alla ni med erfarenhet av minishettis föl!

Bellatrix

Trådstartare
Jag behöver hjälp, min minishettishingst på 1 år har svårt att hålla hullet. Han har växt mycket på höjden senaste tiden så vet inte om det beror på det. Han får extra hö och lusern nu.
Det är gott om gräs på betet men det är ju så tort.
De går bara på bete om dagarna, kvällar o nätter är de hemma och då får han hö istället.

Är det någon annan som upplevt problem med att hålla minishettisföl i hullet, de har ju små munnar och äter väldigt sakta.

Sv: alla ni med erfarenhet av minishettis föl!

Jag hade kollat tänderna, Hur är han maskad? så det inte är det som är problemet.
Shettisar brukar ju inte ha problem med hullet.

Ett träckprov kanske är på sin plats?

Unghästar kan vara välförsedda med allehanda parasiter då de har dålig motståndskraft de första åren.

Utan träckprov, alltså?

Många veterinärer är inte så jätteduktiga på parasiter, tyvärr, utan kör på "som man alltid gjort". Det som man kommit fram till på senare år är att avmaskningarna måste minska drastiskt, och bara hästar som är konstaterat angripna ska avmaskas.

De flesta unghästar har ju iofs parasiter, men det gäller att ge rätt medel mot just de maskar som finns i hästen just då. Mer riktad avmaskning i rätt ögonblick, sas.:)

Men du kan ju skicka in ett prov nu så ser du ju hur läget är!:idea:

Bellatrix skrev:
Han har växt mycket på höjden senaste tiden

:D Kunde inte låta bli att fnissa lite åt det. Förlåt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 045
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 381
Senast: Blubbis
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 248
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 011
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka