Alla vi som rustar hemma

Sv: Alla vi som rustar hemma

Jag vet. Vi övar inför den dag då vi bygger gård :D

Min pappa (snickarglad och duktig) ha flyttat till lägenhet och hjälper gärna till. Sambons pappa får inte renovera mer hemma hos sig och har redan planerat in semester för att komma ner och "hamra" (gud hjälpe oss :p). Sen har vi en hel del tjänster som ska återgäldas bl a en av våra kompisar som ska lägga en del av klinkersen då vi hjälpt dem en hel del. Ena brorsan är grävmaskinist och den andre nyss utbildad möbelsnickare.

Utöver det så ska vi anlita hjälp till en del av momenten. All el, nästan all vvs, fönsterbyte, öndringar av bärande vägg samt ny ingång i källarvägg.

Vi har delat upp jobbet i etapper och efter avklarad etapp ska vi bjuda hem några vänner på god mat för att riktigt fira vad vi faktiskt gjort och inte tänka för mkt på vad som mer måste göras. :banana:

Vi hoppas vara klara med etapp 1 och 2 till november och sen kan det inte göras så mkt förrän till våren (tillbyggnaden) så där bllir det ordentligt med vila.

Men vi får se helt enkelt. Håller tummarna :laugh:
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Kl*

Igår hade jag lite ärenden runt i trakterna kring där vår lilla gård ligger, så jag passade på att svänga förbi (43mil hemifrån.. :angel:) och se den utan 70cm snö.
Det visade sig att vi har en helt fantastisk liten bäck (inkl. fors) som rinner mellan hagarna! Såvida den inte sinar under sommaren så har jag alltså färskt, rinnande vatten till hästarna helt naturligt i hagarna. :love: ( bara ljudet av porlet... Jösses vilken bonus!)

Fick också rummen uppmätta, så nu kan vi åka och shoppa golv, tapeter, färg, lister och allt annat som vi känner att vi behöver tills vi åker upp den 1:a för tillträde. Det riktigt KLIAR i fingrarna att få sätta igång!

Fick också ladugården uppmätt så nu kan jag äntligen börja skissa på stall. :banana: Kommer bli totalt fyra boxar, jag satsar på att bygga två fölboxar och två vanliga. Sadelkammaren kommer bli 2,10*2,30, så där kommer bli gott om plats för mina sadlar och prylar. :love:
Jösses vad jag längtar! :bump:
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

KL

Spisen står bredvid den murade spiskåpan. Kåpan täcker bara vedspis och spispanna. Ovanför spisen är det ett brett vanligt överskåp.

Jag kokade vårens första sparris häromdagen och ser att skåpet ju blir helt blött! Gah! Hur tänkte de här? Jag kan ju inte står bredvid och torka av hela tiden jag kokar något.

Ska jag byta överskåpet och montera en fläkt kostar det massor. Kollade vad en lådhurts kostar igår (från den köksleverantör som gjort köket) och en enkel hurts 40 bred kostar 6500. Ett överskåp torde kosta flera tusen det med.

Inser att mer omfattande komplettering i köket får anstå ett tag. Inte kul även om köket fungerar och utseendemässigt är helt OK.

Jag ska betala veden och köpa en gräsklippare (börjar vara panik på den fronten....). tapeter till vardagsrummet är nästa investering: sedan får det nog vara lugnt ett tag
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

När det gäller gräsklippare kan jag tipsa om att det finns finfina handjagare till salu på de flesta loppisar. Jag köpte en egen i början av förra sommaren, har för mig att jag betalade 50 kr för den.
Vi har ganska stor gräsmatta, men jag brukar dela upp och köra ca 1/3 per dag då det behövs klippas.
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

När det gäller gräsklippare kan jag tipsa om att det finns finfina handjagare till salu på de flesta loppisar. Jag köpte en egen i början av förra sommaren, har för mig att jag betalade 50 kr för den.
Vi har ganska stor gräsmatta, men jag brukar dela upp och köra ca 1/3 per dag då det behövs klippas.

Hahaha - det hade kanske varit ett alternativ om jag varit yngre :laugh: Faktum är att det står en rostig handjagare i pumphuset. Jag har inte ens övervägt att ta fram den, men kanske måste jag?

Ikväll slog jag framsidans värsta parti med lien. Det blir fint när gräset är lite fuktigt när man slår.

Bekantens man ringde för en stund sedan och sa att han fått fart på min jordfräs som jag hade velat lämna in men han envisades med att försöka själv... Han gillade inte att få ge sig sa han;) Så nu har jag en fräs igen. Härligt.

Jag har fått ett erbjudande att låna en klippare tills jag får hem den som jag beställt på Granngården. Leveranstiden är minst en vecka :mad:
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Liten uppdatering från "han i stallet":

Stallet är nu tömt och yttervägarna rivna, stolpresningen (skelettet) har fått nya stolpar. Hela stolpresningen ska lyftas för att det ska gå att gjuta nytt golv under, sen ska stolpresningen ställas ner igen på det färdiga golvet.

En bit av gamla ruttna betonggolvet (det är tre! golv på varann, glashårda men kassa) sprängde jag till fyllning idag så det blir bara lite bila runt ytterväggar och mellanvägg och just nu bygger jag om ett tryckluftspett så det kan sitta på minilastaren, jag klarar nämligen inte av att handbila längre, då blir jag "invalido" på allvar.

Fortsättning följer!
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Nu tror jag att vi bestämt oss för vilket golv vi ska ha iaf.

Detta blir det i hallen
552891_10151545051340223_686495222_23625441_1940656022_n.jpg


och detta i sovrum, kök och vardagsrum
579526_10151545051630223_686495222_23625442_209063266_n.jpg


Dock vet vi inte riktigt vad vi ska ha på väggarna, ena sekunden tänker vi tapeter och nästa måla...

Oavsett så vet jag inte vilken färg vi ska satsa på..

Väggarna ska vara ljusa och vi funderar på någon väldigt ljus beige som jag tror är snyggast till golvena, men alla möbler och textilier går i grått/svart och lite mörkare oljad ek och hur snyggt är det med grått till typ ljus sandfärgad vägg? Alla våra lampor, gardinstänger mm är silverfärgade...
Annars någon väldigt ljust grå kanske skulle vara fint?

Kom gärna med tips och idéer!

Vad är det för golv? Något du kan länka till/PM:a? :)
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

KL

Nu har jag flyttat in. Har sovit första natten i huset!
For hit efter gårdagskvällens fest och njöt frukost i mitt nya kök.

Dagen har gått åt till att skruva ihop skrivbordet och datorn och sätta ihop sängramen.

Det har varit olidligt hett ute så innejobb har känts både skönt och motiverat.

Nu ska jag försöka hitta en tapet till vardagsrummet. Inte enkelt, speciellt inte eftersom vardagsrummet har trappen till övervåningen, och tapeten i rummet där upp måste harmoniera med vardagsrummets. Om jag nu inte ska ha samma tapet både uppe och nere?

Nu har temperaturen blivit mänskligare och jag ska ta mig ut och gräva upp lite maskrosor.....
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Jag är SÅÅ avundsjuk på dig nu! :D Men GRATTIS till första natten och inflytt och allting! :laugh:

Vår tur är det på fredag, då blir det papperskrivning och sedan raka vägen till gården med hela bilen full av tapeter, färg och verktyg.. ååååh vad jag längtar! :love:
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Jag är SÅÅ avundsjuk på dig nu! :D Men GRATTIS till första natten och inflytt och allting! :laugh:

Vår tur är det på fredag, då blir det papperskrivning och sedan raka vägen till gården med hela bilen full av tapeter, färg och verktyg.. ååååh vad jag längtar! :love:

WOW!
att få kliva in och börja, det är fantastiskt. ör min del började det med att jag skruvade bort alla uttag, doslock och ljusknappar eftersom jag fick hjälp med taken.

Första ivern har ju lagt sig. Nu är det mera av målmedvetenhet och hårt arbete kvar. Vardagsrummet behöver jag ju de facto inte just nu, när allt lyser grönt ute och jordfräsen väntar på att startas. Har sett ut ett parti som ska konverteras från gräsmatta till trädgårdsland.
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Ja det känns otroligt häftigt! Renoverat hus har vi gjort förr, men aldrig något som faktiskt varit VÅRT utan då hus som vi hyrt osv. Så det här känns stort!
Igår var vi och köpte tapeter - blev på rusta faktiskt. Har hittills bara blivit positivt överraskad av kvalitén på deras tapeter och färg - så vi kör vidare på det.
Den här tapeten blir det i köket, vit pärlspont som brästpanel och så denna ovanför.
Den_har_tapeten_kommer_vi_ha_i_koket_parlspont_som_brostpanel_och_sedan_denna_ovanfor_3.jpg


Den här blir det i sovrummet:
fs_505821176_75715_1338192085.jpg

Förhoppningsvis finns det ett vackert trägolv under heltäckningsmattan även där, i annat fall så blir det detta klickgolvet på:
40301185_l.jpg


Vi hittade ett fantastiskt trägolv under den groteska, brunmelerade heltäckningsmattan i vardagsrummet, sist vi var upp och mätte lite. :love: Så det kommer givetvis att behållas!
Lyckan_av_att_finna_ett_vackert_tragolv_under_den_vidriga_heltackningsmattan_i_vardagsrummet_3.jpg


I ena gästrummet kommer det bli en jättesöt vit tapet med små, små blå rosor på som jag köpte på mig för några år sedan. Tyvärr hittar jag ingen bild på den.
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Vi vill ha bilder! :D
J*vla tjat alltså :cool: :p här kommer det bilder.

Stallet och logen, söderväggen.

Stallrenovering006.jpg


Stallet från norrsidan.

Stallrenovering005.jpg


Gaveln.

Stallrenovering004.jpg


"Frihängande skullgolv."

Stallrenovering003.jpg


Betongbjälke, felgjuten och livsfarlig att riva då den vilade på "ingenting" och bar upp skullgolvet. Fälldes med sprängning.

Stallrenovering002.jpg


Stallrenovering007.jpg
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Stabil? Njäee inte så det störde. Övre armeringen låg lös ovanpå i en kaka betong.

Stallrenovering008.jpg


Balken knackad till fyllning med tryckluftspettet jag byggde till minilastaren.

Stallrenovering011.jpg


Stallrenovering009.jpg


Påbörjad rivning av golven som också ska knackas till fyllningsmassa.

Stallrenovering001.jpg



Det jag gör med tryckluftspettet på en halvtimme skulle ta en halv dag minst av manuell bilning.

Det här är alltså blivande vardagsrummet, tv-rummet.
Fortsättning följer,,,,,,,,,,,,,,
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har hamnat i något slags ommålningsrus som började under långledigheten i julas. Då bestämde jag mig för att måla om en garderob i...
Svar
12
· Visningar
1 426
Senast: monster1
·
Hemmet När vi flyttade in för 11 år sedan snabbrenoverade vi genom att måla allt vitt, jag gillar fortsatt vita hem men har drabbats av en...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 600
Senast: gammalek
·
Hemmet Har gått och blivit med bostadsrätt! Dock är tapeterna fula och dessutom dåligt uppsatta. Det är bubblor i tapeterna och inte raka...
Svar
10
· Visningar
2 489
Hemmet Jag och sambon flyttar till hus i mitten av maj och det kommer bli en del renovering. Köket skall rivas ut och bytas helt och hållet...
Svar
0
· Visningar
746
Senast: Flash5
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp