Alla som inte tälvar se hit.

Sv: Alla som inte tälvar se hit.

Dåliga nerver, blir jätte narvös när jag ska tävla. Gillar mer små tävlingar som i klubben eller stallet eller om man åker i väg på någon liten tävling.
Har ingen tränare
Jag har aldrig varit en tävlingsmänniska.
Sen finns det inte många tävlingar.

Har ingen att träna körning för.

Vet inte vad det krävs för utrustning, (kan kolla i tr iofs ;)), och om den utrustning jag har nu inte är godkänd känns det dyrt och motigt att köpa nytt.

Måste ha support/groom om jag ska tävla, om min snälla man följer redan med hela tiden med den andra hästen som jag rider.

Fast mest tror jag det ligger i att jag inte har en tränare, och att det kostar penar både att träna och att tävla, och att ta sig till tävlingen kanske framförallt!

Jag vill inte verka otrevlig men NEJ :D inte i min tråd :P här ska det skrivas varför dom som inte tävlar inte tävlar :)
Men på fredag eller lördag ska jag sammanfatta det som skrivts och eventuelt ställa en ny fråga:D

Jag skulle mer än gärna tävla. Bor man i Dalarna så finns det varken tränare eller tävlingar. att behöva resa land och rike för att tävla tillåter inte ekonomin inte chefen på arbetet heller:). Nu vet inte jag om det anårdnas tävlinngar i enbart en gren något jag tror skulle få mera att vilja ut att tävla. Jag själv är mest intreserad av att köra dresyr.

västernorrlands körsällskap anordnar varje månad någon verksamhet.små informella träningstävlingar där man kan få låna vagn för en mindre startavgift .enkelt ordnade sammankomster där man gläds mest åt sina egna klantigheter samt har långa stundtals även intelektuella konversationer http://www.bukefalos.com/f/images/smilies/smile.gif dom passar för alla vanliga kompetensnivåer sen kan man få åka med andra om man inte vill ta med hästen i början eller saknar häst .;):laugh:

Ja era aktiviteter tycker jag kändes perfekt när man vill komma igång och prova på, det är sånt jag skulle vilja se mer av :laugh:

Tyvärr har jag ju 10-15 mil till de träffarna också, men det är väl sånt man får leva med här uppe :grin:

Nu blev jag inspirerad :D

Jag ska försöka skriva en sån... håller på att jaga på brorsan om hemsidan också sen ska ni inte ha någon anledning att inte tävla!! :devil: ;) (eller en mindre i alla fall...)

Kan ni inte skriva här vad ni undrar över? Alla frågor ni kan tänkas ha från hur man tar sig till tävling, förberedelser, utrustning till rätt papper osv. Så får jag med så många detaljer som möjligt!

Jag kan så lite om körtävlingar så jag vet inte ens vad jag borde fråga om ;) Om du börjar att skriva något så kan jag gärna läsa och ställa följdfrågor :idea:

(Och vi HAR ju tänkt att tävla framöver - om vi bara får tillgång till en tränare :angel: )

KL
Jag tror att det första steget mot tävling också är det största.
Man vet inte vad man inte kan. Det är för mycket på en gång.
Det är jättedyrt i förhållande till ett kanske just uppvaknat intresse.
Det är långt mellan kuskarna jämfört med de vanligaste hästgrenarna och därmed svårt att tjuvkika på hur andra gör.
Körsport är inget som står på Ridskolans vanliga schema. För många vet för lite helt enkelt.

Mitt recept;
Mer blåbärsaktiviteter överallt och ofta. Ta hjälp av körklubbar, rasföreningar, brukshästklubbar, naturbruksskolor.
En gren i taget
Lånade vagnar
Alla blåbärsaktiviteter börjar med en "clinic" som beskriver TR, selar, vagnar, träning och tävling. Måste inte vara riktiga tränare. I början räcker det gott med någon form av faddersysytem.
En blåbärshemsida som Kuskringen är inblandad i så att deras ansvar för sportens fortlevnad hålls vid liv.
Att de som driver frågorna i körsporten verkar för körsportens "avsnobbifiering".

Det var vad jag kom på så här i hastigheten.
Tjusigt initiativ TS:banana:

Kan ju ge lite kretik oxså :P schelin_j verken du eller hästen lär aldrig bli färdigutbildade :D även folk på vm nivå anser sig själva inte vara färdigutbildade :D

Nja men det finns grader av outbildad och outbildad om man säger så... jag har kört häst (mest travträning) i knappt två år och har haft exakt 0 lektioner... och kusen är snäll och gör som jag vill för det mesta - om han inte känner för något annat eller tycker att jag är otydlig :angel:

Inte riktigt tävlingsfärdiga med andra ord. Prio ett känns som att få fatt i en tränare och de växer verkligen inte på träd härikring. Speciellt inte så länge jag inte har transport och dragbil så att vi inte kan ta oss någonstans utan behöver en tränare som har lust att komma ut till stallet och träna i vår lilla paddock...

Såja, lämnar nu snällt tillbaks tråden till den egentliga frågeställningen...

Det är för mycket på en gång.

För många vet för lite helt enkelt.

Med dessa två meningar tror jag att du sammanfattade mina känslor inför tävling!

Mitt recept;
Mer blåbärsaktiviteter överallt och ofta. Ta hjälp av körklubbar, rasföreningar, brukshästklubbar, naturbruksskolor.
En gren i taget
Lånade vagnar
Alla blåbärsaktiviteter börjar med en "clinic" som beskriver TR, selar, vagnar, träning och tävling. Måste inte vara riktiga tränare. I början räcker det gott med någon form av faddersysytem.

Det här var RIKTIGT RIKTIGT bra tankar och idéer. Med ett sådant system tror jag att jag och kuse skulle våga oss på att prova någon gång. Jag menar lite brukshästar som kör en "prova på" maraton eller precision eller dressyr en söndagseftermiddag, där alla har mer eller mindre oerfarna kuskar och ekipagen kanske inte uteslutande består av giggar eller maratonvagnar... DÅ skulle jag kunna testa och bara se om det vore roligt!

Om det inte vore så blodigt allvar utan lite mer av "kom så leker vi tillsammans och har roligt"

För alla med renrasiga shettisar finns ju Rid och Körklubben Shetland (www.klubbenshetland.se) som har tävlingar på en lite mindre allvarlig nivå. Nästa år tänkte jag lägga som förslag att vi ska ha olika svåra klasser i precisionen och kanske lägga in lite andra hinder än bara portar med koner. Vi har haft träningstillfällen, men dessa har fått ställas in på grund av för lite intresse, men folk frågar fortfarande efter det så jag tror att det kan bli nåt nästa år i alla fall om vi bara får till en bra plats dit många vill/kan åka.

Hade en endagskurs i skogskörning förra året, vilket var jättekul även utan häst. Kurs i brukskörning och bruksridning står för dörren.

Min poäng med det här inlägget är att fler klubbar kanske skulle satsa på samma sätt som RKS, med träningar, endagskurser och tävlingar med lite varierande svårighetsgrad, så att fler ekipage kan vara med...? Framförallt nya kuskar och nya körhästar. Utlyser man det som klubbtävling så får man ju ha vilka regler man vill, om jag har förstått RF rätt... *hmm, tänka efter*

Och visst finns det tränare i Dalarna! :idea: Har hört om flera som åker till Dalarna varje månad för att ha kurser.

Många i den här tråden verkar ha avstånd som anledning att inte tävla (inte bara, kanske) och det blir jag lite fundersam över, faktiskt. Jag åker i princip alltid 15-45 mil för att tävla, vilket i och för sig inte är så himla kul alla gånger, eller billigt, men vill man tävla körning så får man offra sig. Körbanor finns inte i varenda buske som hopp- och dressyrbanor gör. Tråkigt, men tyvärr sant. Alla ridklubbar har inte ett intresse för körning och bygger därför inte banor till det heller. Så antingen stannar man hemma eller så åker man lite längre än vanligt och har extremt kul på körtävling! :)

Tillbacks till huvudfrågan tack ni erfarna kuskar ska få tycka och tänka om någon dag :) och berätta om hur era klubbar gör men inte änu tack :D

Trodde detta var ett diskussionsforum...?

Jag har aldrig tävlat i nåt, känner mig alldeles för okunnig och vimsig. Mina tankar är snarare mina reflektioner som inbiten arrangör och funktionär i allehanda hästsportgrenar. Så på ett sätt följer jag TS uppmaning å andra sidan busar jag lite när jag går händelserna i förväg.
Förlåt!

Jag tycker inte att det är kul att tävla.
Däremot tycker jag att det är jättekul att åka på träningar!
Lillponnyn är tävlad, han som hjälpte oss att motionsköra henne när barnen var små var tävlingssugen och jag åkte med som groom på de tävlingarna. Jag tyckte inte det var kul men ponnyn älskade det.

Jo detta är ett diskutionsforum och när man diskuter diskuterar man runt en fråga. Frågan är till dom som inte tävlar och följer: Varför tävlar ni inte?.
Så att besvara med att det visst det finns tävlingar här och där och i våran klubb gör vi så här för att få in nya kuskar är inte relevant... änu :D som jag skrev innan så kommer alla få skriva vad deras klubbar gör för att få in nya kuskar och komma på nya lösningar men inte änu tack. tycker fortfarande att det finns många flera som kunde skriva här och berätta varför dom inte tävlar. :P

Jag skulle tro att min kunskap är tillräcklig (lätta tävlingar) samt att jag kan framföra ett gott ekipage (hästens uppförande, sele, vagn, min klädsel mm) Finns körtränare inte så långt bort heller:)

Snarare den fullständiga motivationen jag saknar:)
Jag gillar att lunka på i skogen och "se ut lite som jag behagar" samt inte hålla konditionen på mig eller hästen i topp, vilket är en förutsättning för att lyckas på tävlingsbanan.

Just nu är det körning med shettisar som gäller, men får jag tag på en bra vagn och sele till min nordis, samt lägger ner tid och ännu mer pengar så skulle jag tro att jag tar en eller två lätta tävlingar om året:D

Av nån anl känns det bättre att glänsa med en stor häst framför vagn än en shettis, fast dessa små är enna baddare på att köra med:idea:

Har aldrig i livet gillat att tävla. I alla sporter jag tränat och tävlat i så var tävlingen något onödigt ont för det varit lagsporter och så..

Nu är varken jag eller ponnyerna utbildade men jag har absolut ingen ambition att någonsin tävla. Jag mår dåligt av all stress både runt omkring och undertiden när det är dags.:angel:

Jag vill må bra och det gör jag när jag jobbar med mina djur på min nivå och i min takt, utan fasta tider och press. Då är djuren terapi!:love:

Man måste ju få diskutera... det är inte lönt att begränsa tråden som du försöker eftersom det ändå alltid kommer svar på huvudfrågan. No big deal ju;):D

Jaja. Jag tävlar inte eftersom jag är hästlös;) annars skulle det väl vara för nerverna om jag nu hade haft någon häst och vi var redo egentligen.

KL

Jag har tävlat körning, jag var typ den yngsta i sverige som tävlade då skulle jag vilja påstå. Grejjen var att jag hade en shettis på foder, ägaren jobbade hos Nicke pålsson då, och då fick jag med
utrustning (massor, typ 2-3 selar osv)/2 vagnar en för träning o en tävling/"gratis" träning av ägaren när hon hälsade på/ponnyn var i absolut tävlingskondition när jag fck honom, för han hade precis tävlat i SM det året. Jag tyckte körning var jättekul och det gick jättebra för mig, men

1.mina föräldrar gick isär och jag fick lämna tillbaka ponnyn

2. Jag hade kunnat skaffa en annan ponny att låna, men mina föräldrar tyckte att det var otroligt dyrt och krångligt att skaffa transport till träning o tävling (dessutom var det svårare med ekonomin osv nu när de bodde isär, o pappa sålde gården där vi kunde ha hästar)

3.Nu hade jag ingen ponny/vagnar/utrustning el ngt, så det var liksom svårt att helt plötsligt börja från scratch efter att man egentligen fått allt serverat på ett silverfat..

4. Den tävlingsponnyn jag från början skulle tävla var tvungen att avlivas pga av att han bröt benet, och det var liksom inget kul då

5. Nu för tiden har jag inte tid, bor i stan o jobbar för mkt

Jag älskade att tävla, eftersom jag uppenbarligen hade talang för körning och jag kände en gemenskap med körfolket som jag aldrig känt innan med ngt hästfolk. min pappa älskade att få följa med o "bossa" runt mig på tävlingarna även fast han inte kan ett dugg om hästar, men han kände en sån enorm gemenskap med körfolket att han stormtrivdes. han har ofta sagt att det var synd att jag slutade tävla.
En annan anledning att jag slutade var att vår körklubb upplöstes, vi var för få medlemmar till slut, och det finns ingen körklubb så nära.

till er som kanske vet vem jag är: det var kul så länge det varade, jag saknar det otroligt mkt!

Nja man kanske skulle ge en anledning till att ingen har sett lilla mig ute på banan. Märkligt kan det vara. då jag har varit aktiv Kusk i ca 12år och jobbat på "Blekinge Hästskjutts" I ca 10år. en nära bekanta är godkänd dommare inom bruks. Blivit pushad av honom att tävla hans hästar åt honom. Men jag är nog ingen tävlings-människa. Tror inte högt om mig själv. och sedan lägger man mycket energi på mitt andra hästintresse också. Och där har man gjort en och annan show... Så jag ber om ursäkt att man inte synts till hos er :crazy: . Man vet ju inte vad framtiden säger. om man får tag i något bra material.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
249
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 202
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 571
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var skitnervöst att åka dit. Det var inte så jättelångt bort, men åt ett håll dit jag inte brukar åka. Tog en alimemazin. Hur som...
Svar
4
· Visningar
1 024
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka