Allergi som bara yttrar sig runt ena ögat?

HannaZ

Trådstartare
Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+ och algkalk, godis endast torkat hjortkött. Magen har hållit sig bra sen i början av maj. Blodprov visade inget konstigt.

Det han har sen i våras är rodnad i huden kring ena ögat och han kliar lite sporadiskt. Det är lite rödare vissa dagar och bättre andra men det blir inte generellt sämre och det är alltså bara runt ena ögat. Veterinären ville inte behandla det på nåt vis nu medan vi håller på och testar elimineringsdieten. Hade han fått ökad klåda eller svullnad etc hade vi ju fått titta på det men nu är det liksom stabilt men blir inte heller helt bra. Vi funderade lite på om det kan vara pollen eftersom jag upplevde att det började tidigt i våras.

Jag tycker bara att det är så märkligt att han bara har symtomen runt ena ögat. Nån som varit med om besvär som yttrat sig unilateralt?
 
Kan det vara en fläck med demodex? Det kan ju komma när immunförsvaret är påverkat, och det brukar det ju vara när magen krånglar.
 
Kan det vara en fläck med demodex? Det kan ju komma när immunförsvaret är påverkat, och det brukar det ju vara när magen krånglar.
Ja det är kanske en tanke.
 

Bifogade filer

  • 20240818_115625.jpg
    20240818_115625.jpg
    93,2 KB · Visningar: 29
Tror att atopisk dermatit kan se ut så, vet dock inte om det "måste" drabba båda ögonen samtidigt.
Ja jag tänker ju att det borde vara det men sen står det såhär på blå stjärnan. "Atopi startar vid 1-3 års ålder, sällan senare. Klådan är alltid dubbelsidig dvs de kliar sig runt båda ögonen, runt munnen, båda armvecken, båda ljumskarna och oftast samtliga tassar."
 
Allergisk atopi är oftast bilateral oavsett om det gäller ögonsymptom eller t.ex. pälsavfall. Du får t.ex. inte en naken fläck på en sida av djuret pga. atopi utan det är symmetriskt.

Det är möjligt att dieten inte är tillräckligt strikt, som regel kör man en eliminationsdiet på ett hydrolyserat foder och endast det, inget annat. Om endast ett öga är drabbat bör man göra en ordentlig ögonundersökning.

Utöver foderallergi kan det dessutom handla om en omgivningsallergi, det är inte ovanligt. Tyvärr är allergiutredningar ofta långdragna och tyvärr kan ju våra djur drabbas av fler än en sjukdom så man ska aldrig utesluta andra orsaker till ett specifikt symptom.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 697
Senast: Jamtland
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 024
Senast: Lisa2014
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 895
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 598
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp