Allergi och ridning

Smulu

Trådstartare
Jag skulle vilja veta hur ni som är allergiska eller har familjemedlemmar som är allergiska löser problemet med hästdammiga ridkläder. Hur gör ni så att ni/de får minsta möjliga besvär av det. Behöver lite tips eftersom jag tidigare ridit endast en dag per vecka och nu ska provrida en häst för att sedan kanske rida henne ett par dagar i veckan. Eftersom jag inte varit där än så vet jag inte vilka möjligheter det finns att ställa in kläderna någonstans vid stallet.
Sambon som är allergisk kommer troligen att få skjutsa mig till stallet någon gång ibland. Finns det inte något överdrag man kan ha över bilsätet?? Nån som vet var??

Sv: Allergi och ridning

hej ett sätt nr 1 )gå till doktorn och få allergi medecin och testa
hur mycket allergi det finns, i kroppen.
nr 2.) är att byta om ute eller i källare med särskilt rum som kan stängas med en dörr ,och fönster för vädring,typ särskilda om klädes rum med dusch och toa .man måste byta alla kläder rakt igenom, plus
duschning och tvättning .och byte till rena kläder.
helst skydds kläder utan på rid kläderna typ rock stövlar
ungefär som regn kläder .även häst prylar
alla rid kläder ska vädras ute i friska luften. tvättas ofta.
och förvaring torrt och varmt till nästa gång.
prata med allergi mottagningen och doktorn vårdcentralen. :banana: :bump: :banana:

ett försök till förslag

din sambo kanske kan efterhöra nere på vårdcentralen om det finns s k sensivitetsbehandling på häst (och djur?) allergen som sambon kan genomgå. Det heter något speciellt. Om det går är det ju en väg att pröva.

annars vet jag inte hur allergisk sambon är, om det är frågan om andnöd och lungproblem, klåda i ögonen, rinnig näsa eller vad, och om sambon redan har inhalator, atarax eller andra medikamenter

de jag själv haft är Rhinocort Turbuhaler, Rinexin, Acetylcystein, Bricanyl Turbuhaler, Versal, Clarityn, Atarax, stötdoser 12 tbl Betapred kortison och Prednisolon. I USA finns ett väldigt bra märke som heter Sudafed så det använde jag när jag bodde där.

här hemma har jag gjort två pricktester och sedan talade de om spirometri beroende på pricktesten, som jag dock inte vet vad det är, för det har jag aldrig gjort. Men mina slemhinnor kan reagera med allt från riktiga kraftiga näsblödningar till punktblödningar, irritations"snuva" och andnöd på det jag inte tål. (parfym, formadelhyd och fukt är bovarna där!)

annars kan du kanske sy ett överdrag till bilsätet själv, det finns väl något mer "plastigt" material att köpa, mäta och sedan formsy för sätet och sätta resor runt eller så

Sambons allergi är inte så väldigt allvarlig ( han nyser lite ), men det är ju onödigt om han ska behöva lida för att jag har ett intresse jag vill hålla på med.
Vi bor i lägenhet, så det blir lite svårt att byta om någon annanstans än i själva lägenheten om jag ska byta hemma. Men troligen så skulle det gå att byta i sadelkammaren, så blir det i allafall betydligt mindre hästdamm som yr runt i lägenheten.

Samma problem här, lägenhet och allergi därhemma, jag har ridit varannan vecka men ska nu syssla med hästar flera gånger i veckan. Jag tänker försöka med att byta om i stallet innan jag åker hem, och lägga ridkläderna i en väska. Funderar över att jag vill att kläderna ska få en chans att torka efter varje gång (svettfukt och ev. regn), vill inte ha dem i väskan hela tiden men kan ju inte hänga ut dem i lägenheten. Kan hänga dem på balkongen men då riskerar de ju bli blötare. Vill inte heller tvätta dem varenda jäkla dag, men kommer att tvätta dem ofta. Får väl anstränga mig mer vad gäller dammsugning och städning också. Gudskelov ger just häst inte så mycket besvär i det här fallet.

Ha stallkläderna i ett "omklädningsrum"; byt alla kläder och sätt dina "vanliga" kläder i en försluten påse så kontakt med omgivningen blir så liten som möjligt. Duscha efter kontakt med djur/vistelse kring djur.

Dottern hade pälsallergiker på dagis (vi hade hund o katt hemma). Hon tvättade sig noga och tog på "säkra" kläder (som vi hade så "säkert" som möjligt) varje morgon. Det fungerade bra.

Det är mycket svårt att få till detta så det blir ultimat.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar