Alldeles för tidigt utvecklad -04:a?

C

Caboose

Jag och min mamma ska snart ev. skaffa oss en 4 årig Gelderländare som vi föll för vid första ögonkast.
Men vi är lite oroliga för vissa saker, nu i Augusti månad borde, även en vältränad häst vara runda runt magen, men på denna såg vi då revbenen :eek:, de nuvarande ägarna säger då att han har gått på dåligt bete.. Visst, betet har inte varit det bästa här i år, men det har varit tillräckligt för att han ska bli rund.. Men då har vi tänkt på det, att det nog är så att med tanke på att han är 4 år, går i skritt, trav och galopp utan några problem, gör byten och är hoppad upp till 120 cm och även tävlad i både hoppning och dressyr.. En häst som fortfarande är barn behöver vara barn tills den är redo, rätta mig om jag har fel, och med tanke på att de har tränat honom rätt hårt och gått fram i utvecklingen så snabbt så har han blivit stressad och tappat hull? För att se revbenen på en häst i Augusti är inte särskilt vanligt?

Så om vi tar hem honom så ska vi ju antagligen sätta in korn i foderstaten och låta honom busa i hagen med de andra hästarna, rida mycket i skogen, klättra och även jobba med lätt dressyr och kanske ta ett skutt över ett hinder då och då, samtidigt som vi fortsätter hans utbildning, vi blev ju lite halv förvirrade när vi såg en fyra årig häst som redan är så långt fram..

Sv: Alldeles för tidigt utvecklad -04:a?

För tidigt utvecklad är fel utryck, den hästen är hårt tagen! En unghäst kan prestera tidigt utan problem egentligen MEN man gör det inte för att man vill ha en långlivad, hållbar häst med arbetsgnista... Jag anser det i alla fall!

Det är lätt att förstöra en ung förmåga helt enkelt!

Vill bara kommentera betesfrågan. nu framgår det ju inte var i landet hästen gått på bete vilket ju kan spela en viss roll. Här i trakterna runt huvudstaden där jag har min häst finns det i allafall flera beteshästar som i början av sommaren lade på sig ordentligt och som nu fallit ur rejält, speciellt bland vallackarna. Tom min runda ponnyarab har smalnat av. Det är jobbigt för pållarna att gå på bete. Lycka till med nya hästen !:banana:

Hur menar du med jobbigt för hästarna att gå på bete?

Svar till TS, min häst är 4 år, han är hoppad ca 110, men inte med ryttare, han är väl utbildad LC/LB dressyr ca, men ingen perfekt form ännu och inte alls särskilt samlad. Rider mycket ute, tömkör och varierar, så jag kan i alla fall säga att vi tyar det betydligt lugnare än detverkar som den du skrivit om.

Låter inget vidare.
fråga när o hur länge den har haft viloperioder.

Den jag pratar om verkar har tappat livsgnistan helt, så vi ska väl försöka få lite liv i honom, när vi träffade honom i boxen var det som om han var helt nerdrogad, varken hälsade eller var nyfiken. Bara stod och hängde med huvudet och hans ögon var helt matta, så önska oss lycka till tycker jag! :bump:

Den jag pratar om verkar har tappat livsgnistan helt, så vi ska väl försöka få lite liv i honom, när vi träffade honom i boxen var det som om han var helt nerdrogad, varken hälsade eller var nyfiken. Bara stod och hängde med huvudet och hans ögon var helt matta, så önska oss lycka till tycker jag! :bump:

skulle aldrig köpa en sån häst utan att ha kollat upp skadehistorik noga, samt kollat den på klinik inkl. röntken och ultraljud.

Tycker du att det verkar normalt?

Leta efter en frisk o Vet.bes. noga!!!

Det är jobbigt för hästar att gå på bete bl a därför att dom vaktar mot ev faror på ett annat sätt än när de står på stall, de måste hålla flygfän av allehanda slag borta 24 t /h, väder o vind tar ut sitt för att bara nämna något. Hästar som är vana att stå på stall är vanligtvis trötta när hösten kommer o njuter av att stallas in.:bow:

Obs att inga undantag utan regel o hästar är givetvis som vi människor, vissa är tåligare o starkare än andra.:cool:

Nej, det är inte normalt, men han ska självklart veterinär bes. och så, och vi har även kollat upp hans skadehistoria, han blev tydligen misshandlad när han var 1, 2 år, men aldrig varit allvarligt sjuk eller så..

Inga regler utan undantag skall det givetvis vara :o

För det första om betet är dåligt så stödfodrar man!
Varför har de inte gjort det:confused:
Sen, är det verkligen en häst att satsa på?
Ni har ju egentligen ingen aning om hur han är när han får mat och inte tränas så hårt.
Jag hade nog funderat rejält en runda till innan jag hade köpt en häst som var så hårt tagen.
Även om ni ger honom total vila ett tag när ni har köpt honom så är ju risken att han redan har utvecklat skador som kommer visa sig senare.

För det första om betet är dåligt så stödfodrar man!
Varför har de inte gjort det:confused:
Sen, är det verkligen en häst att satsa på?
Ni har ju egentligen ingen aning om hur han är när han får mat och inte tränas så hårt.
Jag hade nog funderat rejält en runda till innan jag hade köpt en häst som var så hårt tagen.
Även om ni ger honom total vila ett tag när ni har köpt honom så är ju risken att han redan har utvecklat skador som kommer visa sig senare.

Vi ska inte köpa honom, vi ska ta honom på foder i ca. ett halvår, ett år för att se då hur vi känner, om han känns bra då köper vi antagligen honom.. :)

Vi ska inte köpa honom, vi ska ta honom på foder i ca. ett halvår, ett år för att se då hur vi känner, om han känns bra då köper vi antagligen honom.. :)

Okej, ja då är det ju en helt annan sak:)

Hoppas att han får livsgnistan tillbaka!

Ok, då förstår jag hur du menar! Håller dock inte helt till fullo med, då det verkligen inte är ohyra 24/7, var ute till mina nyss, och inte ett flyfä i sikte :) Dessutom turas de om att vakta när de går i flock. Men det är en helt annan diskussion. Men förstår hur du menar som sagt.

Till TS, utan att läst tråden ända ner, håller med övriga om att ifall du ska köpa denna hästen på den hittillsa beskrivningen, gör ordentlig vet. koll, och besök den gärna fler gånger, en annan dag och se hur den beter sig då!

Ok, då förstår jag hur du menar! Håller dock inte helt till fullo med, då det verkligen inte är ohyra 24/7, var ute till mina nyss, och inte ett flyfä i sikte :) Dessutom turas de om att vakta när de går i flock. Men det är en helt annan diskussion. Men förstår hur du menar som sagt.

Till TS, utan att läst tråden ända ner, håller med övriga om att ifall du ska köpa denna hästen på den hittillsa beskrivningen, gör ordentlig vet. koll, och besök den gärna fler gånger, en annan dag och se hur den beter sig då!

Denna sommar har varit vidrig hos oss vad det gäller bromsar och knott. När den ena försvunnit under dygnet har den andra tagit vid. Det har varit svårt för dem att få ro och beta. Fast just nu är det bra mycket lugnare.

Så jag har tagit in mina hästar då och då under dygnet och utfodrat med hö och kraftfoder, så att det skall få matro och kunna ligga ner och vila. De har vid lunchtid stått vid stalldörren och rusat in när jag öppnat.

Hälsning Maja

Så om vi tar hem honom så ska vi ju antagligen sätta in korn i foderstaten och låta honom busa i hagen med de andra hästarna, rida mycket i skogen, klättra och även jobba med lätt dressyr och kanske ta ett skutt över ett hinder då och då, samtidigt som vi fortsätter hans utbildning, vi blev ju lite halv förvirrade när vi såg en fyra årig häst som redan är så långt fram..

Sätt inte tilliten så hårt till korn bara. Rekomenderar krafft protein eller luzern istället. Det är förmodligen protein han behöver för att sätta muskler om han nu blivit så hårt ansträngd. Havre innehåller mycket energi och det kommer han också att behöva. Om han tål havre.

Jag hade en stooooor häst på inridning, han föll inte ur så som hästen du beskriver men han blev slö att rida. Betet räckte inte till så jag stödfodrade och då blev det liv i luckan. Gav bara nåt kilo havre. Det räckte.

Att en fyraåring är så långt framme i utbildningen ser jag inte som så konstigt. Men det beror ju på vem som ridit. Man kan ju utbilda en häst utan att slita på den, vilket man tyvärr verkar ha gjort på den du nämner.

Hoppas att ni får ordning på hästen och att han blir pigg o glad igen. Lycka till.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 432
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 515
Senast: Pratsch
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst
  • Sabotage?