Allergi spruta/kortison

pepp

Trådstartare
Vi har tidigare varit med våran pudel för utredning för klåda, det visade sig vara allergi mot kvalster och nån sorts svamp.

Vi fick börja med att gå en kur på kortison vilket funkade kanon, ingen klåda. Sen har vi fått börja spruta honom, och är nu uppe i full dos 1 ggn/månad, har minskat ner kortisonet till 1 ggn/vecka - MEN nu har han börjat klia sig igen (inte lika mkt som innan, men fortfarande mer än vanligt) :( har mailat vet. och skrivit om hur det har gått.

Ska nu öka på kortisonet igen, men det jag undrar, hur vet man om det är sprutorna eller kortisonet som gör att han mår bra? Känns ju onödigt att hålla på spruta om det inte ska hjälpa - att man måste stödbehandla med kortison..

Sv: Allergi spruta/kortison

Hur länge har han fått sprutorna ? tror du menar hyposensibilisering. Det tar ofta upp till ett år innan det fungerar.

Frågar samma sak: Hur länge har den fått sprutorna?

Min går nästan endast på sprutorna. Mycket för att jag glömmer ge kortisonet.:eek:

Hon får även Betnovat 1 gång veckan i öronen.

Badas ofta, ca varannan vecka, i klorhexidinshampoo. Allt detta måste ju göras, de är ju fortfarande allergiska.
Kvalster sätter sig ju i pälsen och det måste ju bort.

På min hund märks det när det är ca 1 vecka kvar innan sprutan. Detta kan man reglera (ge oftare) om man vill i samråd med sin vette.

Min har ju dessutom foderallergi, då blir det knepigare att veta vad som är vad.

Våran har foderallergi också :crazy:

Han har fått sprutorna sen i januari, nu ska ny beställning göras i augusti, så jag får fortsätta då och hoppas att det kickar in.
Vad är klorhexidinschampo? Vars finns det att köpa? Vi fick köpa ett schampo som heter Malaseb vet som vi fått använda.
Badar ofta gör vi också, sen har vi klippt ner honom så att det blir lättare att sköta!

Vi har ju filtar i bäddarna, ska man kanske ta bort dom (tvättas 1 ggn/vecka) för i biabädden kan han ju ligga utan, i plastbäddan blir det ju svårare.

Det är immucept han får, immunterapi.

Klorhexidinschampo, t.ex. duoxo, kan du beställa hem från veterinärbutiker på nätet. Malaseb funkar också, den tar även bort jäst/svampbakterier vilket kan vara bra så här nu när värmen kommer gissar jag, min får lätt fukteksem.

Om filtarna tvättas en gång i veckan i minst 60gr kan de ligga kvar.

Din hund har bara fått sprutorna i ett halvår, det kan dröja ytterligare ett halvår innan det kickar in. Om det gör det, det är visst inte alla hundar som det funkar på. Fick jag höra när jag beställde första dosen vaccin till min...

Fast du måste hålla på längre med hyposensibiliseringen för att kunna se om hunden blir mer symptomfri. Räkna med minst ett år. Och det är juh inte ovanligt om de reagerar på vaccinet heller.
Sprutorna ger du för att bygga upp hundens immunförsvar, dvs du sprutar i honom vaccin som innehåller ungefär det hunden reagerar på. Det är så jag har förstått det. Och de sprutorna måste man fortsätta ge hela livet tror jag. Vi har hållit på sedan Oktober -08 så ge inte upp ännu!

Om hunden kliar sig nu så måste du gå till vet igen, kanske reglera dosen till varannan vecka samt öka på kortisonet.
Jag sprutar 0,5 ml varannan vecka, ger en halv till en tre fjärdedels 10 mg kortison varannan dag. Min hund är relativt klådfri om jag är flitig med Malaseben, han badas under magen och armhålorna och tassarna varje dag ungefär och hela hunden badas en gång i veckan för att få bort allt pollen som är det han är allergisk emot.

Tack för era svar, bra att höra från andra som också har problemhundar, jag känner mig så fruktansvärt ovan vid detta fortfarande! :( Ska ringa upp vet. i veckan och be dom skriva ut mer kortison och betnovat åt oss och fortsätta med sprutorna, baden och tvättningarna!

Är det bara eran hund i själva kullen som fått detta, eller finns det fler från kullen som fått?

Är det bara eran hund i själva kullen som fått detta, eller finns det fler från kullen som fått?

Jag vet faktiskt inte. Uppfödaren slutade svara på mail och dyl. när jag berättade om allergin. Min tik gick i avel innan jag fick henne så det finns fyra valpar efter henne någonstans ute i landet. Vore intressant höra om de har några allergier...

Totte är den enda i sin, dom var visserligen bara 2 stycken. Mamman har fått flera kullar, men vad jag vet så är våran den enda som fått!

Från Rosans kull är det bara hon som blivit allergisk.

Har du kommit fram till vad för foder hon är allergisk mot? Min är allergisk mot kyckling, ägg och troligtvis nötkött. Lamm funkar, fisk har jag inte testat.

Testa viltkött om du inte redan fått det rådet. Min käkar Bravo viltburgare, den utan vom, och Standart vilt (som äntligen tagit bort kyckling och ägg i fodret).
Rosan är allergisk mot ett kvalster som finns i hö och halm bla. Kul när man har tre hästar. Även fast jag vaccinerar, så märks det på henne när hon varit i stallet för ofta, då är det bara att bada.

Det är ju det vi inte har! Kan dom ta prover och kolla det mer specifikt? Vi fick som bara veta "foderallergi", han går nu på Hills z/d som funkar bra iaf.

Foderallergi kan man bara utesluta med eliminering av olika fodersorter. Detta kommer du att få gå igenom hoppas jag, fråga vetten.

Åh andra sidan så började vi med z/d och gjorde klart detta med foderbiten och sen gjorde vi pricktestet. Så ni verkar ju inte ha gjort någon eliminationsdiet utan fastnat vid z/d.

Det blir ju väääldigt dyrt för er om hunden ska äta z/d hela livet + att min gick ner 2 kilo för att hon maten inte "räckte" till för henne.

Viltkött är ett protein som de flesta hundar inte ätit och heller inte är allergiska emot. Kyckling och ägg är det som är högt rankat.
Renskav fick jag ge som godis under vår eliminationsdiet och morötter.

Jag har fortsatt med viltkött och det har funkat kanon. Något jag kan rekommendera.

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 842
Senast: monster1
·
Hundhälsa En av hundarna har i hela sitt liv haft stora problem med klåda. En period innan han kom till mig har han helt kal på hela kroppen och...
2
Svar
26
· Visningar
7 434
Senast: Dino
·
Hundhälsa Min snart 8 åriga schäfer har återkommande besvär av öroninflammationer i båda sina öron och nu verkar till och med våra veterinärer ha...
Svar
16
· Visningar
4 068
Senast: Filur F
·
J
Hundhälsa Jag har en Amstaff/Ambull tik på snart 9 månader. Vi har ett ganska stort problem som jag känner att jag gärna vill veta andras...
2
Svar
25
· Visningar
4 989
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025