Någon kunnig inom allergi?

Sv: Någon kunnig inom allergi?

En fundering jag har är hur mycket uppfödare berättar om hur vanligt det är med allergi på dessa raser?

Du menar alltså American staffordshire och liknande raser? Det beror ju på om det är en seriös säljare eller en som enbart vill få valparna sålda? Sen som köpare bör man ju fråga en massa frågor och be om papper om föräldrarna haft några problem innan? När man köper hund oavsett renras eller korsningar så får man ju räkna med att hunden kan ha problem eller få senare i framtiden. Bara för att en hund är renrasig och är en champion så kan det uppstå en massa olika problem :)

8 veckor brukar man säga men det kan även ta lite längre tid. Olika hundar verkar reagera olika snabbt också.

Du menar alltså American staffordshire och liknande raser? Det beror ju på om det är en seriös säljare eller en som enbart vill få valparna sålda? Sen som köpare bör man ju fråga en massa frågor och be om papper om föräldrarna haft några problem innan? När man köper hund oavsett renras eller korsningar så får man ju räkna med att hunden kan ha problem eller få senare i framtiden. Bara för att en hund är renrasig och är en champion så kan det uppstå en massa olika problem :)

Klart det aldrig finns några garantier. Olika raser har ju olika problem inom sig.
Tycker bara att vi får in många staff-raser på jobbet och de har ofta problem med klåda, därför undrade jag hur vanligt det är att uppfödare berättar om sådant.
Precis som att labbe-uppfödare/köpare bör vara ärliga med HD, ED och ögon tex.

Klart det aldrig finns några garantier. Olika raser har ju olika problem inom sig.
Visst är det så, men samtidigt finns det uppfödare av drabbade raser som aldrig får fram allergiska eller klådhundar. Det gäller att vara väldigt noga o selektiv när man väljer uppfödare.

Visst är det så, men samtidigt finns det uppfödare av drabbade raser som aldrig får fram allergiska eller klådhundar. Det gäller att vara väldigt noga o selektiv när man väljer uppfödare.

Svara Vallhund med flera.
Tycker det är många ägare som aldrig har hört ett ord om att dessa hundar skulle ha hudproblem. Gäller både de olika Stafferaserna, Frallor och t.ex. Lagotto mfl. Alla dessa har stora problem med allergi, men det verkar tystas ner. "Nej min hund är inte allergisk, hon har bara lite Schäferklåda" är en fras som man hör ofta. Du kan även lägga in andra raser i stället för schäfer.
Sen finns det självklart seriösa uppfödare som aktivt försöker minska problemen. Tyvärr verkar många uppfödare av raser med olika typer av bekymmer ha stora skygglapppar. Jag har hört uppfödare som förklarar andningsbekymmer hos Engelsk Bulldog med att de står konstigt på bordet vid besiktningen. :crazy:

Senast ändrad:

Min hund är kvalsterallergiker. Diagnosicerad via blodprov, har inte gjort varken pricktest eller foderallergiutredning. Behandlas med "skräddarsytt vaccin" med gott resultat, dock fungerar det inte att öka tiden mellan sprutorna, då återkommer problemen, troligtvis kommer hon behöva behandling resten av livet.

Vid behov kan jag tipsa om duktig allergiveterinar i Skåne.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 666
Senast: Piaff
·
Hundhälsa Vår 4-åriga hund som varit vår i 2,5 år har atopi. Allt började på en höst då han kliade och tvättade sig för ofta för att det skulle...
Svar
10
· Visningar
2 696
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka