och det visade på atopisk allergi.. men vi fick aldrig veta mot vad...

En hund kan vara allt ifrån foderallergisk till att ha kontaktallergi... Ett pricketest kollar 18 (tror jag) olika ämnen, allt ifrån pollen till kvalster till hudflagor från människor...

Ska pricktest göras så får inte hunden gått på kortison de närmaste 3 veckorna innan testet. Så det kanske är ide´att ni får ett pricktest...
 
Sv: Allergisk hund, men mot vad?

Pricktest är skit. Kräv två blodprov, ett på utomhusmiljö och ett på foderämnen. Detta skickas till Texas och Charlottenberg i Danmark.

Supersimpelt, man får reda på exakt var hunden inte tål och kan behandla därefter. Tyvärr vet de flesta veterinärer inte ens om att dessa testerna existerar och håller sig envist kvar vid pricktester.

//E
 
Sv: Allergisk hund, men mot vad?

Jag läste om pricktest i någon hundtidning för någon vecka sedan. Men förstog inte riktigt hur dom gjorde och så.. =S Kanske ska ta och fråga veterinären om pricktest -och- blodprov? För som vi håller på nu.. med uteslutningsmetoden.. det känns lönlöst, och kommer säkert ta jättelång tid innan vi får reda på vad det är hon är allergisk mot.

Vad är det vanligaste som hundar brukar vara allergiska mot?
 
Sv: Allergisk hund, men mot vad?

Vi har haft en hund som kliade sig, i över ett år höll vi på med uteslutningsmetoder, ohyrebehandlingar (starkare och starkare medel) Efter varje besök hos veterinären hade de något nytt "kanske".
Till slut dumpade vi allt vad torrfoder hette och gav henne bara färskfoder. Rent oxkött till att börja med. Klådan försvann! Det visade sig att hon var allergisk mot vete. Man kan inte ens ge henne ett hundkex förren det börjar klia på henne.

Nu käkar hon färskfodret Br*vo Plus, som är utformat för veteallergiska hundar. Det fungerar super! Man måste bara passa henne så hon inte "smakar" någon av de andra hundarnas mat ;)

Det behöver ju inte alls vara samma allergi på din hund, men det kan kanske vara bra att höra att fler har problem och att de förhoppningsvis går att lösa! :)
 
Sv: Allergisk hund, men mot vad?

Jag började med blodprov... sa ingenting.. först vid hudbiopsier fick vi allergin bekräftat... men fortfarande inte mot vad...
 
Sv: Allergisk hund, men mot vad?

Hudprover har dom gjort på henne! Hon var ju egentligen menad att bli ledarhund, så vi var fodervärd åt henne. När hon sedan inte var lämplig som ledarhund (p.g.a. att hon ogillar främmande människor) så köpte vi henne. Dom på hundskolan gjorde olika tester på henne, då bl.a. hudprov, och det visade att allting var bra!
 
Sv: Allergisk hund, men mot vad?

När proverna togs på Leia så va hon riktigt dålig, men dom tog från flera ställen på kroppen... Blodprov är ju enkelt, så det kan ju vara en bra början för er...

Knepigt med allergier... Det finns så mkt i miljöerna å maten så det kan ju ta en evighet att få reda på exakt vad d e...
 
Sv: Allergisk hund, men mot vad?

orkar inte läsa allas svar, men min amstaff var likadan ett tag. men inte länge han är bara 6 månader gammal. Vi åkte till veterinären och tog prover på demodex (vet ej om labbar kan få det!? hörde att det är typiskt för amstaff, pitbull mm), sen så fick han prova på lite allergifoder. men det funkade inte, och han hade inte demodex. så vi fick någon slags olja att ta i pälsen var 4:e vecka tre gånger och däremellan fick han absolut inte bada. men innan vi tog på oljan första gången så badade vi honom med ohyre schampo och det mesta har försvunnit. ibalnd får vi smörja honom med helosan...
 
Sv: Allergisk hund, men mot vad?

just det, glömde att vi hade doggy mat innan och den är helkass. i alla fall för våra hundar, han slutade klia sig en del när vi bytte foder!!
 
Sv: Allergisk hund, men mot vad?

Jag har en och har haft en till hund som har allergi. Bägge fick det av att de behandlades med medel mot fästingar. Så sådan är numera bara att glömma, det är att plocka för hand. Sedan så har det bägge gångerna utvecklats till foderallergi. Rent kött är det enda som garanterat inte ger klåda. Svårt att hålla matfriska retrivrar borta från mat. Har inte gjort någon hel utredning på vad de är allergiska mot. Men om jag låter bli insektsmedel och torrfoder så är de symptomfria.
 
Sv: Allergisk hund, men mot vad?

Vi har haft en hund som kliade sig, i över ett år höll vi på med uteslutningsmetoder, ohyrebehandlingar (starkare och starkare medel) Efter varje besök hos veterinären hade de något nytt "kanske".
Till slut dumpade vi allt vad torrfoder hette och gav henne bara färskfoder. Rent oxkött till att börja med. Klådan försvann! Det visade sig att hon var allergisk mot vete. Man kan inte ens ge henne ett hundkex förren det börjar klia på henne.

Nu käkar hon färskfodret Br*vo Plus, som är utformat för veteallergiska hundar. Det fungerar super! Man måste bara passa henne så hon inte "smakar" någon av de andra hundarnas mat ;)

Det behöver ju inte alls vara samma allergi på din hund, men det kan kanske vara bra att höra att fler har problem och att de förhoppningsvis går att lösa! :)


Vi var också hos veterinären flera ggr. och dom kom också alltid på lite nya saker...jag vet inte hur det var med din veterinär, men jag tror våran var mest ute efter att tjäna pengar. för ett besök bara att titta på honom kostade 500 spänn...
 
Sv: Allergisk hund, men mot vad?

Jag har en och har haft en till hund som har allergi. Bägge fick det av att de behandlades med medel mot fästingar. Så sådan är numera bara att glömma, det är att plocka för hand. Sedan så har det bägge gångerna utvecklats till foderallergi. Rent kött är det enda som garanterat inte ger klåda. Svårt att hålla matfriska retrivrar borta från mat. Har inte gjort någon hel utredning på vad de är allergiska mot. Men om jag låter bli insektsmedel och torrfoder så är de symptomfria.

vad var det för fäsingmedel du använde? vill inte att min lilla papillon ska blir allergisk av sånt medel för hon har sån lång päls att det kan vara jättejobbigt att hitta fästingar på henne ibland!
 
Sv: Allergisk hund, men mot vad?

Jag har en hund som är jordnötsallergiker, men det syns väldigt väl om hon fått i sig en jordnöt, inte bara kli ;) hehe
 
Sv: Allergisk hund, men mot vad?

Första hunden fick Tiguvon (tror jag det hette) den andra fick Front Line.
Första hunden behandlades under en hel sommar och allergin bröt inte ut förän på hösten.
Andra hunden fick bara en gång och så började det klia. Mina andra hundar har inte reagerat på något av preparaten. Dessa två som blev allergiska är bägge retrivrar om det kan ha någon betydelse.
 
Sv: Allergisk hund, men mot vad?

Svarar lite snabbt.

Vår RR uppvisade tecken på allergi. Kliade sig blodig mot öronen, halsen och tuggade frenetiskt på sina tassar. Bytte till slut veterinär eftersom vi enbart fick kortison utskrivet (och som visserligen hjälpte lite grand).

Nya veterinären hittade stora vaxproppar i båda öronen och tog bort dessa. Dessutom upptäckte hon analsäcksinflammation och har behandlat detta.

Nu är han helt symptomfri.

Lycka till, hoppas det löser sig!!
 
Sv: Allergisk hund, men mot vad?

Våran hund är allergisk.
Vi provade också allergifoder och ohyra.
Men efter ett blodprov så fick vi en exakt och lång lista.

Tål ej:
Gris, Ko, Rådjur, jordnöt, ris, majs, soja, samtliga sädesslag mfl icke vanliga födoslag.

Tål:
Kalkon, Kyckling, Fisk, Får, potatis, sockerbetor mfl grönsaker.
 
Sv: Allergisk hund, men mot vad?

Om man får en lista på vad hunden tål och inte tål så är det stålande! Låter helt perfekt=) Vi ska ta upp det med veterinären när vi ska dit. Hoppas det blir slutet på hennes problem.. Tack så mycket! :bow: Jag återkommer efter vi varit hos veterinären och talar om hur det gick! Fast det tar väl ett tag innan man får provsvaren?
 
Sv: Allergisk hund, men mot vad?

Tog inte så lång tid har jag för mig.
 
Sv: Allergisk hund, men mot vad?

Nu har vi varit hos vetrinären och gjort ett pricktest. Med ca 15 olika ämnen, inget visade ngn reaktion. Så det var ganska surt. Men hon lev ju lite bättre av att bara äta ris+kött så vi kom överens med veterinären om att gå tillbaka till vårat gamla foder och se om hon börjar klia mer. Om hon då gör det så ska vi återgå till ris+kött. Det var tydligen kvalster som satte sig -på- fodret som hon kunde vara allergisk mot.. Därför skulle hemlagad mat vara bättre.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 104
Senast: Tjholahopp
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 036
Senast: Icfafn
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 298
Senast: fejko
·
Hundhälsa Om det är någon här inne som kan ge mig råd om hur man ska hantera sin oro när det gäller sin allergiska hund. Får ont i magen varje...
2
Svar
24
· Visningar
3 441
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp