Allemansrätt, ej för egen vinnings skull

Sv: Allemansrätt, ej för egen vinnings skull

Det kvittar ju i sak, eftersom i allemansrätten finns en sådan klausul vilket TS efterfrågade och i möjlig mån ifrågasatte. Jag vill alltså mena att det finns en sådan lag, man får inte nyttja allemansrätten till att bedriva inkomstbringade verksamhet.

Det är helt fel. Kommersiell status påverkar inte allemansrätten alls. Har studerat det ganska ingående för 1 år sedan. Är tyvärr fortfarande en vanlig missuppfattning.

Sedan är det allra oftast så att kommersiell status förutsätter en viss regelbundenhet i utnyttjandet av samma mark, och då hamnar man oftast utanför allemansrätten.

Bilar och parkeringar har ingenting alls med allemansrätt att göra. Terrängkörning är generellt förbjudet och på vägar gäller vanliga trafikregler.

Bifogar från Naturvårdsverket:
"
Ett avgörande i Högsta Domstolen 1996 ger vägledning om hur allemansrätten ska tolkas vid kommersiell användning av annans mark för turism. Domen visar att allemansrätten kan användas kommersiellt och av många personer samtidigt. Om ett sådant användande ger skador på naturen eller andra besvär för markägaren får allemansrätten inte längre användas på det viset.
"

Sedan är det allra oftast så att kommersiell status förutsätter en viss regelbundenhet i utnyttjandet av samma mark, och då hamnar man oftast utanför allemansrätten.

Ja men det är ju det jag skriver, man har inte rätt att använda sig av allemansrätten vid kommersiellt bruk. En sådan användning ger ju självklart skador i marker, när det kommer till regelbundenhet.
Jag har varit med om att starta upp en av Sveriges första och större turridningar för många år sedan, vill säga att detta var före 1996 men vi följde med spänt intresse vad domutslaget skulle bli i omnämnt fall. Det var i varje fall inget som gav en ridverksamhet mer utrymme om man säger så, att träna på marker som inte är egna regelbundet är något man MÅSTE ha tillåtelse till.

Det kvittar ju i sak, eftersom i allemansrätten finns en sådan klausul vilket TS efterfrågade och i möjlig mån ifrågasatte. Jag vill alltså mena att det finns en sådan lag, man får inte nyttja allemansrätten till att bedriva inkomstbringade verksamhet.

Jag känner mig fortfarande inte övertygad om att det är det kommersiella i sig som inte ryms inom allemansrätten. jag har fått för mig att det snarare är regelbundenheten som är problemet. I praktiken sammanfaller väl de två sakerna ofta förvisso.

Kommersiell bärplockning är ju tillåten tex.

Men rättsläget känns aningen osäkert.

Jo, men hela poängen är att det BARA är regelbundenheten och markpåverkan som spelar roll, kommersiell status är ointressant.

Det är faktiskt en nyansskillnad. Exempelvis går det att bedriva turridning helt utan markägaravtal - om man för varje tur rider på helt nya marker (är ju helt omöjligt om man är stationerad på en gård...). Eller så går det att rida enstaka längre turer genom allemansrätten.

Rättsläget är faktiskt ganska klart (läs min referens till HDs dom i annat inlägg). Kommersiell status påverkar inte allemansrätten alls.

Precis som du påpekar åtföljs OFTA regelbundenhet och kommersialitet, men det är en klar nyansskillnad.

Ordnar du t.ex. kommersiella utflykter med tältning för tiotals personer kan du göra det varje helg, bara det är nya marker och man tar väl hand om markerna - helt utan avtal med markägare genom allemansrätten. Börjar du återkomma regelbundet till samma ställen - blir det annat läge.

För att förenkla för er i diskussionen citerar jag från den ovan kommenterade domen från 1996.

" HD (JustR:n Knutsson, Gregow, Lind, Nyström, referent, och Lennander) beslöt följande dom: Domskäl. Såsom HovR:n närmare har utvecklat är allemansrätten en rätt för den enskilde att i sitt umgänge med naturen nyttja annan tillhöriga mark- och vattenområden; rätten är emellertid begränsad på det sättet att nyttjande av annans mark inte får ske så att det medför nämnvärd skada eller olägenhet för fastighetsägaren eller annan rättsinnehavare. Även om allemansrätten tillkommer den enskilde kan den naturligen utövas av ett flertal personer tillsammans, under förutsättning att envar håller sig inom ramen för allemansrätten. Skulle ett sådant kollektivt nyttjande emellertid innebära påtaglig skada eller olägenhet, kan det medföra att allemansrätten inte får utnyttjas längre på det viset. Hinder föreligger vidare inte mot att allemansrätten utnyttjas kommersiellt; inte minst för att göra avlägsen eller eljest svåråtkomlig natur tillgänglig för fler enskilda människor finns också på många håll i vårt land anläggningar för att underlätta olika slag av friluftsliv.

Det får antas att envar forsrännare som nyttjar Norrströmmen på ¤ fastighet håller sig inom ramen för allemansrätten. Den av ¤ organiserade och även marknadsförda verksamheten innebär emellertid att han tillhandahåller utrustning och uttryckligen anvisar ett bestämt avgränsat område av ¤ fastighet för ett kollektivt utnyttjande. Detta utnyttjande har sammantaget blivit så intensivt och med hänsyn till växt- och djurliv även olämpligt att det - som HovR:n funnit - medfört avsevärda skador och olägenheter för ¤ Detta måste ¤ ha insett. Skadorna och olägenheterna överstiger klart vad ¤ i sin egenskap av fastighetsägare måste tåla på grund av allemansrätten. Grundad anledning förekommer att, som HovR:n uttalat, anta att motsvarande skador och olägenheter även fortsättningsvis uppkommer om ¤:s verksamhet får fortgå. "

Jag kommer i höst att detaljstudera Allemansrätten eftersom min slutuppsats på Juristlinjen delvis kommer att berröra denna, så dessa diskussioner roar mig mycket!

Bilar och parkeringar har ingenting alls med allemansrätt att göra. Terrängkörning är generellt förbjudet och på vägar gäller vanliga trafikregler.
Delvis korrekt, enskild väg behandlas särskilt. Så här skriver Vägverket och Riksförbundet Enskilda Vägar i sin broschyr:

"Allemansrätten, ger alla rätt att beträda en enskild väg om denna inte skadas. Om det uppkommer skador till följd av ridning har vägens ägare möjlighet att kräva skadestånd enligt bestämmelserna i skadeståndslagen (1972:207)."

Nu innebär det inte att man får köra med bil på vägen eller parkera. Vägen kan omfattas av lokal föreskrift (besutas av länsstyrelse alternativt kommunen) som förbjuder ridning.

Sedan kan det vara svårt att veta skillnad på enskild väg, allmän väg och kommunal gata (http://www.vv.se/templates/page3____19807.aspx)!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka