Allergi - denna förbannade förbannelse

Singoalla

Trådstartare
Jag skrev nyligen i dejting-tråden på Senior att jag jag inte kunde hitta ett endaste fel på min senaste crush. Det visade sig dock att Herr Perfekt är pälsdjursallergiker. Såklart. Varför ska man bara få ha det bra och enkelt någon gång liksom? :cautious:

Nu har ju jag en dvärgpinscher som brukar vara ganska snäll mot allergiker. En del allergiker känner inte av honom alls, andra lite. Men vad jag är ute efter är tips och råd kring hur tusan man gör? Ungefär som nedanstående?

- Städa ofta
- Ha begränsat med textiler hemma och tvätta de man har
- Byt sängkläder ofta
- Borsta och bada hund regelbundet

Hjälper allergitabletter och i så fall vilka är bäst? Jag har också hört om ett speciellt schampo för hundar som ska lindra allergi, sanning eller myt? Är det någon allergiker här som lever med hund och hur fungerar det?

Hjälp en ledsen själ som varken vill ge upp man eller hund :cry: Eller ja, vill inte ge upp man rättare sagt, hunden är inget alternativ.

@Singoalla: Städa ordentligt i kombination med tabletter kan hjälpa men det beror ju helt och hållet på hur allergisk han är. Min kusins man är svårt allergisk så de har inga pälsdjur fast han älskar katter. Det går bara inte. Han kan inte komma in i mitt hus utan att ta medicin pga katterna men han blir ändå dålig. Vad jag hört är det där specialshampoot humbug.

Det är jättejobbigt att ha ett ständigt allergipåslag så vore jag ordentligt pälsdjursallergisk skulle jag inte orka vara ihop med någon som har djur (jag förstår att det inte är vad du vill höra). De flesta av medicinerna gör en också trött och seg, precis som allergin i sig. Jag är överlycklig när pollensäsongen är över, då kan jag börja andas igen.

Jag har hört att det där schampot kan hjälpa. Men man får bada ofta.

Sen beror det ju helt på hur allergisk personen är. Vissa kan inte vistas i samma hem utan att få problem.

Ingen hund i sovrummet är väl en bra start.

Allergitabletter hjälper, men hur mycket beror såklart på hur allergisk personen är.

Min sambo är allergisk mot de flesta pälsdjur inklusive hund (högsta siffran på hund), men bor alltså med två hundar. Han hade jättemycket besvär första veckan, sedan verkade han bli "vaccinerad" och besvären minskade. Han äter dock allergitabletter året runt + tar medicin mot astma. Vid ett par tillfällen har han varit tvungen att ta en cortisonkur för att allergin har blivit besvärlig. Men då är det oftast för att flera allergener är aktiva samtidigt (han är allergisk mot "allt") eller att han är förkyld.

Vi har inte hund i sovrummet. Att sova med hund är nog mer än man kan begära för de flesta. Å andra sidan har jag en kompis som på pappret är lika allergisk som min sambo fast utan astma, och hon har både hund och katt hemma som får sova i sängen. Hon äter bara allergimedicin vid behov.

Det man ska tänka på är att det inte är "bara" att ta allergitabletter. Man blir tydligen väldigt såsig och trött av de där tabletterna och det är kanske inget man väljer om man inte måste.

Min man är allergisk mot hund, häst o katt. Häst o katt har vi. Katterna funkar de bra med,även utan medicin. Har inga gardiner, mattor etc. Dammsuger ofta, även soffan etc. Dom är dock utekatter o vi bor stort. Han kände av dom när vi bodde i lgh.
Hund funkar inte alls, inte ens om nån haft hund i bil. Häst funkar sålänge han inte borstar eller klappar för mycket.
Så det beror på hur pass allergisk.

Jag är en sådan som är allergisk mot "allt", även hundar. Både astma och "vanlig" allergi. Jag måste ha hund, annars funkar jag inte, så det är det val jag gjort. Men det är jobbigt... Jag tar astmamedicin 2-3ggr/dag, tabletter varje dag, ögondroppar, nässpray, osv. Inte enbart pga Monster, men visst finns han med i bilden också. Allergin gör mig trött. Medicinerna gör mig både trött och rastlös. Allergin gör mig lättretlig och emellanåt hispig - samtidigt som jag är dödstrött... Jag har gått på hyposens för hund (+björk och kvalster), det har hjälpt mig mycket men frisk är jag ju inte ens för de allergenerna. Jag tål Monster bättre än andra hundar, delvis förmodligen för att jag vant mig vid honom men jag tror också att han är rätt allergivänlig för just min allergi. Schäfern tål jag mycket sämre.

Jag skulle aldrig utsätta mig för att ha det så här om inte hund var så viktigt för mig - i kombination med att jag alltid är allergisk mot någonting, så hur mycket värre kan en eller två hundar göra det stora hela? :angel:
(I själva verket gör det såklart stor skillnad, att jag lever med hund gör att jag reagerar starkare på resten...)

Sen är hund inte heller min värsta allergi, i ärlighetens namn. Katt skulle jag aldrig kunna leva med, oavsett hur viktigt jag skulle anse att det var. Jag hade varit död inom några dagar om jag skulle ge mig på att försöka. Så mycket beror ju på hur allvarlig allergin är om det alls finns någon möjlighet att få det att fungera, men även om det går att härda ut ska man inte underskatta hur djävulskt mycket det faktiskt tär på den som går omkring med ständigt allergipåslag... Tyvärr.

Jag skrev nyligen i dejting-tråden på Senior att jag jag inte kunde hitta ett endaste fel på min senaste crush. Det visade sig dock att Herr Perfekt är pälsdjursallergiker. Såklart. Varför ska man bara få ha det bra och enkelt någon gång liksom? :cautious:

Nu har ju jag en dvärgpinscher som brukar vara ganska snäll mot allergiker. En del allergiker känner inte av honom alls, andra lite. Men vad jag är ute efter är tips och råd kring hur tusan man gör? Ungefär som nedanstående?

- Städa ofta
- Ha begränsat med textiler hemma och tvätta de man har
- Byt sängkläder ofta
- Borsta och bada hund regelbundet

Hjälper allergitabletter och i så fall vilka är bäst? Jag har också hört om ett speciellt schampo för hundar som ska lindra allergi, sanning eller myt? Är det någon allergiker här som lever med hund och hur fungerar det?

Hjälp en ledsen själ som varken vill ge upp man eller hund :cry: Eller ja, vill inte ge upp man rättare sagt, hunden är inget alternativ.

Som allergiker så tycker jag nog att man inte ska förlita sig på tabletter. Själv bävar jag varje år för pollensäsongen och det faktum att jag behöver ta tabletter. Jag blir supertrött. Det senare beror visserligen även på allergin, men tabletterna spelar stor roll för min trötthet.

De punkter som du har listat är bra! Badning och rena sängkläder (byta örngott varannan dag) är särskilt bra. Kanske du kan överväga att inte ha hunden i sängen (svårt, jag vet!)?

Har han träffat Bruce? Kanske han inte reagerar alls. Jag är lätt allergisk mot hund men märker inte av mina två whippetar. Däremot kan jag få andnöd om jag sitter instängd i en bil med ett rejält pälsmonster med mycket underull.

En bekant till mig som har 4 hundar träffade en allergisk karl. Han hade det jobbigt i början, men hans allergi har blivit bättre med tiden. Han säger själv att det är som om hans kropp vant sig vid hundarna. Dom har dock valt att inte låta hundarna sova i sängen och städar ofta.

Sen kan man reagera olika mycket på olika hundar. En av mina bästa vänner har haft hund hela sitt liv trots att hon egentligen är lite allergisk. Men det har gått bra. Tills hon skaffade valp av en ny ras med annorlunda hårlag, då blev både hon och hennes sambo så allergiska att dom var tvungen att göra sig av med hunden. Båda fick andnöd och konstanta allergipåslag. Trots att hon tvättade händerna varje gång hon rört hunden och åt mediciner så gick det inte.

Min bror är pälsdjursallergiker plus har astma. Vi är uppväxta med hund (labrador) och mamma och pappa tänkte väl att det skulle växa bort eller att han skulle " vänja sig". Det blev tvärt om. Från att bara varit lite allergisk utvecklade han svår pälsdjursallergi och tillslut fick sista hunden omplaceras. Då hade de innan försökt anpassa hund mot brorsan så mycket det bara gick i hemmet.

Bada hunden oftare för en allergiker skulle jag inte göra. Hundarna har en massa nyttigheter och fetter i sin päls som de behöver för att må bra.

Som allergiker så tycker jag nog att man inte ska förlita sig på tabletter. Själv bävar jag varje år för pollensäsongen och det faktum att jag behöver ta tabletter. Jag blir supertrött. Det senare beror visserligen även på allergin, men tabletterna spelar stor roll för min trötthet.

De punkter som du har listat är bra! Badning och rena sängkläder (byta örngott varannan dag) är särskilt bra. Kanske du kan överväga att inte ha hunden i sängen (svårt, jag vet!)?

Har han träffat Bruce? Kanske han inte reagerar alls. Jag är lätt allergisk mot hund men märker inte av mina två whippetar. Däremot kan jag få andnöd om jag sitter instängd i en bil med ett rejält pälsmonster med mycket underull.

Blir du trött även av dom som man inte ska bli trött av?
Jag blir jättetrött och torr i munnen av de "vanliga" tabletterna men märker inget alls av de som inte ska ha det som biverkning (Desloratadine till exempel).
Jag behöver ofta äta medicin i några månader då det först är björkpollen som sedan går över i gräspollen. Ibland med uppehåll däremellan om det är en kall vår/försommar.

Blir du trött även av dom som man inte ska bli trött av?
Jag blir jättetrött och torr i munnen av de "vanliga" tabletterna men märker inget alls av de som inte ska ha det som biverkning (Desloratadine till exempel).
Jag behöver ofta äta medicin i några månader då det först är björkpollen som sedan går över i gräspollen. Ibland med uppehåll däremellan om det är en kall vår/försommar.

Ja det blir jag, särskilt i kombination med vin. Dock inte alls så trött som man blir av Tavegyl.

Flera allergiker reagerar knappt på mina dvärgpinschrar. Makens mycket allergiska bror åkte till exempel bil med oss (och hundarna) i drygt en timme utan att reagera det minsta - och han är inte ens van vid hundarna. Han reagerar mycket och kraftigt på hundar i vanliga fall.

Går det att allergivaccinera vuxna?

Tack för alla era svar! Jag ska säga att jag har målat fan på väggen nu eftersom jag inte vet hur han reagerar på just Bruce, så som svar @Philosophia, nej han har inte träffat Bruce ännu och han har inte varit hemma hos mig heller. Men han har sagt att han är väldigt allergisk och kan ha svårt att vara hemma hos hundägare, så jag vågar inte hoppas för mycket. Dock hade vi pick-nick ute på Bruce soff-filt i går utan att han verkade reagera :angel: Men det kanske är stor skillnad utomhus.

@Blueberry det är många som inte reagerar på Bruce heller. Min mammas man är väldigt allergisk men kan vara hemma hos mig och jag tar alltid med Bruce dit. Har aldrig sett honom reagera på honom. Min ex-sambo och hans mamma var också allergiska mot hundar, ändå köpte vi Bruce som båda klarade av. Så man vet aldrig.

En del av mig vill spola den här killen direkt, innan jag blir för känslomässigt involverad. Jag vill inte hamna i en situation där jag är kär men måste välja bort någon utav dem, eller åka någon form av känslomässig berg - och dalbana där man går och hoppas på att det ska funka men inte får ihop det. Jag gjorde det när jag hade katt och träffade mitt ex och det var fruktansvärt. Å andra sidan tycker jag så mycket om honom. Suck :(

Tabletter och nässpray kan fungera jättebra, i alla fall tillfälligtvis( och för en del att leva med varje dag). Men visst finns det risker med att utsätta sig för allergener hela tiden. Min man gick från att ha " lätt" hundallergi till fullt utvecklad astma, vissa livsmedelsallergier samt extrema reaktioner pā pollen samt pälsdjur. Detta efter att ha levt 6 månader med hund. Men det kan också fungera jättebra!

De saker du redan listat samt kanske att inte ha hunden i textilmöbler( säng, soffor etc) och ta bort mattor. Och kanske viktigast: att hunden inte kommer med hem till honom utan att hans hem fortsätter vara rent från allergener.
Hoppas att det kommer fungera på ett eller annat sätt. Det är jättesvårt att behöva välja... ( tycker även jag vars man har bott med mig i 25 år och är pappa till våra 3 barn - och hunden hade varit här i 6 månader. Beslutet var självklart men ändå otroligt jobbigt att fatta. Det blev hunden som fick flytta!)

Det beror ju på hur allergisk personen i fråga är!
Nu har vi visserligen ingen hund, men pappa är hästallergisk och jag har häst. Är han med på tävlingar m.m. (han är nämligen min "kör, bär, betala" vid sådana tillfällen....:angel:) så ser han ut som en allergisk tomat i ansiktet. Däremot, trots att mina stallkläder hänger i hallen hemma, så reagerar han inte det minsta! Inte ens i fällperioderna när det ser ut som mycket lokalt snöfall av små vita hår, reagerar han.

Så jag hade hört efter med killen hur allergisk han var :)

Liknande trådar

Hundhälsa Ny hund, frisk hund och välmeriterade föräldrar. Allting kändes så bra och vi fäste oss vid honom ögonblickligen. Vi tog med honom hem...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 504
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V