Allergimedicin för häst?

Sv: Allergimedicin för häst?

Det där var ju en mycket billigare mask än den jag blev erbjuden! Den skulle kosta 3500:-!!! 1000:- är ju mycket rimligare. Blir mer o mer irriterad på denna veterinären jag fick :mad: Känns som hon bara ville tjäna pengar..

Vart har du köpt den masken?

Kan din häst gå ute o äta gräs (om det är gräspollen??) som vanligt när du använder cortisonsprayen?
Jag misstänker gräs på min så han får gå på grus och mår bättre då. Men det känns inte alls kul.

Sissu!
Tack för ditt svar! det är ju ungefär så jag känner angående sprutorna oxå, och får inga raka svar av veterinären. Känns som proverna kan variera precis som du skriver.

Ang antihistaminet, verkar vara receptfritt? Vad heter det och hur doserar du?
Är själv inte allergisk, men fick nässelutslag en gång och då fick jag både cortison och antihistamin. Är det någon som kan förklara skillnaden mellan cortison och antihistamin, allså skillnad i inverkan? Varför ger man både och?
Behöver hjälp att förstå :crazy:

Senast ändrad:

Köpt den via min klinik (Mälarkliniken). Sök på equinehaler så hittar du mer info om den om du vill (mest på engelska). Man kan köpa den via nätet med. De har en mer avancerad, dyrare version med, nequilizer - antar det var den du blev erbjuden köpa?

Min vet sa bara att 'han ska få inhalera kortison, och du behöver en mask *går och hämtar*. Så ingen diskussion om vilken etc - men kan kanske vara så att det beroende på behövs 'mer' än min?

Min är allergisk mot damm och björkpollen. Dock inte ställt efter blodprov, då vet tyckte att 'det är så tydligt ändå, så ett blodprov bekräftar ju inget'. Han blev dock allergisk mot pollen efter han blivit dammallergisk, så hoppas han inte tänker skaffa sig fler allergier vad det lider.

ANg kortison och antihistamin (min vet tycker jag kan prova cetirizin om jag vill, men då börja när han är besvärsfri, inte behandla med det då hon tycker det har för ojämn effekt) så kortison är inflammationshämmande och dämpar immunförsvaret generellt, och då även allergin. Antihistamin motverkar de histaminer som frigörs vid en allergisk reaktion. Enkelt förklarat.

Så, kortison påverkar mer och 'större'/bredare, samt har inflammationsdämpande egenskaper. Antihistamin stoppar ämnet som ger allergisymptom.

Tillägg: Min får när han behandlas med masken flutide evohaler inhalationsspray. Verksam substans flutikason, ett kortison. Dyrt skit i hästdoser, men fungerar himla bra på min iaf när han behövt.

Senast ändrad:

Aha! :) Tack för svaret!

Får kanske bli en sådan där billigare tratt då, och ev antihistamin. Ska ringa o prata med veterinären.

Har precis börjat prova Nostril, näsan slutade rinna men inte så konstigt då pulvret+näsrinna=gelé. Han hostade inte iallafall men var dåsig och trött som han blir. Så det kanke hjälper andningen men inte de andra symptomen..

Sissu, såg att du hade skrivit dosering tidigare i tråden :o

Nu har jag varit och handlat cetrizin och såg att du skrev 5-10 tabletter/dag är det till storhäst?
Ska man börja med 5/dag och trappa upp om inget händer?

Min är ju så olika från vecka till vecka, när det regnar och blåser/kallt mår han kanon, så fort det blir varmt så blir han sämre. Ska man då sätta in antihistaminet när det är varmt bara eller hela tiden?

Tack för alla svar och förlåt frågebombningen :o

/Lindsen (som nyser hela tiden idag fast jag inte är pollenallergisk)

Nu svarar de ju även på små doser och ganska omgående om och när det fungerar så jag skulle börja med en dos på 7 tabletter/dag. Om du har möjlighet dela upp det på två gånger, alt ge alla på en gång. Du kan ge iaf upp till 10 tabl *2 men svarar han så ska det räcka med mindre, men helst ge två gånger om dagen.

Jag ger W en underhållsdos på 5 tabl om dagen och så gjort nu sedan förra året i Juni då jag kom på ett och annat iom hans fysiska sjukras han då gjorde. Sedan så gör jag som så att om jag vet att han kommer utseätas för extra mycket pollen, ny hage (nytt gräs iom IR och fånget) när jag börjar ge hö eller andra ändringar så ger jag upp till 7 tabletter som extra hjälp.

Tidigare år har jag bara gett sommartid, att jag gav även vinter i år var för att han tidigare år när han stått uppstallad hostar till och från hela vintrarna med, men förra året fick jag ju välja mellan pest eller kolera och fortsatte då att ge och det har uppenbarligen gjort stor nytta.

Hans immunförsvar är idag vad jag kan märka helt OK och har återhämtat sig och iom att han fått må bra nu under så pass lång tid så har även hans hormoner landat och hamnat på plats också, å jag är övertygad om att Cetirizinet har varit till stor hjälp.

Det skadar inte att börja att ge han nu, men till nästa år så börja redan innan säsongen är igång.

Cetirizin är testat på hästar och visat bra resultat även på liten dos. Jag har använt det nu i två år och hittills fått mycket bra resultat. Han har inte hostat eller fått luftvägsinfektion sedan jag började med detta, viss snorighet finns fortfarande men det kan vi stå ut med så länge resten håller sig borta.

http://www.slu.se/sv/om-slu/fristae...r/2007/5/hastars-mediciner-maste-traffa-ratt/

Min vet. avrådde mig från certizin pga. av biverkningar. Kan ju få biverkningar på inre organ även om man inte ser det?

Tror du läst lite för fort och i så fall vet din vet. något som framkommit nu alt också läst fel.

I artikeln har INGA biverkningar visats och jag har heller aldrig hört om någon i efterhand, eller själv märkt något så jag känner mig helt trygg.

Därmot så står det vidare om pencillin och dess biverkningar!

Senast ändrad:

peppar peppar, verkar som det fungerar.. vågar knappt säga det..Så jag avvaktar lite till :o

TACK för tipset om Cetirizin till häst!

En morgon hade en av våra hästar massor av knölar på halsen och bogen på ena sidan. Vi avvaktade någon timme och de ökade i storlek ganska snabbt och dessutom försökte hästen klia sig hela tiden.

Tog 8 tabl Cetirizin och krossade i en mortel och blandade med lite havre och hästen åt upp allt utan problem. Hade ständig bevakning på hästen och efter drygt 1 timme fanns inte ett spår av några knölar och hästen mådde bra.

Återigen, ett stort tack:bow:

Vad ger ni era hästar för grovfoder då ? eftersom de är allergiska mot gräs(hö) MIn fick diagnosen idag och lutar mot halm och lucern...

Den jag hade som var gräsallergiker, reagerade på vår och sommar gräset. Gammalt höstgräs och hö/hösilage fungerade. Betfiber och foderjäst till det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
2 135
Senast: Bowman
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
889
Senast: Nevermind
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 002
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka