Alla ni som någon gång ridit långritt, Titta hit!

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare Nitra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 299
N

Nitra

Hur fixade ni vatten till hästarna under ritten?
Tog ni vatten ur sjöar, bäckar osv. eller gick ni och knackade på hos folk och frågade om vatten?

Hur långt hann ni på en dag?
Skrittade ni bara eller travade/galopperade ni också?

Jag har aldrig varit varit borta en hel dag (förutom på tävlingar) men ibland har vi ridit långritter på fyra, fem eller kanske sex timmar. Då brukar jag antingen planera ritten så den går förbi sjöar och bäckar, så man kan dricka där. Eller så kör jag ut vatten innan, alltså ställer en spann och en dunk i skogen nånstans. Eller ser jag till att rida förbi någon kompis som bor lite längre bort. Då kan man ju dricka där. Men då måste ju han/hon veta om att man kommer.

Jag har oftast låtit hästen dricka ur sjöar och andra vattendrag. Jag har med mig en "hopfällbar" hink av tyg för att hämta vatten där inte hästen kommer åt, för brant för sankt eller annat. Det brukar heller aldrig vara några problem att få vatten om man frågar vänligt i hus och gårdar. Ett bra tips i okänd byggd är att leta efter ett kyrktorn. Där finns oftast en begravningsplats och där finns det alltid vatten under sommartid. Lämna hästen utanför kyrkogården bara.
Gångarten vid långritt beror mest på hur mycket packning hästen bär. Mycket packning mest skritt. Lite packning en hel del trav och lite galopp också.
Ha en trevlig långritt/ Lasse

Det är inga problem med vatten det finns det överallt, har varit ute och ridet 8 timmar och då stanna vi i dike där vattet ran , skritt är det som bygger hästen och man ska ju njuta av naturen när man rider ha det gött
:banana:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 480
Senast: Emuliiaa
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 220
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 608
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka