Allergi i familjen - Irish soft coated wheaten terrier

B

**BORTTAGEN**

Min pappa är allergisk, men både jag, mamma och pappa vill jättegärna skaffa en hund, jag har varit hundintresserad sen jag var 5 år ungefär...
Har hört att softisar ofta funkar bra med allergiker, finns t ex en uppfödare av softis där jag bor som är jätteallergisk men klarar av softis hur bra som helst.
Har ni några erfarenheter av det?
Sen undrar jag om en sån hund är lämplig som första hund? :)
 
Tycker softisarna är urmysiga :love:

Jag har annars Lhasa Apso och dom går ihop med allergiker. Mina är även nertrimmade då dom inte ställs ut nu.



Foto på tiken
 
Glömde :o

Jag anser att dom är bra första hundar.
Wheatern är en otroligt trevlig och sprallig hund och det man ska tänka på innan man skaffar en är att pälsvården kan bli krävande då dom inte fäller utan pälsen måste klippas (som Lhasan) sen kanske den inte är så lättlärd som man tror utan man ska tydligen gå efter överinlärningsprincipen...

Och går du valpkurs och tar hjälp så är nog en liten softis perfekt!! Lycka till med hundvalet!!
 
Allergi är väldigt individuellt.
Ring uppfödaren och fråga om ni får komma dit o snosa på jyckarna. :)
 
allergi brukar var väldigt individuell...det finns dom som inte tål pudlar heller, men som tål ex softis. Ring och fråga uppfödaren om ni kan komma och umgås lite med hundarna.
Softisar är väldigt trevliga hundar, men envisa. (min uppfattning)
 
Tack för svaren! :bow:

Nu är det nästan bestämt, vi ska antagligen låna hem en hund, (pappa känner en som föder upp softisar) och se ett par veckor hur det funkar först, innan vi köper hund... :)

Fast det blir ju mindre kul om pappa inte klarar av det och man måste lämna bort hunden... :(
Men det är en risk jag tar, för en hund vore så underbart... :love:
 
Nu rekommenderar jag ingen som är allergiker att skaffa sig hund, men skaffar ni hund och din pappa sedan utvecklar en allergi efter lång tid är loppet inte helt kört. Man kan faktiskt tillverka ett "vaccin" mot den egna hunden så man tål den även om man inte tål andra. Hur effektivt det är har jag ingen aning om, men det borde de kunna upplysa om på ngn vårdcentral. Jag har ingen aning om kostnaden heller, någon/några tusenlappar?

Jag hade en bekant som brukade passa en hund och han hade låtit "skräddarsy" ett vaccin mot just den hunden. Andra hundar klarade han inte av "trots" vaccinet.
 
Wheaten är en underbar hundras! Charmig,allert och aningen envis. Min hunds jaktinstinkt finns där men är inte direkt överdriven, hennes son har inget jaktintresse öht. Däremot en annan wheaten vi känner letar efter saker att jaga om han inte ser något. Han jagar bilar, cyklister, tåg- you name it! Det finns alla varianter på den fronten. Min sambo är allergisk men det fungerar. Om du vet vad du köper för hund och lär dig mycket om rasen innan så kan det säkert fungera som första hund.
 
Sv: Allergi i familjen - Irish soft coated wheaten terrier

Hej min papppa är också allergisk mot djur men vi skffade oss en softis och det har gått jättebra!!:banana: jag tycker dom är jättebra som första hund och dom är inte aggresiva!..
 
Sv: Allergi i familjen - Irish soft coated wheaten terrier

Haha ja en del är ju bara för roliga... Varför blir jag inte förvånad...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 698
Senast: Sandora
·
Hundavel & Ras Hej! Är det någon här som har erfarenhet av soft coated wheaten terrier? Eller äger en? Berätta gärna mycket om personligheten och egna...
Svar
12
· Visningar
3 143
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag behöver någon att lufta lite tankar med. Jag är uppvuxen med hund, men inte haft någon egen när jag flyttat hemifrån, men jag har...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: mandalaki
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 897
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp