Alla vi som rustar hemma

Mirre

Trådstartare
Kanske skulle ha en egen tråd också :)
Så vi kan peppa, diskutera osv :)

Hur omfattande rust har ni?
Hur långt har ni kommit?
Vad har ni för planer?

osv osv :p

En tråd som denna kräver bilder såklart, ska fixa på vårat bara jag kommer ihåg det.

Hur omfattande rust har ni? Inte så jättestor eg.


Hur långt har ni kommit? Taket är målat vitt i tvättstugan, väv är uppe på väggarna därinne och två dörrkarmar är målade vita. Fönstren är bytta i vårat sovrum, ska bara upp fönsterfoder där också. Där är det även omtapetserat och målat. Men dörren ska bytas och dörrkarmen målas.

Vad har ni för planer?
Tvättstugan (som vi håller på med nu) ska målas ljuslia, dras om el och sättas upp lysrör. Tapeter ska bytas/det ska målas i stort sett överallt, panel ska bort i matrummet, innedörrar ska bytas och ev målar vi trappen. Lite fönster ska bytas också här och där och dörrkarmar målas.

Vardagsrummet har idag en hemsk rosa tapet.
Den ska bort och så ska det upp väv och målas vitt (troligen).
Lekrummet har en hemsk strukturtapet nu som ska bort.
Det ska målas/tapetseras i någon rolig färg där, tapeten i hallen ska bytas ut.

Tapeten i matrummet ska bytas, samt den i Isaks sovrum.
Därinne blir det gula väggar, fönsterbrädan blir gul, vit och grön och möblerna blir gula och gröna.

Trappen är idag träfärgad, ev målar vi den vit istället.
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Den här tråden ska jag följa med intresse.

Jag skriver snart på köpeavtalet på ett torp. Det är friskt i alla väsentliga delar. Fönster, grund, tak, ytterpanel osv osv. Allt är i gott skick, totalt omgjort i mitten av 80-talet.

Men det är i behov av total uppfräschning efter att en kedjerökare bott där i 4 år

Jag roar mig med att titta på tapeter och på verktyg än så länge. Allt ska ju göras om. Allt.
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Jag och min sambo bor i en rejält sliten hyreslägenhet.
Vi hade våra hyresvärdar här häromdagen som höll med om att nytt golv måste läggas och att det behöver målas.
Kan ju tillägga att allt är orginal från -87 och är rejält slitet + att de som bott här tidigare har skjutit med kulspruta på väggarna ser det ut som iaf.
Tex har de lyckats göra 26 hål för att få upp EN sketen gardinstång som endast kräver totalt 2 hål....

Dock är de snåla och tycker att vi dels kan göra arbetet själva och att det inte behövs ett bra underarbete för att måla väggarna *SUCK*

Men efter att pratat med både färgaffären och flertalet målare så ska vi säga att det går vi inte med på.
Ska vi göra det själva ska det vara tapeter och göras rätt och riktigt för vi tänker inte stå och bredspackla varenda vägg i hela lägenheten för att det ska gå att måla och få ett bra resultat.

Men det löser sig nog, hyresvärdarna verkar inte totalt omöjliga om man har svar på tal iaf :)
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Oj oj! Det här en är tråd för mig (oss)!

Vi har precis köpt oss en liten torpargård mellan Kramfors och Sollefteå. Precis som tantens torp så är det i bra skick i allting väsentligt, men invändigt är ingenting gjort sedan 60-talet. :) allting är otroligt fräscht och välbehållet, men helt åt skogen stilmässigt för oss - så det blir en total(kosmetisk)renovering av hus!
Kan ju rada upp här vad som ska göras:

Köket:
Köksinredningen ska plockas ur (någon som vill ha snedskåp? :D) och ersättas med en ny (begagnad). Spisen ska bytas, det är en gammal 80-talsspis, 50cm - jag är mat-& bakfreak så det funkar inte. Förmodligen blir det en väggugn och en häll. Men vi får se.
Ny kyl & frys (begagnade) ska sättas in - och flyttas på, just nu står kylen mitt i rummet.
Ev. ska vi sätta igen ett dörrhål och öppna ett nytt från hallen - för att få ett vettigare kök. Idag finns det tre dörrhål, en murstock och två fönster i köket - ni förstår svårigheten att få till det vettigt.
Vi ska lägga in ett clickgolv, tapetser och (om jag får min vilja igenom, vilket jag brukar få.. :angel: ) sätta pärlspont som hög bröstpanel.
Jag vill ha ett vitt lantkök med körsbärsfärgade golv och träbänkar. Svarta smideshandtag och hyllor i gammal stil som jag kan fylla med mina älskade plåtburkar i olika färger och former! :love:

Hallen:
Idag är hallen heltapetserad med en otroligt (o)charmig stormönstrad, grön tapet och bajsbruna snickerier. På golvet ligget en grå plastmatta.
Här ska vi tapetsera om, lägga in ett annat golv och ev. öppna ett nytt dörrhål in i vardagsrummet, istället för det som vi isåfall sätter igen från köket.
Snickerierna ska målas vita.

Vardagsrum:
Idag är det brunspräcklig heltäckningsmatta på golvet (uuuuuh!) och en mörkgrön medaljongtapet på väggarna. Not cool.
Det här rummet har jag lovat sambon att han ska få lite friare händer i, så vi får väl se hur det blir.. hm..
(Men i mitt huvud så blir det ett gråblekt ekgolv, vita väggar och en fin mönstrad fondvägg. En braskamin ska sättas in här i allafall, det är vi överens om - mindre överens om hur den ska se ut dock... En stor grå soffa med schäslong, vita hyllor med glasdörrar för alla våra hundratals filmer, tv-möbel och soffbord även det i vitt. Som sagt, sambon har fria händer.. :angel::rofl:)

Gästrum nere:
Även här charmigt stormönstrad medaljongtapet (som ser ut som alienansikten! :eek:) och grönmålade garderober...
Snickerierna ska målas vita, tre av väggarna ska bli vita och på den fjärde blir det en tapet med engelska rosor som jag spanat ut för flera år sedan och nu ÄNTLIGEN får möjlighet att använda. :love:

Trapp och hall uppe:
Samma charmiga tapeter som i hallen nere, en roströd heltäckningsmatta ligger i trappen och den ska ju bort förstås. (tre hundar och heltäckningsmatta känns som en dålig idé..). Så det blir slipa trappa alt. lägga ny matta i den, tapetsera och måla snickerier.

Sovrummet:
Här är vi inte överens om hur det ska bli. Idag är det en mörkgrön heltäckningsmatta och mörkgröna medaljongtapeter (de verkar ha gillatr mörkgrönt), samt mintgröna fasta garderober.
Så det blir ju nytt golv, nya tapeter och färg.

Gästrum uppe:
Det här rummet är idag oinrett, så här behöver det isoleras och gipsas innan vi kan finputsa.
Sedan blir det tapet, golv och färg förstås. Inte mer än så planerat i dagsläget.
Eventuellt kommer vi så småningom ta en del av det här rummet och bygga ut badrummet uppe med en liten tvättstuga.

Toaletten nere:
Den är idag heltapetserad med en grönmönstrad våtrumstapet - den ska målas vit och här behåller vi det vit & grå rutiga golvet som är :love:.

Utöver detta ska vi bygga en farstukvist (enligt sambon) eller en glasveranda (enligt mig.)

Sedan ska det ju byggas stall i gamla ladugården - men det är ju ett projekt för sig.. :angel:
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Det låter som om ni har en del framför er......
Glöm inte att ta foton så att ni kan jämföra (och visa oss inte att förglömma!) hur det var före och efter.

Det gäller för tanten också med hennes renovering!!!
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Haha ja - vi har massor av jobb framför oss! Men lika mycket inspiration, engagemang och kreativitet - så jag tror det går vägen! :D
Dessutom en familj på var sida som står redo med snickarbältena på och vill komma och hjälpa oss. :love:

Bilder utlovas!

Här är en liten bild på hur gården i allafall, som ett smakprov!

_Ah_just_ja_glomde_visst_beratta_Jag_och_Alskade_har_kopt_oss_en_gard.jpg
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Å en tråd för mig! Vi har en hel del rum som behöver kärlek och vi har väl kommit ungefär halvvägs.. Detta är senaste klara projektet:

576279_10150828615974913_768069912_11430100_1138357539_n.jpg


Nästa blir att sätta in nytt handfat + skåp samt måla tak inne i badrummet på ovanvåningen. Och så göra klart det sista i köket. Sen är det "bara" 8 utrymmen/rum kvar att göra iordning.. Jihoo. Eller nått. 9 klara åtta kvar - en bra bit på väg iaf!
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Har inga bilder för tillfället, men lämnar ett avtryck så jag hittar tillbaka.
Jag och sambon köpte ett hus i september, i stort sett köpte vi bara skalet då vi totalrenoverar allt.
I kök och vardagsrum (dvs nedervåningen) har vi tagit ner väggar intill timret, rivit upp golvet, bytt isolering och satt tillbaka. Slipat golvet, oljat det. Satt nya väggar.
I vardagsrummet är det klart så pass att det bara ska dit lister uppe i taket och på golvet. I köket har vi helt nytt nytt, golvet är fixat. Det som är kvar är att tapetsera, måla taket och fixa inbygnad runt kyl/frys bl.a annat. En hel del pyssel med andra ord.

Helt ny el är dragen på nedervåningen.

Hela övervåningen är kvar att göra. Golvet upp, ny isolering, slipa och olja golvet, nya väggar, tapeter, måla taket. I sovrummet ska det bli en stor klädkammare. Andra rummet ska vara bibliotek samt att det blir ett litet gästrum.
Detta ska fixas i år.
Nästa år är det trapphus och badrum som ska totalrenoveras.

Utomhus har vi börjat med fasaden, som ska borstas med stålborste och måla om.

Vi har en hel del för oss här :).
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Jag ska ju börja med en "liten" ansiktslyftning, inom 2-3 år måste jag nämligen ha klart renoveringen av stallet då kåken håller på att falla ihop och det enklaste och bästa är att flytta in i stallet. Det blir 85 kvadrat, sovrum, kök-hall-allrum, dusch-toa-tvättstuga och ett rejält vardagsrum med utgång mot gamla gödselbassängen som blir altan och ligger i söderläge. Allt i markplan, inga trappor eller trösklar och handikappanpassat från början, alltså rejäla dörrhål. Ytterdörren är ju i dagsläget 1,40 bred då det är ingång till verkstaden (som ska flyttas till andra änden på logen, granne med panncentralen).

Det enda jag inte bestämt än är om jag ska ha golvvärme eller flytande golvlösning.
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

McG - ditt projekt har jag tänkt massor på!
Lova oss att uppdatera vartefter du kommer vidare i bygget.

Golvvärme är inte dumt. Du eldar ju med ved (eller vedliknande ;) ) så slingor under golvet borde vara rätt simpelt att få till? Kombinerat med någon eldstad inne i bostaden så du kan värma dig vid eld när du är som mest frusen. Vedspis är inte dumt - matlagning och värme när strömmen gått (ja,ja, jag vet att du har reservkraft...)
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Jadå, ni ska få vara med på resan, jag lovar.

Naturligtvis blir det kamin i rummet och vedspis i köket, allt annat är otänkbart på landet och förresten, det skulle vara straffbart att bygga eller bygga om ett hus utan eldstäder anser jag, allt kan hända men det är så dags att ångra att kamin och vedspis kastades ut när strömmen lyser med sin frånvaro eller oljeleveransen aldrig kommer. Ständig el är ingen rättighet, det är en bonus.

En sak som ska installeras är ett par inomhusdelar till ett par kasserade värmepumpar som får funka som värmeförflyttare mellan rummen, går tyst, drar knappt nån ström och framförallt är dom gratis och finns i drivor. ;)
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Jag och min sambo köpte hus i slutet av förra året, har hittills mest bott in oss och fixat små saker men på sikt finns det en hel del att göra. Utsidan på huset är i bra skick med nytt tak och nya hängrännor och stuprör, relativt nyss dränerat och nymålad i princip underhållsfri fasad (eternit). Inne är det mesta gammalt men ganska fräscht, men på sikt behöver det mesta göras om eller förbättras.

Hittills har vi:

* Bytt alla fönsterbrädor
* Bytt spis då den gamla pajade
* Bytt toalettstol från gammal sprucken till ny vägghängd
* Börjat ta upp gammal ventilation för tillluft, både till- och frånluftsventiler var igensatta när vi köpte huset :crazy:

Under den närmaste tiden ska vi:

* Renovera matrummet, med ny tak- och väggfärg, eventuellt tapet. Förmodligen måste vi sätta renoveringsgips eller bredspackla en vägg då förra ägarna ersatte ett fönster med en balkongdörr men inte gipsade igen runtomkring :grin:
* Byta elcentral, sätta in jordfelsbrytare och sätta in jordade uttag på första plan
* Renovera badrum som idag saknar toalett, lägga in golvvärme och kakla, sätta in badkar, bastu, handfat och toalett, byta ut ett gammalt fönster
* Flytta tvättmaskin och torktumlare till pannrummet, kakla golvet där
* Lägga klinker i källarhallen
* Måla vindskivorna som enbart grundats
* Måla om tre innerdörrar

På sikt (2-5 år på ett ungefär):

* Renovera kök och ta ner vägg mellan kök och matrum
* Måla och tapetsera de flesta rum
* Dra om en del vatten och elledningar
* Byta ut två gamla fönster på övre plan
* Byta ut ytterdörr både i källaren och på övre plan
* Lägga nytt golv i trappan


Ingen av oss är speciellt händig och framförallt har vi ingen snickar- eller renoveringserfarenhet. De stora jobben ska vi leja bort men ytskikt och liknande ska vi föröka fixa själva. Min pappa är behjälplig med en hel del och min sambo gillar verktyg så maskinparken växer stadigt :) När man spaltar upp det såhär låter det som om vi bor i nåt som är fallfärdigt, men så är inte fallet, allt (iaf det mesta ;)) fungerar bra och vi trivs förträffligt. Den här tråden akn vara ett bra sätt att hålla koll på vad som faktiskt händer i huset.
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Vi har köpt ny lägenhet som vi får tillgång till på fredag :bump:

Vi ska göra om ytskikten i alla rum utom badrummet som tack och lov är fräscht. Vi ska riva de gamla tapeterna i hall, vardagsrum och två sovrum. Riva upp golven i alla rummen. Hallen ska ha brunt klinkergolv och tapeter från InTrades serie Elegance (den blårutiga). Övriga rum ska ha bruna parkettgolv och vitmålade väggar (ska sätta upp renoveringstapet och måla över den). Taken ska också målas förstås. Det är första fasen. Den hoppas vi vara klara med till mitten/slutet av maj.

Fas två får vänta lite, troligtvis till hösten, och går ut på att fräscha upp köket som är till största delen orginal 50-tal. Om skicket (som vi faktiskt inte kollat så jättemycket på - vi köpte lägenheten för planlösningen och läget) är okej ska vi behålla de charmiga överskåpen (lutande skåp med skjutluckor) men byta ut/fräscha upp underskåpen så att vi får lådor som rullar, mindre diskbänk och mer bänkyta (bänkskiva virrvarr istället för dagens träimitation). Golvet, nylagt (knöligt) laminatgolv, ska bytas ut mot ett klassiskt schackrutigt och de fula (också nya) tapeterna ska tas ner. Väggarna ska målas retroblå eller gröna. Kaklet ska bytas och sättas så att det täcker mer av väggen. Sen ska vi sätta in diskmaskin, byta ut vitvarorna till fräschare saker (bl.a. vill vi ha elugn istället för gas) och så ska det till någon typ av fläkt.

Detta var det stora. Vi kommer nog hitta ännu mer saker när vi fått tillgång till lägenheten. Jag har bunkrat upp med två heminredningsmagasin och ska suga in inspiration och idéer.
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Jag har nu haft mitt hus i snart 3 år och är väl typ halvvägs in i renoveringen.

Kvar att göra är:

Hallen - renoveringstapet upp, måla väggarna, nytt golv, måla dörrar och fönster samt trapp och så lister.

Entré - målas och tapetsera, måla fönster

Vardagsrum, sätt igen en dörr samt tapetsera och nya lister

Sovrum - golvlister, måla dörren

Badrum - saknar kommod, högskåp och lite annat krafs typ krokar

Kök - Saknar några skåp, en vägg måste målas om efter en liten miss med borrmaskinen, en bänkskiva ska sågas till och golvet måste bytas eftersom det jag köpte var så dålig kvalité

Sen måste alla fönster på övervåningen bytas och de på nerevåningen antingen bytas eller fixas iordning, nya hängrännor behövs också. Just nu ligger allt på is dels för att jag jobbar på annan ort + att jag haft andra utgifter.
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Nu tror jag att vi bestämt oss för vilket golv vi ska ha iaf.

Detta blir det i hallen
552891_10151545051340223_686495222_23625441_1940656022_n.jpg


och detta i sovrum, kök och vardagsrum
579526_10151545051630223_686495222_23625442_209063266_n.jpg


Dock vet vi inte riktigt vad vi ska ha på väggarna, ena sekunden tänker vi tapeter och nästa måla...

Oavsett så vet jag inte vilken färg vi ska satsa på..

Väggarna ska vara ljusa och vi funderar på någon väldigt ljus beige som jag tror är snyggast till golvena, men alla möbler och textilier går i grått/svart och lite mörkare oljad ek och hur snyggt är det med grått till typ ljus sandfärgad vägg? Alla våra lampor, gardinstänger mm är silverfärgade...
Annars någon väldigt ljust grå kanske skulle vara fint?

Kom gärna med tips och idéer!
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Hmmm, ja. Var börja?

Vi hatar bägge att måla, men har på senare år målat om huset (själva), målat fönster (delvis målare), målat hela övervåningen, delar av bottenvåningen. Renoverat bibliotek (bl a väggfasta bokhyllor med egenfrästa lister). Lagt tegelgolv i rum som haft annan golvbeläggning (hela bottenvåningen har nu tegel alt. klinkergolv).

Förra året byggde vi punchverandra (på gjuten platta med golvvärme) vilket innebar mer fönstermålning (inplanerat för målare, vi fick göra det själv för planeringen gick åt fanders). En hel del (läs: massor) av panelmålning. Efter det tog vi faktiskt igen oss lite, och påbörjade i år renovering av badrum 1 (dock light-renovering med målning av panel endast). För att övergå på major makeover av badrum 2 med rivning, byte badkar (inmurat), nytt tätskickt och mosaik i duschutrymme (stort), uppmurad vask, nytt innertak med andra spotar än tidigare, ny eldragning p g a nya spotar, ny putsning av väggar, ommålning av fönster, dörrar, foder etc.

Eftersom vi ändå var igång gick målningsraseriet igång så det blev målning av fönsterfoder och karmar, samtliga innerdörrar bottenvåning samt dörrfoder. Byte av en del lister.

Om jag slipper vitmåla mer i detta liv är det ändå för tidigt nästa gång det sker...
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Jobbar på att renovera huset, alla rum.

Har gjort: Målat taket, nytt golv + lister + tapeter + foder i sovrum, vardagsrum, hall, samt gästrum. Badrummet är precis nyrenoverat, inte hunnit få klart duschen än, men snart färdigt. Har även lagt plastgolvplattor i hela källaren för att komma bort från betonggolvet, slipat och målat trätrappan vit + mörka trappmattor. Bytt ytterdörren i källaren. Har även slipat ner alla fönster i huset till träet, målat om och låtit glasmästaren sätta i nya glas.

Köket står just nu under renovering, ett skåp kvar att riva, sen väntas elektriker och rörmockare i veckan, men då är jag i skottland och slipper se eländet. Beräknas vara helt färdigt till juni förhoppningsvis.

Matsalen är så gott som färdig, nya tapeter, golv och lister. Lite lister och foder fattas.

3 innerdörrar till ska bytas. Golvet i hallen ska bytas igen, då hantverkarna råkade förstöra det vid badrumsrenoveringen. Till sommaren ska huset, stallet och garaget målas om utvändigt. En del staket kommer bytas ut och det ska upp eltrådar (idag bara fyrkantsnät som hästarna gärna böjer..)

På den mer långsiktiga planeringen står att byta ytterdörr uppe (troligtvis till hösten), sätta en altandörr i köket (våren/sommaren -13) samt bygga ett soldäck på baksidan vid altandörren (sommaren -13).

Jag gör det mesta själv. Badrum, el, vatten och dörrbyten görs av hantverkare. Dörrbyten då jag testade med ytterdörren nere, fastnade med håret och blev FLINT i december.... :(
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Jag bor på landet och vi funderar på att bygga en lägenhet till mig i en av ladugårdarna för att kunna bo hemma under tiden jag pluggar + ett rum för pingis till pappa! Ska helt klart lägga ut bilder, vi har dock inte kommit så långt, bara rivit ut det mesta och har en bit kvar innan vi faktiskt kan börja göra något...
Men ändå!!! :laugh: Men det hade varit nice att hitta en lägenhet men det känns ganska låååångt bort och kommer nog komma ganska billigt undan :P

Hela ladugården är ett gammalt svinhus på 12x8m innermått.
 
Sv: Alla vi som rustar hemma

Jag tror det är en jättebra idé. Skulle du sedan flytta är det många som vill ha just ett sådant boende så det blir en trevlig extrainkomst.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har hamnat i något slags ommålningsrus som började under långledigheten i julas. Då bestämde jag mig för att måla om en garderob i...
Svar
12
· Visningar
1 426
Senast: monster1
·
Hemmet När vi flyttade in för 11 år sedan snabbrenoverade vi genom att måla allt vitt, jag gillar fortsatt vita hem men har drabbats av en...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 600
Senast: gammalek
·
Hemmet Har gått och blivit med bostadsrätt! Dock är tapeterna fula och dessutom dåligt uppsatta. Det är bubblor i tapeterna och inte raka...
Svar
10
· Visningar
2 489
Hemmet Jag och sambon flyttar till hus i mitten av maj och det kommer bli en del renovering. Köket skall rivas ut och bytas helt och hållet...
Svar
0
· Visningar
746
Senast: Flash5
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp