Alla shettis människor!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare chrysler
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 762
C

chrysler

Hur blir det om man köper en godkänd shettishingst, hur ofta ska de visas om osv, för att få behålla sitt tillstånd/bedömning?
Kan ni inte berätta lite hur det funkar med alla bedömningar, tillstånd osv?
Hur går en bedömning/utställning till , när man ska visa shettisar?(Både sto & hingst)
Jag är egentligen islandshästmänniska så jag vet inte hur det går till i shettis världen.:bow:

Sv: Alla shettis människor!

Det är inte riktigt klart med nya plan och riktlinjer för shetland, så hur det kommer fungera med avelshingstarna i framtiden vet vi inte riktigt just nu... Ber att få återkomma när detta är klart, förhoppningsvis under våren. :smirk:

På såväl utställning som premiering visar man hästen uppställd, i skritt och trav framför domaren. Det är svårt att beskriva, enklare för dig att åka och titta på nån utställning nån gång, så du får se själv... :D

Jag har tänkt att ta mej till ngn utställning men det har som inte blivit av än..kan man anmäla vilket sto som helst tex, bara den är godkänd & reggad?Vissa verkar ju ställa ut samma hästar regelbundet , blir det ngn uppklassning då , tex att en häst kan bli "för bra" för att ställa ut i en speciell klass?konstiga frågor nu=)men tack för svaret:bow:

JA; alla shetlandsponnyer som är stamboksberättigade kan visas på utställning. Och nej, det finns inget uppklassningssystem. Man kan visa dem hur många gånger som helst! Det har talats om någon form av "elitklass", för ponnyer som har blivit BIS någon gång, men än så länge är det bara prat.

Hoppas du tar dig iväg! :D

Tack för svaret=)
Varför jag ställer en massa skumma frågor är för att jag funderar på att kanske gå över lite till shetlandsponnyer när jag får barn, att inte bara ha islandshästar men eftersom jag ändå inte kan släppa allt rosettplockande så skulle utställningar vara en passande hobby, har dock redan haft en guldpremierad minishettishingst en gång:)

Det har pratats om en generalmönstring för hingstar 2008 men hur spikat det är vågar jag inte uttala mig om.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
632
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 397
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 954
Senast: Ninnurur
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 416
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka