Sv: allergier och försäkring
Tackar. Jag var som sagt mest nyfiken, då det ju på t ex hästsidan finns en klar ärftlighet av knottallergi/eksem, även om det krävs mer än bara gener, och belastade föräldrar kan få fria barn, och fria föräldrar belastade barn, men samtidigt så syns en ev allergi sällan förrän hästen är ett par år, och första 'säsongen' det syns så ganska milt, milt nog för att lätt kunna missas.
Samtidigt så går man till människor så kan man ju ha NOLL problem med pollen i 15 - 20 år, och sen - gärna ett 'svårt' år - så blir man pollenallergisk, och sen löper man ökad risk få korsreaktioner osv.
Så å ena sidan skulle ju allergi/anlagen för allergi kunna vara medfött, å andra sidan skulle det ju kunnat uppkomma 'spontant' när som helst. Och tar man som min då (som du ju 'kan' lite *s*) så införsäkrad som 6 mån, första tecknet på ev allergi som 8 - 9 månaders, dvs inte dan efter tecknande direkt, och över karenstiden, men ändå såpass 'nära' att det SKULLE kunna utvecklats men inte gett symptom, innan tecknande.
Nästan alla auto-immuna grejer är ju dock sådär. Utters immunmedierade polyartrit kan han ju burit på anlaget för sen han föddes, eller utvecklats 'spontant' vid 4 års ålder. Ingen vet - som vet sa, det kan vara ärftligt/genetiskt, eller inte. Min psoriasis är jag ju med all säkerhet född med, den visade första minimala tecknet när jag var ca 7 år, men blossade upp rejält (och har stannat sen dess) när jag var 13 och fick en halsinfektion. Helt klart nedärvt från kära mor, som inte fick första tecknen förrän i 30-årsåldern å sin sida.