Allergi och utställning

Luff

Trådstartare
Funderar på att ställa Fiffi nu i jul men undrar hur det fungerar med allergivovvar.

Behöver man ha ett vetintyg på att det är allergiframkallade "klimärken" eller hur funkar det?

Just nu är hon ju fin men det räcker ju med att vi slarvar med filtbytandet för att hon ska börja skubba sig. Eller att hon äter något hon inte tål.

Vi var ju hos vet och uteslöt skabb (fick medicin) sen bytte jag foder och började byta filt ofta och sen dess så har det funkat. Hon är alltså inte utredd.

Sv: Allergi och utställning

Varför inte utreda? Kan ju vara så att det är någonting i fodret hon fortfarande inte tål? Som är enkelt att åtgärda :)

Tyvärr har jag inget svar på de andra frågorna, är inte så hemma på utställning. Fråga dock, varför ställa ut? Tycker du det är en kul grej bara? För du ska väl inte avla på en allegihund?????

Nix ingen avel här inte. Vill se hur hon är exteriört. Det är kul att ställa ut.

Och varför ska jag utreda i månader och lägga tusentals kronor på det när hon inte visar allergi efter foderbytet och täta filtvättar - det är ju inget som besvärar mig.

Dig nej, men besvärar det hunden? Kliar sig hunden? Om den har klimärken så drar jag slutsatsen att den fortfarande kliar sig = hunden har klåda = hunden lider av sin klåda.

Det finns inget särskilt intyg, liknande testikelintyg, för kala fläckar. Men visst kan du alltid be din veterinär skriva ut ett intyg. Däremot kan veterinären inte i intyget skriva att hunden har hudförändringar som beror på allergi eftersom hunden inte är utredd.
Jag tvivlar på att någon domare kommer att godkänna ett sådant intyg och döma fram din hund till en bra placering.

Jag tror alltså inte att ett intygs vara eller icke vara kommer att ändra på domarens syn på saken. Vill du hemskt gärna ställa ut så åk dit bara.

Men varför har den märken då? Är det jag reagerar över :) kan en hund tappa päls pga allergi men inte ha klåda? Jag är inte alls någon allvetare, nyfiken däremot.

Det står i första inlägget att hunden e fin nu (jag tolkar det som om att den inte har klimärken), men att hon hon råkar slarva lite så sätts det hela igång igen.

Men va sjutton! Jag ändrade det inlägget men det sparades inte. Skrev iaf :

Man ska inte läsa när man är stressad. Läste noggrannare nu och såg att ts vet va hunden reagerar på.

Ts : ber om ursäkt för utfrågningen! Ska läsa noggrannare nästa gång!

Tack för ditt svar.
Det ar ju inte domaren jag var direkt orolig för - jag går inte på utställning för att vinna - hade inte ens tänkt tanken - vill bara ha lite exteriörbedömningar i "skarpt läge" och så är det bra träning.
Jag menar vetkontrollen. Om dom tror det är skabb tex. Jag bara målar upp ett värsta scenario. Inte kul att få åka miltals hem i oförrättat ärende.

Beroende på var det är för utställning är det oftast ingen vetkoll mer än att titta i passet. Är det däremot närmare kontroll och du inte kan försäkra vet om att hunden inte lider av något smittsamt så kommer du inte att bli insläppt.

Dessutom kommer du inte heller få en rättvis exteriörbeskrivning eftersom exteriören är felaktig (kala fläckar). Det jag undra är att du skriver att hundens allergi är under kontroll och att den inte har några symtom, då förstår jag egentligen inte vad problemet är? Om ni fortsätter som ni gör nu så kommer han ju inte få hudsymtom heller och du kan åka till utställningen.

Kl Om en hund döms ner pga allergiskt betingade hudförändringar så är det väl en rättvis bedömning!
PL

Det är väl bara att anmäla och får hunden fläckar igen så låter du bli att åka dit. Så tänker jag i alla fall. Visst, det är tråkigt att slänga pengarna i sjön men hunden bedöms ju för hur den ser ut för dagen. Vill man ha en bedömning på hur hon ser ut så vill man ju visa henne i bästa kondition. Även om du har med intyg så kommer det påverka bedömningen.

Japp - ingen har väl påstått något annat.

Det skulle ju lika gärna kunna vara något annat än allergi om en hund kommer och har skubbmärken så jag tycker nog själv att en vetkoll borde anmärka på dylikt.
Tänker på smittspridning osv.

Men om ingen bryr sig så ska jag inte krångla till det. Frågan var ju halvt hypotetiskt, Peter.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
900
Hundhälsa Hej, Har i ca 2 månader bytt till MUSH helfoder till min kräsna vovve, det har passat väldigt bra då hon älskar det och samtidigt på...
Svar
5
· Visningar
1 466
Senast: Rebe92
·
Hundhälsa Jag har skrivit här innan om min 5 åriga Border Collie hane som får katastrofal diarré var 4-6 vecka. Vissa gånger är han så dålig att...
2
Svar
20
· Visningar
3 462
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka