Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, precis.
Det är skillnad på "det kliar lite i ögonen" och "ambulansallergisk".
Jag är väldigt pälsdjursallergisk. Med katt går det inte alls. Häst är jobbigt under pollensäsongen och olägligt resten av året.
Har tre hundar. Enda sättet att få det att fungera är att de är ute hela dagarna, inte alls på ovanvåningen, städa noga, inga textilsoffor etc. Jag äter medicin dagligen och stärker upp med ögondroppar och nässpray när det krävs. Emellanåt kan jag få någon form av allergichock som däckar mig totalt i ungefär ett dygn, när allt svullnar igen.
Jag hade aldrig gått igenom detta om jag inte själv varit så oerhört intresserad av att ha hundarna kvar. Hade t ex inte accepterat en partners rökning (som också gör mig jättesjuk), tagit så mycket mediciner etc för att han skulle få fortsätta sin rökning.
Ja, det kan vara rejält farligt att utsätta sig för så mycket allergiframkallande ämnen, så jag hade också tackat nej till ligga om jag varit oförberedd och inte medicinerad upp över öronen. Jag njuter inte av sex när jag inte kan andas.
Är han riktigt allergisk finns inga alternativ tyvärr. Med tur klarar han av din hund efter en invänjningsperiod.Ja, det förstod jag såklart! Det är inte så att jag ifrågasätter hans allergi, det var mer en indikator på att jag tror att hans allergi är rätt så illa.
Nu kanske ni redan har gjort det men annars är det väl dags att ta ett snack om hur illa allergin är, testa med hunden och prata om vad ni har för förväntningar med dejtandet.Ja, det förstod jag såklart! Det är inte så att jag ifrågasätter hans allergi, det var mer en indikator på att jag tror att hans allergi är rätt så illa.
En jag känner gick och fick sprutor mot sin hundallergi. Tror det hette hyposensibilisering. Man startar tydligen med en minimal dos och ökar på efter hand. Minns inte hur många sprutor hon fick eftersom det är många år sedan (1980-talet). Men fråga på någon allergimottagning.
Min brorsa kollade upp det där. I början var det sprutor 2 ggr i veckan, även sen ofta. Inte alla sjukhus har behandlingen. Han skulle få åka till Göteborg. 16 mil enkel väg. Och som @Monstermom sa...det skulle ta år. Han ansåg det bli omöjligt att lösa med jobbet. Men TS kanske bor i en stad där bättre möjligheter finnsEn jag känner gick och fick sprutor mot sin hundallergi. Tror det hette hyposensibilisering. Man startar tydligen med en minimal dos och ökar på efter hand. Minns inte hur många sprutor hon fick eftersom det är många år sedan (1980-talet). Men fråga på någon allergimottagning.
Jag kanske fattar lite dåligt men... är det du som kan eller ska göra något? Du är en person med hund, och det vet han om. Hur tänker han förhålla sig till den saken? Eftersom du inte tänker göra dig av med hunden ser jag inte riktigt att det är upp till dig att hitta en lösning, utan det handlar mer om hur han ser på saken tänker jag. Om han kan stå ut med lite besvär eller kan tänka sig att äta tabletter.
Jag lider med dig. Jag har (på ett mycket moget och vuxet sätt) löst såna problem med att ogilla hundallergiska människor. Såklart för att skydda mig själv, men det kan ju verkligen ställa till med problem.Man kan väl göra någonting båda två? Om man gillar varandra och börjar dejta så är det ju inte enbart upp till den ena att få det att funka, tänker jag. Man hjälps väl åt. Om han anstränger sig och äter tabletter och står ut med lite besvär så är väl det minsta jag kan göra att hålla tygerna hemma tvättade och att städa? Om jag kan göra någonting som underlättar för honom så gör jag ju såklart det. Att lägga problemet helt på honom och inte anstränga mig själv skulle ju vara jättekonstigt.
KL
Vi tar en dag i taget, i morgon ska han komma hem till mig en stund för första gången så vi får se hur det fungerar. Så jag ber om ett mirakel just nu. Jag vet ju om, innerst inne, att jag måste sluta träffa honom om det är så illa att han inte ens kan vara där. Det skulle såklart göra mig jätteledsen..
Jag lider med dig. Jag har (på ett mycket moget och vuxet sätt) löst såna problem med att ogilla hundallergiska människor. Såklart för att skydda mig själv, men det kan ju verkligen ställa till med problem.
Några gånger har allergiska personer varit hemma hos oss, superjobbigt, för jag vet att hur noga jag än städar känner de antagligen av hundarna.
Man kan väl göra någonting båda två? Om man gillar varandra och börjar dejta så är det ju inte enbart upp till den ena att få det att funka, tänker jag. Man hjälps väl åt. Att lägga problemet helt på honom och inte anstränga mig själv skulle ju vara jättekonstigt.
Jag känner att vi vill ha uppdatering här i tråden om det inte är för privat!