Allergimedicin för häst?

hanny

Trådstartare
Hej!

Min häst är allergitestad för två år sedan, överkänslig för timotej och björk.
Han har inte varit så besvärad tidigare år, men i år rinner nosen och ögonen. Slemmig i luftrören och hostar när man travar igång honom.

Är det någon som har allergimedicin till sina hästar och vad funkar?

Ska ringa hans veterinär på tisdag för att rådgöra, men ville bara kolla om någon av er har erfarenhet av allergimedicin.

Tacksam för svar!
Hanny

Sv: Allergimedicin för häst?

Vet att en bekant använde nässpray mot pollenallergi till sin häst, funkade faktiskt bra!

Min D-ponny har doseringen 5-10 tabletter 1-2 gånger om dagen. Så spannet är som du ser ganska stort, då jag har haft detta under några år och har full koll så har jag lite fria händer och ger utifrån årstid. Han står dock som minst på 5 tabl om dagen i underhålls dos.å det räcker för honom, när det blir regält med pollen beroende på hur han mår så höjer jag upp.

Jag lägger tabletterna var dag i hans lilla kraftfodergiva och de åker ner enkelt så de är iaf luktfria. Valde detta alternativ istället för vaccinering.

Ok. Hur blir kostnaderna för detta - behöver du recept för att köpa så pass mycket eller hur brukar du göra?

Har häst med av vet. konstaterad pollen och gräsfrö allergi, men hittar inget som funkar riktigt.

Jag blandar så periodvis har det varit utan recept då jag varit lat och inte bett om ny men nu har jag nytt recept igen och det blir billigare med recept då jag kan ta ut några hundra tabletter/uttag. Men jag tycker ändå kostnaden är värt med tanke på hur bra det har fungerat. För mig kostar det 100-200kr/månaden beroende på vilket märke och mängd de har hemma när jag hämtar ut.

Min förra ponny hade en annan slags gräsallergi och på honom fungerade det inte. Har du inte provat så prata med din veterinär och prova er fram till rätt dos för just din häst.

Det är klart veterinär ska tillfrågas, men det är alltid intressant att få reda på mer från andra håll också :)

Jag tycker det är lustigt att inte fler ordinerar detta till alla allergiska hästar vi har där ute, allt från sommarhosta till eksem. Det är troligen många hästar som skulle må bättre om fler veterinärer hade koll och ordinerade denna medicin.

Min häst får Ventipulmin morgon och kväll mot gräsallergi. Nu är han faktiskt hostfri, så det fungerar över förväntan.

Kl

Väcker liv i den här tråden! Min häst är konstaterad pollenallergisk, och överväger olika behandlingsalternativ.

Ett är att ge cortison, för det är väl det som Cetirizin är? men är ju livrädd för fång. Ni som ger det är ni inte rädda att hästen ska få fång?

Nä cetirizin är inte cortison. När artikeln skrevs så hade de inte funnit några biverkningar alls på häst och jag har inte hört någon än. Iof så är det nog fortfarande väldigt dålig info om denna hjälp och få som får chans att prova den.

Har inte märkt en biverkning trots användning dagligen under 1 år nu. Innan dess använde jag den bara under sommartid.

Kan inte hävda att det är så, men i mitt fall vill jag nog påstå av erfarenheten jag hittils sett under åren så har cetirizinet hjälpt att hålla fånget och bieffekter av IR (inflammationen i muskler) i schack hos min ponny innan vi fick ordning på allt annat runtomkring med. I år har näsan runnit lite periodvis, men han har inte fått någon luftvägsinfektion som han fick tidigare år och han har inte haft hostan som brukar komma.

Intressant detta med Cetirizin, det kanske jag skulle prova. Ventipulmin fungerade ok, men blev svindyrt (200 kr/vecka). Så jag har dragit ned på dosen.

När jag läser artikeln ser jag att det är antihistamin.

Jag har blivit erbjuden en svindyr mask för 3500 spänn för att hälla cortison i näsan, hypersensibilitet (sprutor) eller cortison via munnen.

Veterinären verkar inte alls påläst om detta utan verkaar mest läsa innantill.. :crazy:
Undrar varför hon inte har nämnt antihistamin?

Vad har din häst för allergi?

Förstår inte heller varför fler inte erbjuder detta i först hand innan man måste ta till till mask, cortison, slemlösande, mmmm när luftrören redan blivit inflammerade eller hostan redan kommit.

Men jag tror att många hinner och orkar inte läsa på utan tar det de har närmast i huvudet.

Har haft detta på två hästar och de fungerar bäst på den sistnämda som "bara" har pollenallergi reagerade kraftigast på våren när Björken slog ut, började redan runt påsk första året. Han har varit symtomfri förutom endast lite snorighet i år, eftersom det fungerar så bra och kostar så lite så vågar jag inte sluta med dem utan han får nog äta det iaf året ut för att låta kroppen ta igen sig och verkligen bli stark igen innan jag provar att trappa ned och ta bort.

Den första var bl.a. gräsallergiker och han reagerade genom att svullna i slemhinnorna när han åt gräs och gjorde även så när det var varmt, på honom fungerade det inte fullt lika bra, han blev bättre av cortisonsprutor, men det var inget alternativ i längden så vi valde istället att ta bort honom istället då han bara blev sämre för var år som gick.

Jag misstänker att det är gräspollen på min, har bett dom gå vidare och ta reda på vad för typ av pollen.
Han reagerar inte förren i maj. Nu vågar jag inte ha honom på gräs iår tyvärr :cry: Men han mår bättre iår än förra året då han var nyinköpt och gick på gräs.

Ska prata med vetten om antihistamin, fattar inte varför det inte har nämnts överhuvud taget :confused:

Fungerar Nostril på din? Har precis köpt en flaska och hopppas på det bästa.
Andra tips mottages tacksamt :)

Köpte Nostril för två år sen när han hostade och frustade som en tok i början när jag fattade att han hade allergi, men jag upplevde ingen skillnad alls på honom med det.

Man kan ju vaccinera dem, men då skall man ta proverna på sensommar/hösten för att sedan få rätt vacc.

Vet du om det är någon skillnad vad provsvaret säger, beroende på när man tar provet? Allså om det är lite pollen just när man tar blodprovet, visar det mindre då? Som sagt, fick inte så raka svar av min vet.

*delvis KL*

Min pollenallergiska får inhalationer. Med människo-astamamedicin, dvs kortison.

Har en EquineHaler-mask (kostnad ca 1000 kr, dyrt men engångskostnad), som man kopplar på en vanlig människoastmamedicinsinhalator på.

equinehaler.jpg

Han är fd fångis och har IR, men luftvägskortisonet blir så himla lokalt så har inte gett minsta lilla problem.

Doseringsmässigt så likt sissu anser vet att 'vi är så vana nu' så han får utefter behov. Dvs när det är mycket pollen och/eller han visar symptom. Var en period i våras då han var rejält besvärad, och då fick han en kur (beordrad av vet alltså) med 2 ggr/dag i 1 v, sen 1 gång/dag i 2 v och sen 1 gång varannan dag i 1 vecka. Sen dess tror jag att jag behövt ge honom kanske 5 dagar totalt, just enligt det där 'ge när det behövs'.

Han får dock minimalt med slem av just pollen, litegrann men inget som behöver göras något åt, det ger sig själv när själva inflammationen lägger sig.

De säger att man skall ta provet efter säsongen för att var mer säker än när det just är pågående då många reagerar just för stunden även om de inte sedan har allergin. Därför vill de att det skall tas på sensommar/höst.

Sedan så tycker jag att provsvaren i sig är ngt diffusa ändå och att vaccinera under ett år som det handlar om inte är någon säkerhet, på vissa fungerar det på andra inte. Jag väljer att gå på symtom och sedan behandla med enklast möjliga först.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
2 135
Senast: Bowman
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
889
Senast: Nevermind
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 002
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka