Alla vi som rustar hemma

Sv: Alla vi som rustar hemma

Visst gör det? :love: Och jadå, det ska jag! Snart är det bara en månad kvar till tillträde och JÄKLAR vad jag längtar! :bump:
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Imorgon ska jag och sambon pallra oss hem till min bror och värma upp genom att börja renovera hans lägenhet så den kan värderas upp lite grann.

Det vi ska göra är:

Byta golv i hall och kök.
Sovrummet ska få renoveringstapet och sen målas i ljus färg.
Hallen ska målas i samma ljusa färg.
Innerdörrarna ska bytas.
Eventuellt byter vi ut de fula slitna laminat bänkskivorna mot en i ek istället.
Planen är att även bygga en väggfast hylla i ek mellan kök och vardagsrum.
Sen ska allt stylas till med nya knoppar på köksskåpen och garderober, textilier, växter, krukor mm

Hoppas det blir bra och jag hoppas att vi hinner för vi har bara lördag och söndag på oss :crazy:
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Efter många många arbetstimmar den senaste veckan börjar vi göra synliga framsteg i vår nya lägenhet. I hallen har vi rivit ut två lager linoleum, flytspacklat golvet för att jämna till det och idag ska det läggas klinker. Det blev en grå klinker stället för den bruna vi sett ut tidigare. Det var inte helt lätt att ta sig hem med 210 kg klinker och att kånka upp det tre trappor :cool: Vi ska försöka hinna kika på tapeter och färg i helgen och se om vi ska stå fast vid tidigare valda tapet eller byta till något annat. Taket är målat och väggarna är spacklade och slipade.

I vardagsrummet slet vi ner alla lager tapet (8 lager om jag räknade rätt, plus några lager färg och spackel) och fann en stor mögelfläck på väggen mot badrummet, men den var som tur var torr (badrummet renoverades 2005 så möglet är troligtvis från före det). Där har vi snart fått upp renoveringstapet i hela rummet. Tak och väggar ska målas, och sen ska vi lägga parkett.

I första sovrummet är det i princip klart för målning. Väggarna är spacklade men inte färdigslipade. Det gamla golvet, en plastmatta, ska rivas upp först. Vi valde att låta tapeten sitta kvar här eftersom det har funnits en dörr mot köket som är igensatt, och vi tror att vi måste göra om det arbetet om vi tar ner tapeterna. Efter målning ska vi lägga parkett.

I andra sovrummet har vi inte gjort just något. Vi flyttar in på söndag och kommer få bo där inne till dess att de andra rummen är klara, så därför rör vi så lite som möjligt där.

Utöver har vi ungefär tusen småsaker som ska fixas, ex. slipa och måla om slitna dörrar och dörrkarmar, måla garderober invändigt, byta lås och handtag i innerdörrarna. Men det tar vi senare.
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

I fredags skrev jag kontrakt och betalade. Nu är huset mitt.

Jag har nu skruvat bort alla vägguttag (hur många som helst!!) Alla doslock är väck och alla lysknappar är borta. Det tog evinnerlig tid.

Har målartvättat en del och rivit en del tapet. Kom fram till att alla lister sitter med bara någon ensaka spik så det borde gå lätt att ta väck och måla dem lösa. det underlättar ju tapetseringen (och målningen) enormt.

I hallen satt någon form av plasttapet som jag rivit bort. Den gräsliga hatthyllan är nedplockad och villa-dörrklockan har jag tagit bort. Det är ett torp. Det ska inte vara en Friedland-dörrsignal där!

På torsdag kommer en målare och tar hand om alla tak. Tills dess måste alla golv vara täckta, och köket måste vara klätt i plast.
Min kropp är skadad och skör och det gör ont. Men det SKA gå.

Den som renoverade torpet var förtjust i eluttag, telefonjack och TV-kablar. Det finns telefonjack i stort sett alla rum och antennsladdar likaså. Mänden eluttag är bra även om det är skrattretande många...
Själv har jag inte TV och ingen fast telefon. Funderar på om jag ska låta telefonjacken vara kvar?? TV-kablarna och parabolerna ska väck i alla fall. Kanske TV-sladd i vardagsrummet? Ifall jag ändrar mig och skaffar TV för första gången i mitt vuxna liv.

När köket är tapetserat och målat, sovrummet och kontoret likaså - då flyttar jag dit.
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Idag bestämde jag mig för vilken sovrumstapet jag ska ha. Ska räkna våder imorgon och beställa på onsdag.

I och med detta är de tre utrymmen jag vill ha klara först nu färdiga i färgsättning.

Drömmen är att kunna flytta ur lägenheten under maj månad. Det ser ut att vara fullt möjligt.
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Måste säga att jag finner dina poster väldigt inspirerande och så blir jag lite avis, jag drömmer också om att köpa ett torp och rusta upp. :love:
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Kära dotter och jag gjorde storverk igår och täckte alla golv med papp och avslutade med att hänga plast över allt i köket som inte får få färgprickar.

Idag ska jag beställa sovrumstapeten och köpa färg till foder, lister och dörrkarmar. Räknar med att ägna helgen åt målning.

Fråga: jag inser att jag måste måla över den sunkiga färgstarka kökstapeten innan jag sätter upp den nya.
Går det med vilken billig sunkfärg - från Ö&B, tex - som helst tro?
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

KL

Har inte skrivit här på länge, startade tråden och sedan glömde jag den :P

Men all väv är uppe i tvättstugan, så den ska målas och så ska elen dras om.
Blir en hel rulle väv över som då räcker till vardagsrummet, sedan ska det också målas :banana:
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

*KL*

Sedan vi flyttade in för 1,5 år sedan har vi fixat lite överallt i huset och trädgården.

Vi har:
¤ Sågat ner en massa fula träd som bara gav skugga och alger på fasaden.
¤ Rivit ner väggen runt altanen och satt upp ett betydligt mer öppet staket.
¤ Målat väggarna i uterummet ljusblå i stället för senapsgula (före och efter bilder finns om ni vill se)
¤ Målat med vit lasyr på både tak och väggar i ett av rummen där det var gulnad furu över allt.
¤ Helt och hållet renoverat ett annat rum. Vi rev ut innertaket och spånskivor (eller vad det nu var för någonting) från väggarna. Under innertaket hittade vi fina gamla bjälkar och de ville vi ha kvar, så vi målade taket emellan dem med vit lasyr och bjälkarna målade vi lite mörkare. Sen satte vi upp gips på väggarna som vi målade. Men vi har lämnat en hörna mot skorstenen eftersom vi vill sätta in en kamin.
¤ Rivit ett fult vedskjul som gjorde att det såg ut som att vårt hus var hopbyggt med grannens. Sen byggde vi ett nytt större på en bättre plats.
¤ Målat om uthuset.

Just nu håller vi på att måla sovrummet.

Inom snar framtid vill vi:
¤ Bygga en trappa upp till altanen.
¤ Fixa till dammen så att den blir mindre.
¤ Sätta in en kamin.
¤ Bygga en stor träsoffa till uterummet.
¤ Fixa till resten av trädgården med fina rabatter och belysning.

Och så småningom kommer vi säkerligen att vilja bygga om köket.
 
Senast ändrad:
Sv: Alla vi som rustar hemma

KL

Har inte skrivit här på länge, startade tråden och sedan glömde jag den :P

Men all väv är uppe i tvättstugan, så den ska målas och så ska elen dras om.
Blir en hel rulle väv över som då räcker till vardagsrummet, sedan ska det också målas :banana:

Måste bara visa våran gräsliga(!) tapet i vardagsrummet.
Jag längtar tills den är borta!
version-831b53823391e9b98bd5254f27bb93a3
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Ert och vårt vardagsrum tapetserades nog vid samma tidpunkt ca. Vi hade exakt samma sorts tapet fast grön, och en blommig bård på det. Fast vår bård satt direkt under taket. Nu brinner den dock i tapethelvetet (kraftvärmeverket) tillsammans med de 7 underliggande lagren :p
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Vi ska måla ett andra varv i sovrummet med vit väggfärg ikväll eller imorgon. Sen är det dags för den "riktiga" färgen, i sovrum och vardagsrum. Och efter det ska vi äntligen lägga golv. Så om ett par dagar bör de två rummen vara klara för inflyttning :)
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

*KL*

Vi flyttade in i vårt hus 2007 och har sedan dess gjort;

2007
Renoverade tvättstugan. Nytt golv (klinkers) med golvvärme samt kakel på väggarna. Installerade torktumlare (fanns ej sedan tidigare).

Satte upp trästaket runt hela tomten i och med att vi har hundar.

2009

Renoverade om köket, blåste ut hela skiten och satte in nytt. Nytt golv inkl. golvvärme.

2010

Renoverade vardagsrummet och installerade braskamin.

2011

Byggde om altanen, bytte alla plankor och gjorde nytt staket runt. Ny altandörr samt tak över delar av altanen (fanns ej förut).

Bytte delar av fasaden som var rötskadat och i och med att vi fick göra det så passade vi också på att måla om hela huset.

Byggde en friggebod på tomten som vi kan ha prylar och ved i :)

2012

Håller just nu på med att renovera stora badrummet och det är på sluttampen.

Ny ytterdörr är beställd och ska bytas ut :)

Senare projekt i år är att byta ut plasttaket som är över altanen på andra sidan huset samt att börja fundera på vilka rum inomhus som vi ska börja med. Förra ägaren var nämligen fanatiskt kär i träpanel varför väggarna i hela huset (varje rum osv) består av målad träpanel :crazy: inte så snyggt enligt oss så våra funderingar är att så småningom börja riva ner panelen, skruva upp renoveringsgips samt tapetsera istället :)

Vi skulle också behöva byta fönster men det känns så otroligt dyrt så det får vänta.

Många tycker att vi har gjort sjukligt mycket i vårt hus sen vi flyttade hit och jag har mest tänkt - "vadå, så mkt är det väl inte" men nu när man staplar upp det så är det ju en del ändå.

Men men, vi får ta en sak i taget helt enkelt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Alla vi som rustar hemma

Haha herregud finns den i grönt också?
Vet inte vilket som är värst, grönt eller rosa. :crazy:
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Den som renoverade torpet var förtjust i eluttag, telefonjack och TV-kablar. Det finns telefonjack i stort sett alla rum och antennsladdar likaså. Mänden eluttag är bra även om det är skrattretande många...
Själv har jag inte TV och ingen fast telefon. Funderar på om jag ska låta telefonjacken vara kvar?? TV-kablarna och parabolerna ska väck i alla fall. Kanske TV-sladd i vardagsrummet? Ifall jag ändrar mig och skaffar TV för första gången i mitt vuxna liv.

Jag hade definitivt låtit dem vara kvar. Även om man gör om huset efter sina behov så kan det ju bli så att man blir tvungen att sälja och då finns ju chansen att ngn blir glad över alla uttag.
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Jag orkar inte ens skriva om allt vi har gjort, det får man kolla i bloggen om man är intresserad. Men det som ligger på tur nu är att göra klart köket (ska bli VÄLDIGT skönt att slippa ha ett provisoriskt kök i pannrummet- även om det konstigt nog har en viss mysfaktor ändå)-
Lusthuset som byggdes förra året ska få färg och utstmyckning.
Armstöd på de egenhändigt byggd "tv-sofforna" ska göras (när vi väl bli överens om utformningen) och sofforna målas samt datahörna ska fixas.
De stora barnen ska få nya sängar, lillen får ta över en av de befintliga men fortfarande sova kvar hos oss och det gemensamma lekrummet ska fixas till med en "storbarnshörna" och en avdelning för den blivande 2-åringen.
Sedan ska vi vila ngn månad innan vi börjar riva golv och fixa till det nuvarande tv-rummet som ska bli sovrum.
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Den finns även i blått - det har vi i sovrummet vi inte börjat fixa med ännu. Men ingen bård där i alla fall. Och jag tror din tapet vinner i fulhet, tack vare den supergräsliga bården. Vår bård i vardagsrummet var inte fullt så hemsk.
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

KL

Det går sakta men säkert framåt med min torprenovering.

Jag har i stort sett köket klart. Himmel så fint det blev med den vita tapeten med blå stjärnor! Det som återstår är några krångliga tapetbitar som ska passas in med hörn, skåp och fönster. Det blir ordentlig mätning och så skär jag biten klar innan jag sätter upp den. Ska bara ta sats och börja..
Dessutom måste den murade spiskåpan skruras och målas. Men det är ett långtidsprojekt och kan göras senare. Men i stort är köket klart att flytta in i!

Kontoret är helt klart. Tapeten sitter uppe och alla uttag är på plats igen.

Nu ska jag ta tag i sovrummets tapetsering. Det borde gå på en dag. Sedan är det flytt som gäller.

Bor i en tvåa och tyckter inte jag har så mycket saker - men det har jag tydligen.... Jag kommer att få hjälp av bekanta som har dragkrok och ett gigantiskt släp att ställa stora saker i. Skrivbordet, sängen, soffan, byrån och de tre fåtöljerna.
Allt smått flyttar jag själv. Varje gång jag går ner till bilen från min lägenhet på tredje våningen bär jag med mig kassar och lådor.

Den stora blir att flytta böckerna. Jag har sisådär 30 hyllmeter och packar papperskassa fulla. En hyllmeter blir 2 papperskassar. suck. Sedan ska jag ha någonstans att ställa allt också. buddelsuck.

I eftermidddag ska jag kontakta hyresvärden och berätta att jag flyttar ut till den sista maj. Kanske har de någon i kö som vill ha lägenheten redan i juni så jag slipper den hyran.

Jag har haft rejäl ångest inför tapetseringen och målningen. Tycker det är svårt att få det snyggt. Men det har gått bra! Har aldrig tapetserat med klister på väggen tidigare och det var smidigare än jag anat. Lite värre med målningen som blir kladdig och ful men jag antar att det inte går att få det perfekt med pensel. Tur att jag hyrde proffs till att sprutmåla taken. De är perfekta.

Det är konstigt så mycket energi allt tar. Jag har svårt att kunna koncentrera mig på annat än huset.
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Alla vi som rostar hemma läste jag :rofl:

och sen i TS inlägg "hur omfattande rost har ni?"

Tror att denna och förra veckans arbetsbörda börjar ta ut sin rätt.

-------------------
Vi flyttar in den 27:e juli i vårt hus och förutom tillbyggnaden som tas upp i en egen tråd (har ni förslag på planlösning så bara kom med dem där) så ska det göras en hel del omfattande renovering av det gamla huset.

Utan inbördes ordning så ska det:

Rivas vägg mellan nuv. kök och vardagsrum för att bli ett jättekök
Bytas fönster i blivande kök till större och fler
Lägga klinkers i alla rum utom biblioteket som får klickgolv eller liknande
Tapetseras i alla rum
Platsbyggas ett helt nytt kök
Dra om elen då den är utanpåliggande
Läggas golvvärme överallt
Träpanelen på matrummet (utsida) ska bytas till ngt som kan putsas
Hela huset (nu tegel) ska putsas
Matrumsgolvet ska tilläggsisoleras
Innertaket ska tilläggsisoleras
Fönsterna i matrummet ska ev. bytas (beroende på om vi väljer vitt eller teak på övriga)
Verandadörren i matrummet ska bli en glasskjutdörr
Vägg mellan master bedroom och barnrummen ska flyttas ca 1m
De två barnrummen ska slås ihop till ett rum (som det var ursprungligen)
Vägg i nya vardagsrummet ska få ett skjutdörrsparti i glas
Nya biblioteket ska få ett nytt fönster ca 170 högt
Toan ska helrenoveras och bli gästwc
Källartrappan ska bytas ut och inte längre vara inbyggd
Källaren kommer (i etapper, när vi bygger till) dräneras om och isoleras inte för att de behövs just nu utan för att det blir skitsvårt när det står en tillbyggnad där
Tvättstugan i källaren ska göras om
Fönstern i källaren ska ev. bytas ut
Källaren ska få klinkers
En relaxavdelning ska byggas i källaren
En groventré ska byggas i källaren


Ja det var nog allt eller har säkert glömt hälften men i stora drag iaf :p

All renovering + tillbyggnad väntas bli klart på 1 år... (kan bli jobbigt det här)
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Men hjälp! :eek:
Jag som tycker det är mycket att göra i mitt hus som bara ska tapetseras och målas!

Det låter som om ni ska göra om precis allt! Snacka om renoveringsobjekt.

Spontant tycker jag att ett år låter oerhört optimistiskt. Men är ni duktiga och får massor av hjälp så gör det säkert. ...men renovera inte sönder förhållandeet bara.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har hamnat i något slags ommålningsrus som började under långledigheten i julas. Då bestämde jag mig för att måla om en garderob i...
Svar
12
· Visningar
1 426
Senast: monster1
·
Hemmet När vi flyttade in för 11 år sedan snabbrenoverade vi genom att måla allt vitt, jag gillar fortsatt vita hem men har drabbats av en...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 600
Senast: gammalek
·
Hemmet Har gått och blivit med bostadsrätt! Dock är tapeterna fula och dessutom dåligt uppsatta. Det är bubblor i tapeterna och inte raka...
Svar
10
· Visningar
2 489
Hemmet Jag och sambon flyttar till hus i mitten av maj och det kommer bli en del renovering. Köket skall rivas ut och bytas helt och hållet...
Svar
0
· Visningar
746
Senast: Flash5
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp