gullsanmullsan

Trådstartare
Hej tänkt köpa en häst men har den bara på prov eftersom han hostar. Han gick inte igenom vetbes utan vi tog hem honom på fabrol 10 dgr och promenadridning, efter att varit utan medicin 1 dag så hostade han igen. En annan vet tigs ut för nytt hostretningsprov, som han givetvis inte klarade, hon sa fabrol och ventolin 3 veckor, promenadridning i 4, sedan igångsättning. Blodprov visade förhöjda halter av eosynofiner, vilket kan bero på allergi. Enligt vet tar jag en risk om jag köper hästen. Hon tyckte att det borde påverka priset, tycker inte säljaren, som säger att han hostar ju så lite och har aldrig hostat förut. Hämtade inte ut medicinen idag, funderar på att helt enkelt lämna tebax honom bums! Slutar han hosta så är det ju ingen garanti för att det inte kommer tillbaka? I övrigt är hästen perfekt för både mig och min dotter :( fick fortsätta ha honom på prov i ytterligare fem veckor. Är jag alldeles dum i huvet om jag hämtar ut medicinen i morrn och köper honom om hostan går över? Ska jag va efterklok så skulle vi väl inte åkt tillbaka till honom eftersom han hostade första gången vi var där...

Senast ändrad:
Sv: Allergi?

Det är ju svårt att ha en häst på prov som inte mår bra, du får ju ingen rättvis bild över hur han är egentligen. Han kanske blir ett monster när han är frisk.

Jag hade lämnat tillbaka hästen, det finns friska trevliga hästar att köpa därute!

Jag hade lämnat tillbaka hästen.
Jag har en hosthäst och vet hur mycket extra jobb det är med en sådan. Vill säljaren dessutom inte gå ner i pris pga hostan så skulle jag välja en frisk häst istället.

Onödigt att köpa sig problem när dem kommer ändå. Köp inte! Lär desutom bli värre på våren med pollen osv, som den säkerligen har.. Finns många andra fina som föregående sa.

Vet sa visserligen oxå att ovanligt många hästar hostar just nu, så det var ju inget bra läge att köpa häst just nu, så att det behöver ju inte vara nått återkommande. Men min ridlärare tycker att han "hostar på fel ställe", nämligen inte nödvändigtvis i början på passet, när han blir varm, utan kan lika gärna komma mitt i.

Herregud - Nej! lämna tillbaks så fort du bara kan!!!

Och läs vad som står om host och bronkit hästar här på trådarna i BF!!!
KAN VARA VAD SOM HELST och allt går inte bort med mediciner, går det bort kan det snabb komma tillbaka...

Det finns så många fina hästar så varför chansa?

"Man skall inte köpa hästar med problem för problem kommer ändå"!

Hoppas jag inte tog i för mycket men jag sitter själv med en hosthäst och det är inte roligt alls.

Jag ångrar att jag tog hem honom på prov från första början, så att vi fäste oss vid honom :( och visst finns det fler hästar, men den här var i övrigt perfekt...

Det finns fler perfekta hästar. Lämna tillbaks och börja om. Häst är skitkul och givande men också kostsamt och stundom jobbigt. Man ska inte göra de bitarna tyngre än nödvändigt.
Att säljaren dessutom inte vill gå ner i pris gör inte saken bättre, tycker nog att en sänkning med ett femsiffrigt belopp är på sin plats.

Vi har behandlat vår ponny med rödalger från algbörjes.se.Fick koka och ge detta i 8 veckor sen va han bra.Efter de har vi gett deras fodertillskott 1dl om dagen,för att förebygga återfall.Vår ponny fick fabrol,ventipulmin och cortison av vet.De hjälpte så länge han fick de sen blev han dålig igen.Vår ponny har dammallergi.Vi har han nu på lösdrift och han äter hösilage,ha mår toppen tränas och tävlas i hoppning.Så visst e de lite att tänka på med hosthästar men de kan leva ett bra liv.

Allergier är lurigt och har du otur så kan du nästa vecka behöva betydligt starkare mediciner och mask för att han inte ska hosta. Jag hade ALDRIG köpt en sådan häst eftersom allergin kan bli värr när som helst.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har...
2
Svar
28
· Visningar
5 283
Senast: CarEr
·
Hästvård Egentligen vill jag nog bara beklaga mig lite och skriva av mig, men en liten tro på att någon ska ha en mirakelkur finns nog också inom...
Svar
10
· Visningar
1 828
Senast: Rain_woman
·
Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, så jag tänkte försöka söka lite hjälp här på Buke. Min ponny har varit hostig nu en ganska...
Svar
3
· Visningar
1 789
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har en häst som hostar och har så gjort i några månader. Trodde först att det handlade om en infektion då hästen underpresterade och...
Svar
4
· Visningar
1 684
Senast: Eastwick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?