Alla ni som har en Egyptisk Mau se hit!

Fashionistan

Trådstartare
Det finns så många oändligt vackra kattraser och fick jag som jag ville så skulle jag ha en av varje, iaf 3! :d:D
Och en av de raserna som är med i just "top 3" är den Egyptiska Maun! :love:

Jag har verkligen fastnat för denna mystiska och VACKRA katt! Jag har hittat 2 uppfödare och båda verkar trevliga med underbara katter! :bow:

MEN båda dessa säljer endast under vilkor att man kastrerar och endast har dem inne eller ute i koppel.
Visst, koppel kan jag tänka mig då jag ska bo i lägenhet och jag är ju såklart rädd om mina djur (har en häst sen innan och hund får vänta ett par år) men jag tycker att det verkar konstigt att man måste kastrera! Jag kan förstå att dom vill behålla rasen och inte sälja till folk som parar med första bästa katt, men om jag köper en hona och en kompis till mig en hane, varför skulle inte vi kunna para våra katter och vara lika seriösa som en uppfödare? :confused:
Man får nästan känslan av att man skulle vara oseriös och "lite dummare" om man köper en sällskapskatt och därför "säkrar" dom med att man måste kastrera.
(Jag vill ha en hona, silver med svarta fläckar! :love:)

Vad tycker ni om detta och hur har ni det? Finns det möjlighet att ta hem en katt från utlandet med samma seriösa bas fast då okastrerad?

Jag vill absolut inte hänga ut dom eller liknande, de verkar som skrivet verkligen duktiga och seriösa! Jag bara undrar då jag inte är så inne på just kattavel och hur det funkar! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Alla ni som har en Egyptisk Mau se hit!

Du lär ju få köpa en okastrerad katt om du köper den som avelskatt. Sällskapskatter ska vara kastrerade (av en mängd skäl där 99% av dem är enbart för kattens bästa). Vill man föda upp köper man en katt lämplig för avel helt enkelt, och är beredd på att det kan ta längre tid att hitta och kosta mer. Då får man börja med att knyta avelskontakter (för utan kontakt med de etablerade uppfödarna kommer du aldrig kunna föda upp), och kanske vara fodervärd ett tag för att sedan ta över katten.

Utomlands kommer du aldrig få tag på en okastrerad kattunge. Där säljs sällskapskatter färdigkastrerade, och priserna på en avelskatt är inte sällan det dubbla-tredubbla. Sverige är ett av de länder som har minst avelsrestriktioner generellt sett.

/Sassy, som inte säljer avelskatter till "kanske avel". En lämplig avelskatt är alldeles för värdefull för rasen för att förloras hos någon som inte tänkt igenom planerna ordentligt innan.
 
Sv: Alla ni som har en Egyptisk Mau se hit!

Det där löste ju mycket av min undran! Jag är absolut intresserad av att ta kattungar, men inte ha ett katteri!
Jag köper ju katten för sällskap men tänkte inte heller "slösa bort" en fin katt så att säga! :laugh:

Känns som mycket mer regler än med hundar, där kan du ju köpa både hane och hona utan att du har krav på avelsplaner.
 
Sv: Alla ni som har en Egyptisk Mau se hit!

Antar att du inte vet vad en egyptisk mau kostar som okastrerad avelskatt?;) Om inte priserna rasat totalt på några år så får du räkna med ca 30.000kr. och uppfödarna är noga med var man säljer dom och till 99% säkerhet så vill dom att du har ett stamnamn eftersom andra regler gäller då.
 
Sv: Alla ni som har en Egyptisk Mau se hit!

I de små raserna är man extremt noga med sin avelsplanering, och eftersom varje enskild katt i avel påverkar så mycket är det viktigt att de planerade katterna kan användas, men också att det inte blir dominans av någon kombination för då sitter man ju där med bara närbesläktat efter några år.

Vill du "prova att ha kull" är fodervärd ett bra sätt (och de flesta uppfödare behöver någon gång en fodervärd). Annars tycker jag att en trevlig, kastrerad sällskapskatt är det absolut lättaste sättet att ha katt, det kommer så många mer problem med fertila katter, och uppfödning av en liten ras är en hobby som kostar otroliga mängder tid och pengar.

Att fler och fler säljer kastrerat beror tyvärr på att bedragarna ökar :crazy:. Jag har själv sålt en honkattunge som snabbt blev vidaresåld okastrerad utan att jag hade minsta susing om vad det tänkt göra med henne. Framförallt i de dyrare raserna och de numerärt större finns det relativt många Backyard Breeders som köper ett par katter, skit fullständigt i hälsoprogram och lämplighet för avel, och pytsar ut unge efter unge utan tanke på var de hamnar. Går man ut med att man bara säljer kastrerat slipper man ens fundera på att den typen av köpare kan höra av sig.
 
Sv: Alla ni som har en Egyptisk Mau se hit!

Tack för verkligt bra information! :bow:

Jag förstår precis hur du menar nu! :laugh: Jag kanske ska köpa mig en kastrerad "sällskapskatt" ändå då, känns ju dock lite tråkigt att man måste köpa sig en bondkatt för 20kr om man vill kunna ta ungar, även om man är superseriös och planerar att katten ska stanna hos en tills den dör om sisådär 20 år..
Och 10-15 tusen är ju ändå ganska mycket pengar som man tycker borde bevisa att man menar allvar så att säga! :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 879
Senast: Badger
·
Övr. Katt Hej! Någon som sitter på tips hur man kan få katten att sluta hoppa upp på vissa hyllor ? Det är såhär att min mamma på 65 år har 3...
Svar
15
· Visningar
1 952
Senast: Nahar
·
Katthälsa Hej, För några månader sedan hämtade jag hem två katter som nu är 1,5 och 2 år gamla och sades vara turkiska angorakatter (syskon från...
2
Svar
23
· Visningar
3 552
Senast: Devinie
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 543
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp