Allergi på hästar. (Erfarenheter?)

B

bianca99_99

Jag undrar hur vanligt det är med allergi på hästar och har ni några erfarenheter av att era hästar och andras hästar har reagerat på saker som de fått i sig. :confused:
Hästen jag rider klarar inte av att äta halm eller havre, då blir hon prickig. Hon blir lågstämd, har dock ingen temp, vill inte bli borstad, prickarna tycks klia. Det tar ca 2-3 dagar innan de försvinner.

Hon reagerar även på vaccinationer, vilket inte är så ovanligt. Men hon reagerar VÄLDIGT mycket, hon får en stor böld där sticket varit. Får hög feber, runt 39,7, som sitter i länge. Vi har provat att sätta sticket i både hals och bröstmuskel, båda gett dåligt resultat. Antingen kan hon inte böja halsen för att äta eller så kan hon inte gå, vilket ledde till kolik. :crazy:

Nu vaccineras hon inte längre, eftersom hon ändå inte tävlas.
Ägaren är extrem noga med att alla som vistas i stallet är medvetna om situationen. Att hon inte får matas med havre eller halm, så det funkar ju...

Men i helgen fick hon prickar igen av okänd anledning och vi står förbryllade... :confused:
I går hittade vi dock i de sista "kakorna" av silagebalen vit mögel, så vi drog slutsatsen att det är det hon reagerat på... Kan det vara så?

En häst i stallet fick prickar på sidan som kliade och gjorde samtidigt ont, vi kom fram till att det var gamalt hö ute i hagen som hon fått i sig nu när det börjat smälta bort snö. Så, det är mycket trloigt att det är så!

Så till att avmaska henne så tror jag att dem kommer gå bort, det gjorde det iallfall för hästen i stallet! :)

massa små prickar, låter som nässelfeber. är en allergisk reakton på ågot (vad som helst) Brukar gå till baka, men blir det värre och hästen får feler och /eller sväller upp måste vet. kontaktas.

kan ha fått det av vad som hellst, ett insektsbett, gräs, något i hagen.....

Liknande trådar

Hästvård Min häst har allergi, nässelutslag från manken och bak till svansen som vägrar ge med sig. Hon blev sprutad med kortison som endast...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 141
Senast: Rialavargen
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 040
Senast: axel
·
Hundhälsa Vissa påstår att hundar kan klia av för mycket protein, dvs får hunden onödigt mycket protein kan den få klåda av det. Inte fel protein...
Svar
12
· Visningar
6 676
F
Foder & Strö Min häst har bronkit och ska i fortsättningen äta hösilage, men vi har reagerat på kvaliten på balarna.Var och varannan bal är det ju...
Svar
16
· Visningar
1 536
Senast: fotis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka