Allergifoder eller inte?

InteAlls

Trådstartare
Det har legat och grott i mig ett tag att min ena hund kanske lider av någon form av allergi. Senaste veterinärbesöket så höll veterinären med mig om detta. Till saken, har en salukitik på 1,5 år som har varit ett "måndagsexemplar" sedan tidig ålder hos oss. Vi bytte från hennes valpfoder till Standardt när hon börjat klia sig lite väl mycket, det blev genast lite bättre. Men öronsvamp, problem med analsäckarna/klåda i det området och nu alldeles senast rosa mungipor och svamp i tassen har fortsatt. Tidigare har vi bara fått rådet att behandla vad jag nu förstår är syptomen.

Vi tänkte börja med att byta foder, köpte idag en säck Specific hos vet. Men sen började jag och sambon tänkta att det kanske räcker med att byta till ett "mildare" foder som tex Standardt vilt. Tikens allergiska symptom är mycket lindriga enligt både oss och veterinären. Vi har också insett att problemen blev rejält värre med leversnittarna hon fick. Redan efter en dryg vecka med bara foderkulor så har hon blivit bättre. Erfarenheter och tips är väldigt välkomna!
 
Sv: Allergifoder eller inte?

Men så trist, om det nu är allergi det rör sig om.
Du har inte möjlighet att ge färskfoder?
Nu har jag dålig koll på Specific, men vad är det i det som ska vara bättre mot allergi än Standardt? Har ni någon som helst aning om vad det skulle kunna vara som hon är allergisk mot?
 
Sv: Allergifoder eller inte?

Specific är ett allergifoder, det är hydroliserat för att ta bort de flesta ämnen som kan ge allergi (om jag fattat det rätt). Vi blev rekommenderade att börja med ett sånt foder för att "nollställa" hennes kropp och sedan se om hon fortfarande kliande sig, eller visade andra allergiska reaktioner. Just nu har vi ingen aning om vad som får henne att reagera. Leversnittarna verkar ha gjort hennes besvär lite värre och min sambo säger att han märker skillnad sedan vi slutade med dem.

Färskfoder har vi tyvärr inga större möjligheter att ge, liten kyl/frys.
 
Sv: Allergifoder eller inte?

Nu är jag inte så duktig på allergier, trots att min hund är allergisk och atopisk. Hon har mått superbra på Barf, strikt diet. Nu då Juli/Augusti förde med sig en massa fukt och blommande gråbo så reagerade hon genast med rinniga ögon och sedan med en ny jästsvampinfetion. Så otroligt jobbigt. Det känns som att man är tillbaka på noll. Det behöver ju alltså inte handla om nåt hunden äter?

(Nu vet vi i alla fall vad vi ska vaccinera mot...)

Malibu vet mer, hoppas hon svarar :)
 
Sv: Allergifoder eller inte?

Det låter onekligen som om din hund reagerar på något, antagligen maten då du beskriver att det blir värre när ni ger vissa saker. Är hunden allergisk mot en sak är de benägna att vara allergiska mot andra saker också, så det är inte alls så långt borta att han skulle kunna vara allergisk mot något i omgivningen också.

Lite grovt sett så är det nii börjar med att utesluta parasiter som kan vara orsak till klådan, tex loppor, löss, rävskabb etc. Sen går ni över till att göra en eliminationsdiet. Det betyder i erat fall att ni ger det hydrolyserade allergifodret i 8-12 veckor och ser om det sker någon förbättring, i bästa fall försvinner alla problem helt. Vad som är av yttersta vikt är att hunden inte ska få in något annat i munnen än detta foder. Inga godisar, tuggben, matrester, grönsaker, olja på maten, hundtandkräm eller skräp som den hittar ute. En bit så liten som en tumnagel av något hunden kan vara allergisk mot räcker för att upprätt hålla klådan/hudproblemen i 8 veckor. Därför är denna "rensningsperiod" viktig, för att få ner klådan och få bort hudsymptomen.

Det är alltså väldigt viktigt att hunden inte ska äta något annat under dessa veckor! Detta är naturligtvis en utmaning för alla i familjen och släkt och vänner som träffar hunden. Ingen får ge den någon smakbit från bordet! Har man en hund som letar mat ute måste den hållas kopplad på promenaderna.

Samtidigt som denna strikta eliminationsdiet görs behandlar man naturligtvis de hudproblem hunden har. När det gått minst 8 veckor gör man sedan en provokation, där man då ger den gamla maten och allt som hunden ätit innan för att se om det då blir sämre igen. Blir det det så har man sin diagnos; hunden är foderallergisk.
Då kommer biten med att ta reda på exakt vilka råvaror hunden är allergisk mot eller inte. Där testar man avresta enskild råvara för sig, en i taget.För det kan ju till exempel vara så att den mår alldeles förträffligt på nötkött men kliar sönder huden när den äter fläskkött.


Det är för övrigt vanligtvis proteinet som hundar är allergiska mot.
 
Sv: Allergifoder eller inte?

Tack för ett utförligt svar. Jag hoppas innerligt att hon "bara" reagerar mot en sak, men jag själv är allergisk och vet ju att det lätt drar iväg med fler...

Vi har börjat fasa in henne få det här fodret som vi blev rekommenderade av veterinären. Dock sa han att det går bra att ge morötter som alternativ till tuggben, samt för att ge mer fibrer eftersom många allergifoder gör hundarna lösa i magen. Tror du att det är okej? Det känns riktigt tungt att ta bort tuggbenen till henne eftersom det är något som hon verkligen uppskattar.

Det största problemet blir att se till att hon inte äter något under promenaderna, hon är en expert på att nappa till sig saker, speciellt fågelbajs! Kom just på en sak, kan gräsklipp ge henne allergibesvär tror ni? När hon är lös passar hon ofta på att ta en bit sånt och smaska i sig :crazy:

Tack för svar em-pirre, jag lider med dig. Men som du sa, nu vet du mer om allergin iaf... Ja, pollen är väl inte heller omöjligt. Man kan alltså vaccinera dem mot det? Är det jobbigt för hunden att gå igenom den hyposensibiliseringen?
 
Sv: Allergifoder eller inte?

Jag har svårt att se att morötter skulle hjälpa. Hunden smälter inte morötterna, utan de kommer ut ungefär så som de ser ut då hunden sväljer dem. Annars går det bra att ge morötter, men under en eliminationsdiet hade jag inte gett hunden nåt alls. Sallad och gurka går bra att ge efter att man genomfört dieten om man vill ha i lite fibrer och vätska.
 
Sv: Allergifoder eller inte?

Du får inte heller ge morötter då hunden sannolikt haft kontakt med det förut! Det är jobbigt, men din hund klarar sig utan tugg i 8 veckor. Vad du kan göra, beroende på om det går att få tag på där du bor, är att ge din hund torkad hästmuskel. Häst är inget som finns i de vanliga fodrena och de flesta hundar i sverige har inte haft kontakt med hästkött förut (djuraffären i min kommun kan ta hem det på beställning så det lönar sig att fråga).

Vad du kan göra under tiden är att ge din hund en sån där Kong att tugga på, som du fyllt med uppblött torrfoder (allergifodret) och fryst in. Då brukar hundarna ha att göra en stund. Torrfodret kan du ju även använda som godis, gömma i huset eller ute så hunden får leta upp eller liknande aktivering :)

Allergifodret är ett fullgott foder så du behöver inte tillsätta något, hunden får i sig det den behöver och är du bara noga med infasningen så bör det inte vara några problem med magen. I värsta fall har både RC och Hills allergifodrr som du kan byta till om magen skulle krångla på Specific.

Vissa hundar spyr när de äter mycket gräs, men farligt är det inte. Däremot är det inte så ovanligt med gräspollenallergi, men det är ingen foderallergi utan en omvärldallergi precis som hos oss människor (atopi)
 
Sv: Allergifoder eller inte?

Okej, då blir det inga morötter för lillan så länge. Tack för tipset med hästmuskel, ska åka iväg till olika djuraffärer i området och se vad som kan hittas/beställas :) Ska göra detsamma med kongen! (Tack och lov är hon som en labrador när det gäller mat, så vi använder redan foderkulor som belöning med mycket gott resultat).

Vad tacksam jag blir för era svar, just nu känner vi oss rätt ensam i det här. Hundens uppfödare hävdar att problemet ligger hos oss, inte att hunden är allergisk/överkänslig...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 395
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 033
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Min staffetik på 2 år fick diagnosen akut gastrit för två månader sedan. Det tog ett tag innan vi förstod var det var, det började med...
Svar
11
· Visningar
2 324
Senast: Killaloe
·
Hundhälsa Ska försöka göra denna historia så kort som möjligt men det är nog lättare sagt än gjort. Så här är det: blandrastik tax och drever. 6...
Svar
9
· Visningar
2 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp