allergier och försäkring

Sv: allergier och försäkring

Bör inte vara några problem.
Antingen är den nyförsäkrade en valp/kattunge med frisk intyg vid införsäkringen om den är försäkrad i samband med köp.
Eller om det är en äldre så finns den gamla försäkringen att kolla på
Alt oförsäkrad innan = 20 dagars karens.

Tackar. Jag var som sagt mest nyfiken, då det ju på t ex hästsidan finns en klar ärftlighet av knottallergi/eksem, även om det krävs mer än bara gener, och belastade föräldrar kan få fria barn, och fria föräldrar belastade barn, men samtidigt så syns en ev allergi sällan förrän hästen är ett par år, och första 'säsongen' det syns så ganska milt, milt nog för att lätt kunna missas.

Samtidigt så går man till människor så kan man ju ha NOLL problem med pollen i 15 - 20 år, och sen - gärna ett 'svårt' år - så blir man pollenallergisk, och sen löper man ökad risk få korsreaktioner osv.

Så å ena sidan skulle ju allergi/anlagen för allergi kunna vara medfött, å andra sidan skulle det ju kunnat uppkomma 'spontant' när som helst. Och tar man som min då (som du ju 'kan' lite *s*) så införsäkrad som 6 mån, första tecknet på ev allergi som 8 - 9 månaders, dvs inte dan efter tecknande direkt, och över karenstiden, men ändå såpass 'nära' att det SKULLE kunna utvecklats men inte gett symptom, innan tecknande.

Nästan alla auto-immuna grejer är ju dock sådär. Utters immunmedierade polyartrit kan han ju burit på anlaget för sen han föddes, eller utvecklats 'spontant' vid 4 års ålder. Ingen vet - som vet sa, det kan vara ärftligt/genetiskt, eller inte. Min psoriasis är jag ju med all säkerhet född med, den visade första minimala tecknet när jag var ca 7 år, men blossade upp rejält (och har stannat sen dess) när jag var 13 och fick en halsinfektion. Helt klart nedärvt från kära mor, som inte fick första tecknen förrän i 30-årsåldern å sin sida.

Eftersom jag är lycklig ägare till en islandshäst som dessutom är en import
Extrem risk för knotteksem alltså….:eek:

Jag ville ha henne A1 försäkrad liv och vet extra på vet försäkringen.
Hon var helt oförsäkrad vid köpet, så då blev det friskintyg/spattröntgen på henne.(vilket jag hade gjort under alla omständigheter innan köp)
Har alltså ”bevis” på att hon var helt frisk vid in försäkring och införsäkrad utan någon resv.

Och i och med det gäller försäkringen om (vilket gud förbjude) skulle få eksem så gäller hennes försäkring
Så svaret är alltså att det ”normalt” går på försäkringen.
Samma regler som på hund/katt/häst, allergier är inte undantagna i försäkringen
Sedan kan man aldrig svar för enskilda fall (kan vara något undantag för just det djuret)

Och för säkerhets skull, detta gäller if, kan ev vara andra regler i andra bolag.
Så om ni har det ring era resp bolag och fråga!:idea:

Jag undrar om någon vet om försäkringsbolag brukar täcka en allergiutredning hos hund?

Har Agria och har nyss gjort en allergiutredning. Inga problem. De har ersatt alla möjliga sorters prover och behandlingar (direktreglering). När vi tillslut blev tvungna att ta bort hunden var inte heller det några problem, det blev ett ganska snabbt beslut efter ett provsvar och vi tog ingen diskussion med dem innan (beslutet hade inte blivit annorlunda om de inte ersatt), de betalde ut hundens livvärde.
Har bara bra erfarenheter av hundförsäkring hos agria.

Man brukar inte göra någon större utredning om en hund reagerat negatiwt på ett waccin. Det är ganska uppenbart wad som orsakat beswären och framledes försöker man undwika waccin, ffa lewande.

Eller har hunden uppwisat symptom på allergi som inte skulle wara förknippade med läkemedel?

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en omplacering via en förening. Föreningen meddelade att han hade reservation för artros, vilket jag har erfarenhet av så jag...
Svar
10
· Visningar
1 183
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
9
· Visningar
865
Hundhälsa Hur går en allergiutredning hos veterinär till på hund? Kan man reda ut vad de är allergiska mot eller är det uteslutningsmetoden som...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: Honey07
·
Hundhälsa Hej. Jag undrar när en tik brukar få en regelbunden löpcykel? Min tik, en golden, hade sitt första löp ganska sent. Hon var då 15...
Svar
3
· Visningar
302
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka